Svět startupů

Podnikatel vyhlásil ve 13 hodin padla. Vydělal na tom

20. září 2016 četba na 7 minut
Pádlování na prkně je trendovým sportem.

Pádlování na prkně je trendovým sportem.

Foto: Shutterstock.com

Majitel malé firmy z kalifornského San Diega, která vyrábí surfová prkna, přišel s nečekaným zlepšovákem. V jednu hodinu po obědě mohou jeho zaměstnanci odejít. Jejich efektivitu zvýšil také tím, že jim dal pět procent podílu na zisku.

Možná to zní jen jako bláznivá myšlenka kalifornského startupisty, který vyznává uvolněný plážový lifestyle. Pracuj méně, vydělávej více.

FOTOGALERIE

Také na Havaji uvidíte paddleboardistky. Zakladatel firmy Tower Paddle Boards Stephan Aarstol Zkušenější surfaři dokážou na paddleboardu sjíždět i vlny.

Ale po roce od experimentu to vypadá, že koncept funguje. Vzdáleně to může připomínat i neomezené dovolené u některých technologických firem.
Z větších firem je prosazuje Richard Branson z Virgin Group nebo konglomerát firem General Electric (GE). Už v roce 2004 tento koncept zavedla streamovací služba Netflix.

Více o neomezené dovolené čtěte v článku Nový fenomén digitální doby: Neomezené dovolené.

Marketingový trik?

Stephan Aarstol si po roce od zavedení pětihodinové pracovní doby udělal ve Spojených státech jméno a vydělal na tom marketingově.
Jeho firma Tower se zaměřuje na výrobu Paddle Boardů (na surfovém prkně se stojí a pádluje se, trendový sport využitelný nejen na moři, ale i řekách a jezerech), vydává také beach-lifestyle časopis Tower Magazine.

Zakladatel firmy Tower Paddle Boards Stephan AarstolZakladatel firmy Tower Paddle Boards Stephan AarstolAutor: towerpaddleboards.com

Pět hodin a pak štěstí

Aarstol o svém experimentu navíc napsal knihu The Five-Hour Workday: Live Differently, Unlock Productivity, and Find Happiness. Tedy o tom, že pět hodin práce může zvýšit produktivitu a lidem pomoci najít pocit štěstí.

Jeho několik zaměstnanců běžně pracovalo od 8 hodin do 17 hodin, podnikatel se ale rozhodl, že od června 2015 vyzkouší tříměsíční test. Ve 13 hodin budou moci jít všichni domů, respektive na pláž, a věnovat se surfování.

Ze 3 tisíc na 5 milionů

V roce 2010 měla firma Tower Paddle Boards tržby 3000 dolarů. V roce 2014 to už bylo 5 milionů dolarů. Zdroj: towerpaddleboards.com

Efektivních pět hodin

„Často jsem si uvědomoval, že jsou lidé, kteří pracují třikrát více než ostatní, ale jejich odměna je jen nepatrně vyšší oproti ostatním," napsal pro server fastcompany.com o tom, jak jej napadlo zavést kratší pracovní dobu.

Dodal, že podniká patnáct let a v práci je často méně hodin než jeho kamarádi z korporátní sféry. Jen proto, že si efektivně umí naplánovat pracovní dobu. Nakonec po tříměsíčním zkušebním období nový režim prodloužili ve firmě na rok a ve svém modelu budou v Toweru pokračovat.

Často jsem si uvědomoval, že jsou lidé, kteří pracují třikrát více než ostatní, ale jejich odměna je jen nepatrně vyšší oproti ostatním.

Vrátit životy zaměstnancům

Když Aarstol zaměstnancům oznámil před více než rokem novinku, zdůraznil jim, že jim chce vrátit zpět jejich životy. Mohou jít každý den domů po pěti hodinách, pokud si zachovají svou předchozí produktivitu. A za druhé jim chtěl zaplatit lépe, pokud na práci vynaloží větší úsilí.

Přes noc jim tak hodinová sazba stoupla na dvojnásobek při zavedení podílu na zisku ve výši pěti procent. Zatímco před zavedením změn zaměstnanec za rok vydělal 40 tisíc dolarů (3333 dolarů měsíčně, což je asi 80 tisíc korun), na hodinu měl asi 20 dolarů, se zavedením podílu na zisku plat stoupl na 48 tisíc dolarů za rok.

