yl to silný nesouhlas se zásahem Jiřího Paroubka na CzechTeku, který před 10 lety přivedl dnes osmadvacetiletého Mateze Jindru k podnikání. Tehdy s přáteli založil recesistické internetové stránky Bastard.cz, kde se proti bývalému premiérovi originálním způsobem vymezil. „Bastard začínal jako web, kde jsme prodávali toaletní papír s Jiřím Paroubkem," začíná vyprávět Matez.

Nečekaný zájem

O role „toaleťáků" byl v roce 2006 opravdu zájem. „V době, kdy jsem byl poslední rok na gymplu a maturoval, jsem čtyři až pět hodin denně jenom balil toaletní papír a vozil ho na poštu. Jediné volno jsem si udělal při svatém týdnu, kdy jsem na čtyři dny odjel na chatu a doháněl učení na maturitu," popisuje začátky svého podnikání Matez. Než přišly – pro Jiřího Paroubka neúspěšné – volby a s nimi související pokles zájmu o vyjadřování antipatií, stačil Matez prodat desítky tisíc rolí. „Prodali jsme jich asi 40 tisíc," vypočítává.

Od „toaleťáku" k trikům

Matez ale už dlouho v hlavě nosil jiný nápad. Chtěl vytvořit komunitní web, kde se budou prodávat trika s originálními potisky, které navrhnou grafici a o jejichž finálním tisku rozhodnou sami uživatelé. „Viděl jsem, že něco podobného v Česku v té době nebylo. Byl to spíš takový pokus," popisuje. Využil tedy své zaregistrované domény, kterou změnil v komunitní web. „Od začátku to bylo hnáno takovým crowdfundingovým způsobem ve smyslu, že jsme sbírali návrhy na potisk od grafiků, kteří se k nám mohli dobrovolně připojit, a uživatelé pak rozhodovali o tom, který návrh půjde do tisku," vysvětluje Matez. Web se ujal, o čemž svědčí jeho dlouholetá výdrž a to, že v Česku na obratu generuje kolem 12 milionů korun ročně, na Slovensku je to dle slov Mateze o řád níže.

Problémový Facebook

Úspěch webu spočíval i v tom, že spíše než klasický e-shop, byl Bastard.cz zpočátku opravdu hlavně komunitním webem, kde se uživatelé scházeli nejenom kvůli samotným tričkům, ale i diskuzím či zábavě. Čím více ale do Česka prostupovala sociální síť Facebook, tím byl jeho komunitní význam slabší. „S příchodem Facebooku se vše významně změnilo. Příkladem může být konverzní poměr, který vzrostl z jednoho na tři procenta. Z toho plyne, že lidé k nám chodí více nakupovat a ne se bavit," říká Matez.

Facebook se pro Bastard.cz stává osudným. Zuckerbergova síť mu totiž před několika měsíci začala blokovat reklamy. Proč? Kvůli názvu. „Máme pro anglicky mluvící země vulgární slovo „bastard" v reklamních textech. Automaticky nám tak vše zamítnou," vysvětluje Matez, který rozjel i další e-shopy jako Skippy.cz nebo Vaporizer.cz a konzultantskou firmu Lovebrand, která pomáhá malým a středním českým firmám s budováním značky. Bohužel Bastard.cz naráží na neochotu Facebooku jeho problém rychle řešit. Matez se tak obává, že nebudou moct utratit půl milionu, který má jeho projekt připravený na reklamu na FB v předvánoční nákupní horečce.

Redesign = cesta k vyšším prodejům

I tak je ale s výkonem webu jeho vlastník v posledním roce spokojený. Odhodlali se totiž k redesignu a personalizaci serveru, což se vyplatilo „Domníváme se, že díky redesignu e-shopu stouply prodeje o 20 procent a konverzní poměr se zvýšil asi o 45 procent u nových zákazníků," pochvaluje si Matez. „Když jsem to viděl, chytal jsem se za hlavu, proč jsme to neudělali dříve," uzavírá a ukazuje tak ostatním e-shopům cestu k vyšším prodejům.