Japonské Nintendo se v červenci musí cítit jako na houpačce. Její akcie v první polovině měsíce vystřelily vzhůru, aby na jeho konci zamířily opět dolů. Za vším stojí červencová mánie v podobě mobilní hry využívající rozšířenou realitu Pokémon GO, která zachvátila celý svět. Akcionáře navíc nepotěšila středeční zpráva, že se firma dostala do hluboké ztráty.

„Nintendo ohlásilo čistou ztrátu za čtvrtletí končící 30. červnem a nenaznačilo žádnou změnu v jeho předchozích prognózách o příjmech, což je jasný důkaz toho, že Pokémon GO nebude zachráncem v obratu hospodářských výsledků," uvedl po zveřejnění statistik americký server Venture Beat.

Pokud jde o konkrétní čísla, Nintendo se ve svém prvním fiskálním čtvrtletí dostalo do ztráty 24,5 miliardy jenů, což je v přepočtu zhruba 233 milionu dolarů. Ve stejném čtvrtletí před rokem přitom japonský výrobce herních konzolí a videoher vykázal zisk ve výši 78 milionů dolarů. Wall Street Journal si všímá, že ztráta byla způsobena zejména silným jenem. Ale, jak již bylo řečeno, firma neupravila svůj výhled v otázce příjmů, na což investoři čekali.

Falešné naděje

Kdekoho napadne logická otázka, jak je možné, že Nintendo nevylepšilo své prognózy, když 6. července po celém světě vypukla mánie v podobě mobilní hry Pokémon GO, která by měla mít pozitivní vliv na budoucí hospodářský výsledek firmy. Odpověď je jednoduchá, i když mnohé zřejmě překvapí.

Japonská firma totiž ještě před zveřejněním finančních čísel upozornila akcionáře, kteří vyhnali ceny jejich akcií do výšin a zvedli tak hodnotu firmy během pár dnů o 7,5 miliardy dolarů, že samotnou hru nevyvinula a vlastně ji ani celou nevlastní.

„Nintendo objasnilo, že ve skutečnosti nestojí za samotnou hrou. Vlastní jen 32 procent hlasovacích práv ve firmě Pokemon Company, která drží vlastnická práva k fiktivním příšerkám. A hra je distribuována a vyvinuta firmou Niantic, což je samostatná společnost," citoval z vyjádření Nintenda server ekonomické televize CNBC.

Vystřízlivění muselo přijít dříve či později, jelikož investoři začali ve hře hledat logo Nintenda, které tam prostě není.

Když se to akcionáři dozvěděli, růst akcií k výšinám se zastavil a firma naopak během jediného dne zažila nejhorší propad jejich hodnoty od roku 1990, když ztratily přes 18 procent. Vystřízlivění muselo přijít dříve či později, jelikož investoři začali ve hře hledat logo Nintenda, které tam prostě není. To už byla velmi silná indicie.

Vývoj cen akcií Nintenda za poslední rokAutor: CNBC

Zpoždění

Nintendo pak při prezentaci svých výsledků nepotěšilo investory další zprávou. Management firmy totiž uvedl, že odkládá vydání hardwaru zvaného Pokémon GO Plus z přelomu července a srpna někdy na září. Jde v podstatě o nositelné zařízení (tzv. wearable accesories), které komunikuje s vaším telefonem, takže jej při hře vůbec nemusíte vytahovat.

„Pokémon GO Plus, které je kompatibilní s operačním systémem iOS i Android, bude stát 34,99 dolaru. Je navržený tak, aby lidé mohli hrát hru bez potřeby držet telefon v ruce (komunikace bude na bázi bluetooth) a můžete jej nosit třeba řemínkem připoutaným k zápěstí. A když je ve vaší blízkosti Pokémon, rozsvítí se," vysvětluje server Polygon.com.

Pokémon GO Plus, které je kompatibilní s operačním systémem iOS i Android, bude stát 34,99 dolaru.

Tento hardware už by měl přinést růst příjmů, jelikož jej vyrábí samotné Nintendo a peníze z prodeje tak půjdou přímo jemu. Odložení startu jeho prodeje ale opět znamenalo okamžitý další pokles hodnoty akcií, i když „jen" o 5,5 procenta.

Orientace na mobil

Analytici ale upozorňují, že z dlouhodobého hlediska to s japonskou firmou vůbec nevypadá špatně. Tradiční výrobce herních konzolí totiž v poslední době sází na mobilní telefony či obecně zařízení. Loni koupila podíl ve firmě DeNA a slíbila do března příštího roku vydat celkem pět her. První z nich sice nebyla klasickou hrou, ale byla to aplikace, která uživatelům umožňovala vytvářet své avatary, kteří na sebe vzájemně mohou reagovat. Tato „appka" oslovila 10 milionů uživatelů, což není špatné číslo.

„Pokémon GO je dalším potvrzením nastolené mobilní strategie," uvedl pro CNBC Piers Harding-Rolls, vedoucí týmu ve výzkumné firmě IHS.

Firma ale neusíná ani na herních konzolích, kde ji v posledních letech silně konkurují Xbox od Microsoftu nebo Playstation od Sony. V listopadu by měla vydat novou videohru Pokémon Sun/Pokémon Moon, kterou si přichystala k 20letému výročí této legendární hry. Za dvě dekády ji v různých verzích prodala přes 200 milionů kusů.