Ale se snížením hodin ze dvou tisíc ročně na asi 1250, takže za hodinu měl hrubého 38,40 dolaru. „Klíčové pro mne bylo to, že to firmě nepřineslo ani desetník nákladů navíc," zdůraznil podnikatel, jenž vyznává holistický přístup k životu.

Přes noc jim tak hodinová sazba stoupla na dvojnásobek při zavedení podílu na zisku ve výši pěti procent.

Pokud to nedokážeš, končíš

Na druhé straně potřeboval, aby zaměstnanci byli dvakrát efektivnější. Proto si ve firmě sedli a řekli si, jak maximalizovat efektivitu práce během pěti hodin. Pokud by to někdo nedokázal, dostal by vyhazov a tak podnikatel celý tým motivoval, aby se dobrali kýženého cíle.

Výsledek se dostavil. Firma Tower Paddle Boards byla zařazena na seznam Inc. 5000, nejrychleji rostoucích firem ve Spojených státech. Za tři roky rostla o 346 procent, za rok 2015 měla tržby 7,2 milionu dolarů a pro tento rok počítá s tržbami ve výši 9 milionů dolarů.

To vše s desetičlenným pracovním týmem. Přitom zakladatel firmy se obával, že redukce otevíracích hodin obchodu a méně času pro zákaznickou podporu sníží i tržby. Leč stal se pravý opak.

Aarstol zdůrazňuje, že lidé nejsou stroje, takže s rostoucím časem v práci jejich produktivita pochopitelně klesá. A radí i dalším podnikatelům, jak zvýšit produktivitu ve svých firmách. Především spokojení zaměstnanci jsou produktivnější zaměstnanci.

Pravidla pro lepší produktivitu podle Stephana Aarstola

  • Použijte pravidlo 80-20. Podle Paretova principu až 80 procent produkce přichází z 20 procent úsilí. Proto je třeba ve firmě identifikovat dvacet procent aktivity firmy, která je nejproduktivnější. Zbytek osekat na minimum.
  • Změnit nastavení myšlení zaměstnanců. Od odpracovaných hodin se přesunout k výstupům. Mnoho lidí pracuje hlavou, a proto není důležité, kde na nápad pro firmu přijdou. Zda to je za pracovním stolem, ve sprše, při sportu nebo doma v posteli. Navíc zavedení podílu na zisku firmy zaměstnance motivuje, aby začali přemýšlet o práci jinak.
  • Změnit přístup „být vždy k dispozici". Obava z toho, že firma bude otevřena pro zákazníky o polovinu času méně a tím se sníží i obrat o polovinu, se nepotvrdila. Obchod se surfovými prkny není jako samoobsluha. Lidé si kupují nové prkno jednou za pět let. Důležité je, aby zákazníci věděli, kdy otevřeno je. A stejné to bylo i s telefonními dotazy zákazníků. Bylo jich stejně, jen v kratší době.
  • Technologie zvýší efektivitu. Jak zajistit stejné služby v kratším čase? Využít automatizace. Expedici zboží zrychlil software, pro dotazy zákazníků firma vytvořila videotutoriály, aby zákazníci mohli sami najít odpovědi na to, co je zajímá. Důležitá je také komunikace se zákazníky, aby věděli, kdy budete k dipozici.
  • Neomezujte se na 25 hodinový týden. I když zaměstnanci vědí, že mohou kdykoliv z práce odejít po 13. hodině, není zakázáno příležitostně pracovat dvanáct hodin, když to je naléhavě potřeba. Tyto dny měly být výjimečné.

Nejtěžší rozhodnutí

Po více než roce Aarstol nelituje. „Snížit pracovní dobu bylo pro mne jedno z nejtěžších rozhodnutí v životě. Nyní jsou ale moji zaměstnanci šťastnější, produktivnější a lépe zapojeni do firmy. Byli jsem schopni zaměstnat mimořádně talentované lidi, kteří pracují u nás za mnohem menší plat, než vydělávali dříve."

Přesto si vybrali Tower, kde si můžete v jednu hodinu odpoledne jít po svých a druhý den ráno na vás v práci nečeká výpověď.