Internet

Operátoři vs. internetoví obři: válka o telekomunikace

9. březen 2015 četba na 7 minut

Foto: redakce

Největší světový mobilní veletrh MWC v Barceloně přiostřil spor mezi operátory a internetovými obry. Šéfům největších světových operátorů vadí, že Facebook, Google a další internetoví hráči čím dál více provozují „jejich" telekomunikační služby. A naopak operátorský byznys podléhá stále více regulacím. V barceloně se také představuje řada novinek a nových trendů, vybíráme ty nejdůležitější.

Víme, co potřebujete, jakoby znělo barcelonským výstavištěm. Letošní ročník Mobile World Congressu se nesl jako tradičně ve „věšteckém" duchu, kdy se představují technologie, které vývojářské laboratoře opustí nejdříve za několik let. Zároveň se ale výrobci a operátoři začali tvářit, že poslouchají potřeby svých zákazníků.

Operátorům ukážeme

Pokrýt zatím internetem nedotčený svět. To je cílem Googlu i iniciativy Internet.org, za kterou zase stojí Facebook. Google už pokrývá dosud nezasíťovaná místa pomocí svých balónů nebo stratosférických dronů v rámci projektů Loon a Titan.

Americký vyhledávač Google už také ohlásil rozjezd vlastního operátora, který by měl ukazovat klasickým operátorům možnosti, na které oni sami podle Googlu nemají odvahu.

„Je načase začít přemýšlet o hardwaru, softwaru a konektivitě zároveň," potvrdil viceprezident globálního vyhledávače Sundar Pichai v rozhovoru v konferenční části veletrhu.

Virtuální operátor Googlu by měl fungovat jen ve Spojených státech. „Budeme síť provozovat v malém, ale dostatečném měřítku, aby bylo vidět, co děláme a operátoři mohli třeba naše myšlenky převzít," dodal Pichai.

S operátory naopak mnohem intenzivněji vyjednává Mark Zuckerberg. Přitom jim minulý rok v Barceloně vyhlásil v podstatě válku. „Pro připojení dalších tří miliard lidí k internetu jsou překážkou drahé tarify," komentoval tehdy situaci v oboru. Letos na to Facebook jde poněkud jinak. Chce propojovat lidi a snaží se dotlačit operátory k tomu, aby některé základní internetové služby poskytovaly zdarma.

A ačkoliv to konkrétně neříká, je možné vytušit, že obecné definované služby, které by měly být automaticky dostupné zdarma, nakonec sedí třeba i na Facebook a jeho aplikaci WhatsApp.

„Hledáme model, který by byl výhodný pro operátory a zároveň dostal internet k co největšímu množství lidí," vysvětloval na závěr prvního dne konference Mark Zuckerberg.

Operátoři v defenzivě

Klasičtí hegemoni evropského byznysu – telekomunikační operátoři – se s nástupem dat a služeb dostali do fáze, kdy zisky už nerostou tak raketově a přichází vystřízlivění.

Všichni sází na data, ale zároveň pořád hledají aplikace a služby, které by firmy, které byly občas považovány za nositele technologických inovací, nedegradovaly jen na správce „trubek" a drátů, respektive bezdrátů. Telefónica už to naznačuje ve svém sloganu „You choose, we connect".

Další operátor T-Mobile se prezentoval svou vizí panevropské sítě, respektive koncepce, v jejímž rámci si bude moci každá členská země rodiny Deutsche Telekomu moci vybírat ze služeb a technologií, které budou k dispozici ve všech zemích.

Do rozvoje celé sítě chce šéf firmy nainvestovat šest miliard eur do roku 2018. „Evropa pak bude zase udávat tón a ne jen tancovat podle not, které se píší v Asii nebo v USA," tvrdil na tiskové konferenci šéf firmy Timotheus Höttges.

Ten si zároveň postěžoval, že pro operátory je soupeření s Googlem, Facebookem a dalšími obtížné. „Jak máme soupeřit se službami, jako jsou hovory, SMS nebo videovolání, které někteří nabízejí zdarma?" podotknul.

Zároveň se šéfové operátorů ohradili proti evropské regulaci. Zazněly tradiční mantry ohledně omezování inovací a snižování konkurenceschopnosti. Vládce španělské Telefóniky César Alierta připomněl z řečnického pódia důležitost digitální ekonomiky, která je momentálně svázaná bruselskými pravidly. Podle Höttgese je unijní regulační rámec zpožděný za vývojem trhu a technologií. „Až o dvacet let," prohlásil.

Vydržet, vydržet

Největším nepřítelem moderního mobilního světa je výdrž baterie v kombinaci s pokročilými službami. Zdá se, že korejský výrobce Samsung našel recept. Jeho novinka smartphonu Galaxy S6 má nabíječku, která zvládne telefon nabít během deseti minut na takovou kapacitu, že vydrží další čtyři hodiny.

A to není všechno. Nabíjení a průběžné dobíjení telefonů by měla být čím dál tím častější součást našich životů, a proto se budoucnost jmenuje bezdrátové nabíjení. A jako důkaz toho, že nejde o čirou fikci, je tu IKEA. Švédská nábytkářská firma pochopila trend a představila na veletrhu novou řadu nábytku, který už má v sobě zabudovány bezdrátové nabíječky.

„Díky výzkumu z návštěv domácností víme, že lidé nemají rádi změť kabelů. Často také bojují s problémem, že nemohou najít nabíječku nebo že nemají v dosahu zásuvku," vysvětlila Jeanette Skjelmose, obchodní zástupkyně firmy IKEA.

LTE je už staré, vystřídá ho 5G

Dostatek energie ale není jediný problém, kterým žije svět telekomunikací. Se stále rostoucím počtem chytrých telefonů rostou nároky i na síť a pokrytí.

Zatímco v tuzemsku operátoři teprve pokrývají čtvrtou generací, v Barceloně už se „líhla" ta pátá. Minimálně zmínka o této technologii se dala najít na stánku každé firmy, která má něco společného se sítěmi. A to včetně jihokorejského SK Telecom.

Sítě páté generace by měly být tak rychlé, že hodinový film ve vysokém HD rozlišení by měl uživatel stáhnout během šesti sekund.
První nasazení předpovídají odborníci přibližně na rok 2020. A od nové technologie si slibuje nový impuls i Evropská komise, která loni uzavřela dohodu o společném vývoji rychlých sítí s jihokorejskou vládou.

Rychlá síť s nízkou odezvou (latencí) totiž může fungovat jako motor rozvoje autonomních aut nebo robotiky a automatizace.

Třetí do mariáše mobilních plateb

Apple Pay už jede a svou cestu si hledá i Google Wallet. Barcelona přinesla i dalšího hráče, který si chce ze stále rostoucího koláče mobilních plateb ukrojit „sladký" kousek.

Veletrh mobilních technologií

Jen loni se podle studie GSMA Inteligence utratilo prostřednictvím mobilních telefonů po celém světě 100 milionů dolarů. Tedy o čtyřicet procent více než v roce 2013. Studie také prezentovala závěr, že mobilní platby pomáhají především v rozvojových zemích.

Současného trendu chce využít i Samsung – pod vlajkou s nápisem „Next is now". Jeho peněženka Samsung Pay využívá bezkontaktní technologii NFC a platit Samsungem bude možné od poloviny roku ve Spojených státech. Kdy to bude v Evropě, firma na své představovací barcelonské show neprozradila.