Život v digitální éře

Nová únikovka pracuje s dotykovými a magnetickými senzory

22. březen 2017 četba na 4 minuty
Tématem nové hry je "krádež myšlenek z podvědomí"

Tématem nové hry je "krádež myšlenek z podvědomí"

Foto: Strv

Dotykové a magnetické senzory namísto tradičních klíčů a zámků, které jsou v případě únikových her běžné. V Praze se otevřela nová úniková místnost EscapeX, která se chce od ostatních lišit využitím moderních technologií.

Hra Pragueception se podle svých tvůrců inspirovala filmem Počátek (Inception) z roku 2010. Hlavním hrdinou tohoto snímku je zloděj představovaný Leonarderm DiCapriem, který krade tajemství z hloubi podvědomí během snění, a stává se tak žádaným hráčem ve světě korporátní špionáže.

FOTOGALERIE

Tématem nové hry je "krádež myšlenek z podvědomí" Hra chce využít senzory a moderní technologie Pro únikové místnosti se většinou volí zajímavé prostředí

Také v pražské EscapeX, která se nachází v Opletalově ulici, se účastníci hry mají stát agenty a zloději myšlenek. Od jiných únikovek se chce tahle odlišovat důrazem na moderní technologie.

Do únikovky promluvili čeští vývojáři mobilních aplikací

Pro postup hracími místnostmi slouží senzory a celou hru řídí centrální systém. Ten monitoruje aktivitu hráčů i funkčnost elektronických zařízení (především Arduino a Raspberry Pi). Hráči jsou po dobu hry vybaveni vysílačkami, kterými mohou v případě nutné potřeby dostat nápovědu z velína. Z místností se musí dostat do 60 minut.

„Naším cílem bylo propojit filmový svět s technologiemi. Kromě technologického partnera jsme spolupracovali se specialisty z filmového průmyslu," říká spoluzakladatel EscapeX David Malúš.

Technologickým partnerem projektu je vývojářské studio Strv, věnující se vývoji mobilních a webových aplikací. Hře se nejvíc věnoval jeho vývojář Jindřich Doležy, který v Praze provozuje také elektronickou dílnu The Cave. Vývoj a instalace technologií trvaly zhruba 300 hodin, celá stavba necelého půl roku. Tvůrci hry nyní pracují na dalších dvou hrách, které vzniknou taktéž ve spolupráci s The Cave a Strv.

Za českou vývojářskou společností Strv stojí spoluzakladatelé David Semerád, Lubo Smid, Pavel Zeifart a Martin Šťáva. Společnost působí v současnosti zejména ve Spojených státech amerických, kam se její vedení přesunulo v roce 2012. Hlavní pobočku má v Los Angeles, další kanceláře se nacházejí v San Francisku a New Yorku. Vývojářské centrum ale stále sídlí v Praze a Brně. Firma vyvinula například mobilní "seznamku pro gaye" Surge, jež se stala v roce 2015 v testu americké společnosti Applause druhou nejlepší seznamkou v konkurenci 97 seznamovacích aplikací.

Her jsou už desítky, s rozdílnou kvalitou

Únikové hry představují v současnosti rostoucí byznys. V Praze i na dalších místech v Česku existují desítky únikových her, hraných na nejrůznějších místech, a neustále přibývají další. (Jejich přehled lze najít například na webu Exitgames.cz, recenzování jednotlivých her se pak věnuje například stránka Solveprague.cz.) Princip těchto her je ve většině případů stejný. V kostce jde o to, že soutěžní tým, tvořený většinou partou přátel, zavře někdo do místnosti, odkud se musí soutěžící do hodiny dostat ven. V únikové místnosti na ně čeká řada nástrah, šifer a tématicky laděných úkolů, jež musí zvádnout.

Hry jsou vždy různě tematicky laděné: Mezi těmi pražskými lze najít například únikovou hru s tématem bombardování Prahy, útěku z Alcatrazu, legendy o Faustovi nebo dávné žižkovské vraždy.

Velkou nevoli vzbudila začátkem letošního roku příprava únikové hry s názvem "Útěk z Osvětimi", kterou na Facebooku propagoval producent českých únikových her vystupující pod názvem Dostaň se ven a nabízel ji ve "slevové akci", ukončené k Mezinárodnímu dni holokaustu. Kromě internetových uživatelů protestovalo proti této hře i Židovské muzeum v Praze. "Zneužívat systematického vyvražďování židovského etnika z doby druhé světové války ke komerčním aktivitám, navíc způsobem hrubě deformujícím historické skutečnosti, považuji za projev ignorance, cynismu a hyenismu," uvedl tehdy ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát. Iniciátoři hry zveřejnili po vlně kritiky prohlášení, že hru pozastavují, a celý projekt stáhli.