Co je podle vás větší? Trh s drogami, nebo trh s padělky? Slovy sportovní terminologie je to remíza. Oba trhy dosahují zhruba 2,5 procenta globálního importu zboží. V absolutních číslech činil objem trhu s padělky za rok 2013 výše 461 miliard dolarů. A padělků stále přibývá.

Od roku 2008 se hodnota padělaného zboží v absolutních číslech více než zdvojnásobila. Před 8 lety objem činil 200 miliard dolarů a na globálním dovozu zboží se padělky podílely 1,9 procenty.

461 mld. USD

Taková byla velikost trhu s padělky v roce 2013. Přitom v roce 2008 to bylo 200 mld. USD.
Zdroj: oecd.org

Statistiky celosvětového trhu s padělky nedávno zveřejnila organizace OECD ve své zprávě, kdy vycházela z dat půl milionu případů zabaveného zboží celními úřady.

Tradičně největším padělatelem zboží jsou čínští výrobci. Téměř dva ze tří padělků pocházejí z druhé největší světové ekonomiky. Ostatní země ve srovnání s Číňany „paběrkují".

Pirátská obuv

Ze statistiky zabavených padělků vyplývá, že nejvíce pirátského zboží připadá na obuv. Teprve za ní se v žebříčku umístilo ostatní oblečení, galanterie, hodinky a elektronika.

Ze světových značek jsou nejvíce napodobovaným zbožím tenisky s "fajfkou". „Nike byla nejčastěji padělanou značkou v roce 2013," uvedla OECD.
Firma, která je světovou jedničkou v produkci sportovních bot, s padělky a padělateli sice bojuje, ale samozřejmě to je těžší u tenisek než například u luxusních kabelek.

„Agresivně chráníme svou značku proti padělaným výrobkům a celosvětově spolupracujeme s celními orgány, aby zastavily padělané výrobky na cestě ke spotřebitelům," uvedla firma ve své reakci na zprávu OECD. U zákazníků však velmi často místo kvality vítězí cena.

Dostupnost padělků

Výrobce sídlící nedaleko Portlandu na severozápadním pobřeží USA vysvětlil, proč právě jeho tenisky jsou nejčastěji padělaným zbožím na světě. „Důvody jsou jednoduché: technická snadnost vyrobit padělek, vysoká potenciální poptávka po padělaném výrobku, jejich dostupnost a efektivita prodejních kanálů – pouliční prodejci a mnoho internetových obchodů," uvedla firma Nike.

Podle některých odhadů až deset procent prodaných tenisek na světě je padělaných.

Zase Alibaba

Překvapením není čínský původ zboží. Na růstu globálních prodejů padělků se podílí nárůst prodejů přes internetové obchody.

Zejména čínský portál Alibaba čelil v minulosti soudním sporům kvůli tomu, že umožňuje celosvětově prodávat padělané zboží známých značek. Jednalo se o značky Gucci a Saint Laurent. Podle listu Wall Street Journal (WSJ) je Alibaba nejrychleji rostoucím internetovým obchodem světa, v Číně stojí za 80 procenty všech internetových prodejů.

Jen v roce 2015 Alibaba Group generovala zisk ve výši 76,2 miliardy jüanů, což je v přepočtu 12,3 miliardy dolarů. Meziročně se jedná o růst 45 procent, vyplývá z databáze serveru statista.com.

Nejčastěji padělané značky podle země jejich původu

V procentech podle celkové hodnoty zabaveného zboží, za rok 2013.
Zdroj: OECD
USA Itálie Francie Švýcarsko Japonsko Německo
20 % 15 % 12 % 12% 8 % 8 %

Do Evropské unie podle OECD proudí padělky v objemu pěti procent veškerého importovaného zboží. To odpovídá zboží v hodnotě 116 miliard dolarů.
Nejvíce padělány byly značky pocházející z USA, následují výrobci z Itálie a Francie.