E-commerce

Potraviny si už můžete objednat přes internet i hlasem, zatím díky Kolonialu

22. červen 2017 četba na 3 minuty
Kolonial začal doručovat i na základě hlasové objednávky

Kolonial začal doručovat i na základě hlasové objednávky

Foto: Kolonial

"Chci si koupit hovězí, hořčici a chleba," řeknete nahlas doma před obrazovkou počítače. Pak už jen počkáte, až u vás zazvoní kurýr zásilkové služby. Konkrétně online rozvozu Kolonial, který do svého webu implementoval hlasového asistenta.

Online hypermarket Kolonial.cz ze skupiny Mall Group implementoval do vyhledávání na svých webových stránkách hlasového asistenta. Na PC nebo na tabletu je tak možné nadiktovat kompletní nákupní seznam nebo hlasem "listovat" mezi 14 tisíci položkami. Jen na dokončení nákupu bude i nadále potřeba myš nebo dotyková obrazovka.

FOTOGALERIE

Kolonial začal doručovat i na základě hlasové objednávky Kolonial začal doručovat i na základě hlasové objednávky Kolonial začal doručovat i na základě hlasové objednávky

"Hledali jsme pro začátek spojení funkcí, které dokážou nákup opravdu zrychlit. Nejefektivnější se ukázala kombinace průběžného hlasového listování a manuálního přidávání položek do košíku. Úspora v tomto případě činí až polovinu času proti běžnému textovému hledání. Naopak příkazy pro kompletní odbavení nákupu hlasem jsme zatím zavrhli, neměly by z našeho pohledu reálné využití. Do budoucna je však nevylučujeme," uvádí Ondřej Tomeš, marketingový ředitel Kolonial.cz.

Hlasové vyhledávání se opírá o sémantický algoritmus, který k hlasovému vstupu přiřazuje konkrétní položky z databáze. Díky tomu by měl být schopen eliminovat přeřeky nebo nepřesnosti. Vyhledávat je možné pomocí dlouhých řetězců, takže lze nadiktovat i přesný název výrobku. Podle zástupců Kolonialu je hlas přenášen šifrovaně a zneužití je eliminováno, hlasovou stopu hypermarket nikam neukládá.

Podle zástupců Kolonialu se o hlasové služby zajímají především mileniálové, tedy generace, která bude mít do pěti let v e-commerce hlavní slovo. Ti podle serveru eMarketer.com v současnosti tvoří takřka 60 procent všech uživatelů hlasových asistentů. Český trh nyní čeká jen na lokalizaci některého z větších systémů. Ve světě je známý například hlasový systém Alexa, který používá americký e-shop Amazon pro členy svého klubu Prime. Jeho prostřednictvím doručuje zboží na základě hlasové objednávky do dvou hodin.

"Může se zdát, že tato budoucnost je ještě vzdálená, ale budeme rádi připraveni. Asistované nakupování považujeme za jeden z vedoucích trendů, zvláště u položek, které kupujeme pravidelně. A to právě potraviny rozhodně jsou," tvrdí Tomeš.

Online rozvoz Kolonial funguje zatím v Praze, ve středních Čechách, v Plzni a na Rokycansku, v Hradci Králové, na Pardubicku a Chrudimsku, v Ústí nad Labem a na Teplicku nebo v Liberci. Využívat ho mohou i obce podél dálnice D5 a D 10. Pro Prahu a okolí doručuje podle svých zástupců nákup v den objednávky, pro zbytek republiky by mělo platit pravidlo „Večer objednáte – ráno máte", kdy nákupy dokončené do 22:00 hodin Kolonial.cz doručuje od 8:00 následujícího dne.