Specifikace potravin v obchodech podléhá přísným evropským normám. Kupující si může při procházení mezi regály přečíst na obalech, že některá potravina je nízkokalorická nebo bohatá na vitaminy. Musí ale splňovat náležitá kritéria.

Nyní na evropská pravidla doplatil pivovar Härle z jižního Německa u vrchního soudu ve Stuttgartu. Jeho označení piva „zdravé" narazilo u soudu. Pivovar nesmí své pivo s tímto přídomkem prodávat ani inzerovat. Reklamní slogan vznikl v roce 1902 a přežil i Hitlerův nacionálně-socialistický režim, upozornila agentura DPA.

Na tričku bez přídavného jménaAutor: hopfenliebe.com

Blahodárný chmel

Výraz vznikl jako synonymum toho, že chmelový nápoj je blahodárný, řekl šéf pivovaru Gottfried Härle, jenž zaměstnává v rodinném podniku třicet zaměstnanců. Také se dá podle něj chápat tak, že pivo je vyrobeno z přírodních zdrojů. Berlínský svaz pro hospodářskou soutěž Verband Socialer Wettbewerb (VSW) však v pojmenování spatřuje zdravotní riziko, a proto prodal u soudu žalobu.

Podle pravidel EU není možné alkoholické nápoje propagovat slovem „zdravý" nebo „blahodárný". Pivovar podle VSW navíc porušuje hospodářskou soutěž. Soud tuto reklamu zakázal.

Víno také není zdravé

VSW se odvolával na rozhodnutí Evropského soudního dvora (ESD) z roku 2012. Tentokrát se jednalo o označení vína. Také vinařský sektor nesmí své výrobky označovat jako „zdravé", případně „jemné". Tyto výrazy mohou ve spotřebitelích vyvolávat dojem, že neomezená konzumace tradičního nápoje z hroznů je zdraví prospěšná. Vinaři často zapomínají na upozornění, že pití alkoholických nápojů způsobuje zdravotní rizika.

Evropské právo nedovoluje nápojům, které obsahují více než 1,2 procenta alkoholu, naznačovat, že zlepšují zdravotní stav konzumentů. Nesmí se používat ani na etiketě, ani v jakékoliv jiné reklamě na produkt.

Zavládlo zklamání

Němečtí soudci ve Stuttgartu tento výklad práva potvrdili. U piva ani vína se nesmí používat výrazů, jež evokují zdravotní prospěšnost pití těchto nápojů.

Ředitel pivovaru Härle pochopitelně vyjádřil po rozsudku zklamání. Zatím ponechal otevřenou možnost, že by se odvolal ke spolkovému soudu. Soudní senát připustil, že majitel pivovaru by mohl požádat o výjimku, aby tradiční reklamní slogan mohl používat. „Reklama na alkoholické nápoje je složitá," uvedl k regulaci Constantin Rehaag, specialista na spory související s obchodními značkami.

Před několika lety německý soud zakázal označovat jako zdraví prospěšný bylinný likér. „Musíte se vždy přizpůsobit. Je třeba dodržovat pravidla nejen v Německu, ale i evropské předpisy," vzkázal všem výrobcům potravin v Evropské unii.