Autoprůmysl

Pohon na CNG je ekonomický, ekologický i svižný. Ale má i pár nevýhod

27. srpen 2016 četba na 4 minuty

Foto: Dotyk.cz

Auto s pohonem na stlačený zemní plyn (zkráceně CNG) rozhodně stojí za úvahu. Oproti benzinu či naftě je plynový pohon ekonomicky i ekologicky příznivější, ale má i své zápory. Nepříjemně může překvapit třeba krátká dojezdová vzdálenost. Kladné i záporné postřehy z jízdy s vozem Škoda Octavia G-Tec, který k otestování na týden zapůjčila redakci Dotyk.cz společnost Pražská plynárenská, vypadají následovně:

+ Skutečně jezdí kilometr za korunu

Tvrzení o průměrných nákladech na palivo okolo jedné koruny na ujetý kilometr zní jako líbivý marketingový slogan, odpovídá však přesně realitě. Při cestování po dálnici náklady vycházely na 1,03 koruny na kilometr, avšak při pohodové jízdě po okreskách se lze dostat i pod 0,90 koruny na kilometr.

Auta s pohonem na benzin mají náklady na kilometr zhruba dvojnásobné. Vozy poháněné plynem jsou dražší, v případě Škody Octavia rozdíl činí (při srovnatelné výbavě) zhruba 53 tisíc korun. CNG se tedy vyplatí hlavně v případě firemních aut, ale uvažovat o něm může kdokoli s vyšším počtem najetých kilometrů za rok.

+ Pohon na CNG je ekologický

Pořízením vozu s pohonem na plyn můžete šetřit nejen peníze, ale také životní prostředí. Tento faktor by měl zajímat nejen ekologicky citlivé jedince, kteří řeší to, jak dlouhou „uhlíkovou stopu" za sebou zanechávají.

Emise aromatických uhlovodíků i karcinogenních jemných prachových částic jsou při spalování zemního plynu téměř nulové. Oproti spalování nafty a benzinu vypouštíte do ovzduší o 60 procent méně oxidů dusíku, významně nižší jsou i emise oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého.

Příznivější je i množství emisí skleníkového plynu oxidu uhličitého, i když ne tak výrazně. Třeba u zmíněné Škody Octavia při provozu na CNG vycházejí emise v průměru na 94 gramů na 100 kilometrů, v případě moderních naftových a benzinových motorů se emise pohybují od 99 do 135 gramů.

+ Příjemný zážitek z jízdy

I když to může být jen subjektivní pocit, je namístě dodat, že jízda na zemní plyn je veskrze příjemná záležitost. A to jak v úzkých městských uličkách při rychlosti 30 až 40 kilometrů za hodinu, tak při rychlé jízdě po dálnici. Svižná akcelerace vozů s plynovým pohonem předčí dieselové motory a nijak nezaostává za benzinovými.

- Krátká dojezdová vzdálenost

Na první místo mezi nevýhodami dejme tu, která umí na delší trase nepříjemně překvapit. Plyn v nádrži doslova „mizí před očima". Například Škoda Octavia G-Tec má nádrž pouze na 15 kilogramů CNG, což při běžné spotřebě okolo 4 kilogramů na 100 kilometrů stačí pouze k ujetí vzdálenosti 375 kilometrů.

Neznamená to však, že ubývající palivo musíte neustále sledovat s rostoucím stresem. Auta s pohonem na CNG jsou vybavena také „klasickou" nádrží na benzin a po vyčerpání zásob plynu se motor automaticky přehodí na druhé palivo.

- Stále je málo prodejních míst

Česko má pověst země s nadbytkem čerpacích stanic, ale v případě zemního plynu lze stále hovořit o nedostatečném pokrytí. Nyní lze CNG dotankovat na 125 místech. Některá z nich jsou přitom neprakticky umístěna v průmyslových areálech mimo hlavní silniční tahy. Situace se však postupně mění k lepšímu, plynové pumpy lze nalézt třeba na některých provozovnách sítě Benzina.

Minimálně zpočátku se tedy majitel vozu s plynovým pohonem neobejde bez častých návštěv specializovaných webů typu cngplus.cz či cngstanice.cz. Začátečníka též může zarazit komplikovanější způsob tankování paliva, kdy je nutné ve správném úhlu zarazit hubici a poté ji utěsnit pojistkou. Jakmile získáte potřebnou rutinu, jde to už snadno.

- Zmenšený zavazadlový prostor

Pokud máte ve zvyku brát s sebou na dovolenou hodně zavazadel, pak vás může nepříjemně překvapit méně místa v kufru. Plynová nádrž totiž zabírá prostor v dolní části zavazadlového prostoru, na kufry či nákupy zbývá méně místa. Například třetí generace Škody Octavia má standardně 590 litrů využitelného prostoru, plynový G-Tec se musí smířit s 460 litry.