Jednomu bylo šestnáct a druhému osmnáct let, když založili technologický startup. Bratři Divyank a Bhavin Turakhiovi jsou symbolem nové Indie a jejího ekonomického vzestupu.

V roce 1998 si půjčili od otce v přepočtu 372 dolarů a založili firmu na vytváření internetových domén. Nyní má skupina jejich firem Directi hodnotu 1,4 miliardy dolarů.

Directi v číslech

1500 zaměstnanců
Pobočky: Bombaj, Dillí, Bengalúru, Dubaj, New York, Los Angeles, Rás al-Chajma, Curych
Obrat: 250 mil. USD ročně
Zdroj: directi.com

Vítejte v klubu

Oba bratři se tak zařadili do klubu dolarových miliardářů, kterým ještě není ani čtyřicet let. Minulou neděli, 21. srpna, totiž oznámili prodej jedné ze svých firem Media.net, která vyvíjí služby pro inzerenty, za 900 milionů dolarů čínským investorům.

Jedná se o třetí největší obchod v oblasti technologických firem v reklamním průmyslu, pochlubili se bratři na stránkách firmy.

Divyank Turakhia dodal, že v roce 2014 prodali další ze svých firem za 140 milionů dolarů, takže nyní už patří oběma nohama do klubu miliardářů.
Jejich příběh názorně ilustruje, kam se indická společnost posouvá.

Vzniká v ní, podobně jako v 90. letech v Rusku, skupina velmi bohatých a zároveň velmi mladých podnikatelů. Banka Credit Suisse vypočítala, že se bohatství v Indii mezi lety 2000 až 2015 zvýšilo o 211 procent, v absolutních číslech to je nárůst o 2,3 bilionu dolarů.

Indický jednorožec Zomato v Česku

Indický gastro startup Zomato vstoupil do ČR v roce 2014, když koupil konkurenta Lunchtime.cz. Uživatelům nabízí srovnání restaurací a jejich jídelních lístků.
„Praha je například jedním z mála měst, které je obecně zaměřené na pokrmy z masa, ale přitom nejlépe hodnoceným podnikem je v Praze vegetariánská restaurace," vysvětlila na začátku roku pro Dotyk Byznys provozní ředitelka Zomata Surobhi Das, proč Indové vstoupili na český trh. Celý rozhovor si můžete přečíst ZDE

Bohatí a štědří

V indické ekonomice roste počet prodejů firem, odprodejů akcií i dohod na realitním trhu. To vytváří novou kastu ultrabohatých Indů, kteří často pocházejí z chudých poměrů.

Navíc podle serveru Quartz nejsou tito úspěšní lidé lakomí a část peněz dávají na dobročinné účely. To potvrzuje šanghajský žebříček Hurun. Mezi filantropy z Indie, kteří dali na charitu alespoň 1,5 milionu dolarů, připadá až 73 procent lidí, kteří se vypracovali z nuly.

Sílu indické ekonomiky dokládá také fakt, že HDP v roce 2007 dosáhl hodnoty jednoho bilionu dolarů a do roku 2015 se domácí produkt zdvojnásobil. Další bilion dolarů ekonomika přidala za pouhých sedm let, což vyvolalo v zemi mnoho příležitostí pro živnostníky i firmy.

Bilion dolarů přidala indická ekonomika za pouhých sedm let, což vyvolalo v zemi mnoho příležitostí pro živnostníky i firmy.

Jak rychle vznikají jednorožci v Indii?

Následující graf ukazuje dobu, jak dlouho trvá indickým technologickým firmám, aby se dostaly na hodnotu jedné miliardy dolarů a získaly tak status tzv. jednorožce. Žebříček vede startup Hike, který nabízí messaging aplikaci a na hodnotu přesahující miliardu dolarů se vyhoupl za necelé čtyři roky.

Rychlost vzniku indických jednorožcůZdroj: tech.economictimes.indiatimes.com

Indický slon se probouzí

Indická ekonomika patřila až do počátku 19. století, kdy ji ovládli Britové, mezi největší na světě a začíná se opět probouzet, jak ukazuje následující graf. Od roku 1991 její podíl na světové ekonomice roste s tím, jak se její ekonomika otevřela světu, uvedla firma Aberdeen Asset Management.

Podíl indické ekonomiky na světovém HDP od roku 1000 n. l. Zdroj: qz.com

Tři skupiny

Nové bohaté Indy lze podle serveru Quartz rozdělit na tři skupiny. V první řadě jde o podnikatele první generace, kteří zbohatli díky vlastnímu kapitálu a rozvoji svého podnikání. Pak se hovoří o podnikatelích druhé generace, kdy jejich ekonomickému vzestupu předcházel rozjezd podnikání jejich rodičů, ale podnikání rozjeli ve větším měřítku v poslední dekádě.

A pak v indické miliardové společnosti vzniká nová skupina bohatých odborníků, zejména manažerů velkých firem v oblastech služeb – finančních službách, poradenství, informačních technologiích, e-komerci a v neposlední řadě i technologických startupů. Podle tohoto rozdělení patří „miliardoví bratři" Turakhiovi do první skupiny.