Jdou dohromady levné potraviny, které jsou přitom kvalitní? Na tuto otázku se snaží odpovědět svým novým konceptem německý řetězec supermarketů Aldi, který testuje novou strategii – pro mnohé překvapivě – ne doma v Německu, ale na australském trhu.

Australané jsou známí svým labužnictvím, v tamních obchodech není problém dostat kromě běžného kuřecího masa a hamburgerů také třeba krokodýlí klobásky, kachní prsíčka a mnoho druhů kozích sýrů. Tamní zákazníci dbají na to, aby byly potraviny kvalitní a čerstvé. I to byl důvod pro to, aby německý řetězec Aldi otestoval nový koncept na poměrně malém australském trhu, uvedl německý týdeník Die Zeit.

Více místa pro výběr čerstvých potravin

Řetězec byl na australském trhu poměrně úspěšný, ale zážitek z diskontního nakupování z palet nebyl nijak omračující. Proto chtějí Němci své prodejny modernizovat, rozšířit uličky mezi regály a ty nahradit spíše pulty s čerstvým ovocem, zeleninou a pečivem, které přilákají nové zákazníky. „Zkušební provoz umožní zákazníkům vyzkoušet širší škálu sortimentu, především u čerstvých produktů," cituje týdeník záměr německého diskontního řetězce z Essenu a Mühlheimu an der Ruhr.

Doposud stály za úspěchem Aldi nízké ceny, proto také bodoval s reklamním sloganem: „Jako značkové zboží, jen levnější." Zákazníci Aldi v Austrálii byli však považování za outsidery, upozornil zpravodajský portál news.com.au. Tradiční supermarkety Woolworths a Coles mají na australském trhu silnější pozici.

Atraktivní Aldi

Aldi se nyní snaží vytvořit atraktivnější alternativu. V Austrálii je potravinářský a nápojový průmysl největším ze zpracovatelských odvětví, což pochopili i velcí dodavatelé. Vlastní výrobu proto mají přímo v Austrálii firmy jako Nestlé, Unilever, Parmalat, Mars nebo McCain.

Aldi na australském trhu, který čítá 23 milionů lidí, za deset let rozšířil svůj byznys na více než 350 poboček. Podle společnosti Morgan Stanley Aldi svými tržbami kolem 6 miliard australských dolarů v loňském roce překročil kritickou hranici a začíná se více etablovat na australském trhu.

Podobně píše o Aldi i časopis Forbes, který jej považuje za hrozbu americkým řetězcům. Německý řetězec totiž na americkém trhu na rozdíl od konkurence nezaměstnává tolik personálu, například nákupní košíky jsou na čtvrtdolarovou zálohu (podobně jako je to běžné v Evropě) a nekupí se opuštěné po parkovištích, nikdo je nemusí uklízet.

Další investice

V Austrálii chce Aldi investovat přes 700 milionů dolarů a otevřít dalších 130 poboček, hlavně na jihu a západě země a chce fungovat jako etablovaná konkurence. Tržní podíl se Aldi od roku 2001, kdy vstoupilo na australský trh, podařilo zvýšit z 0,6 % v roce 2001 na 8,4 % v roce 2014. A jak uvedla společnost pro výzkum trhu Nielsen, za 12 měsíců (ke konci října 2014) navštívilo Aldi 52,8 % Australanů, v roce 2001 to přitom bylo pouhých 7 %.

Mají evropský sýr i kaviár

Proč je německý řetězec u protinožců stále více oblíbený, vysvětluje Violet Lazarevic z centra pro výzkum maloobchodu (Australian Centre for Retail Studies). „Myslím, že jednou z výhod produktů Aldi je, že nevypadají jako z diskontního řetězce. Produkují některé velmi trendy výrobky," uvedla Lazarevic v australském deníku The Australian.

„Prodávají produkty, které nejsou tradičně spojovány s nízkými náklady, jako je evropský sýr nebo kaviár," dodala Lazarevic.

Pokusní Australané

Australané zkouší rádi nové věci a přitom dbají na kvalitu. Proto je australský trh vhodným testovacím prostředím pro chování spotřebitelů a nejen diskontních značek. Podobně zkoušel své produkty švýcarský výrobce čokolád Lindt&Sprüngli. První kavárny s čokoládou otevřel právě v Austrálii a nikoliv ve Švýcarsku. „Austrálie je často používána jako testovací trh pro potraviny z Evropy nebo Severní Ameriky. Spotřebitelé mají podobné postoje ke zdraví a výživě," uvádí australská komise pro obchod Austrade.

Ve čtvrtek do Aldi

Cena je však pro mnoho zákazníků stále určujícím faktorem, připomíná Die Zeit. Ve čtvrtek, kdy jsou v Aldi slevy, vyhodnotili australští spotřebitelé tento řetězec jako jedničku. Australané tak často nakupují během týdne nejen v Aldi, ale i u Woolworths a Coles. Tyto tradiční supermarkety mají společně na australském trhu tržní podíl 70 %. Průměrná útrata Australanů v těchto obchodech převyšuje 170 australských dolarů. Za srovnatelné zboží pak lidé dají u Aldi kolem 90 australských dolarů, spočítal německý týdeník.

Na australském trhu se ale schyluje k dalšímu boji a možná i cenové válce, jaká panuje ve Velké Británii. Další diskontní německý řetězec Lidl již oznámil, že do konce tohoto roku otevře v Melbourne svoji první pobočku.