Budoucnost médií

První čtvrtletí přineslo českým kinům po několika letech pokles návštěvnosti

2. květen 2017 četba na 2 minuty
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Foto: DENÍK/Klára Cvrčková

Poprvé po šesti letech růstu skončilo letos první čtvrtletí v českých kinech poklesem diváků i hrubých tržeb proti témuž období předcházejícího roku. Důvodem může být i to, že předvánoční trháky neprotáhly svou návštěvnost dostatečně do nového roku.

Zatímco od roku 2012 rostly počty diváků v českých kinech meziročně zhruba o 13 procent a podobný vývoj měly i hrubé tržby, letos se tento vývoj přibrzdil: počty diváků v kinech klesly o tři procenta, hrubé tržby o procento. Vyplývá to ze statistiky Unie filmových distributorů.

Změna však není nijak dramatická. Svůj vliv na ní mohlo mít to, že loňský rok byl pro tuzemská kina extrémně úspěšný: navštívilo je přes 15,6 milionu diváků, což je nejlepší výsledek od roku 1993. A pak také to, že vůbec nejúspěšnější snímek loňského roku, Anděla Páně 2, chtěla většina diváků shlédnout už během adventu, k němuž svým obsahem patří. 

Anděl Páně 2 šel do kin loni 30. listopadu a tři víkendy po sobě překročil návštěvnost 100 000 diváků. Stal se tak nejúspěšnějším českým snímkem roku 2016. Počet milionu diváků překonal Strachův film v půlce ledna. V prvním čtvrtletí na něj ale žádný srovnatelný trhák nenavázal.

"Jedno čtvrtletí je příliš krátké období. To letošní bylo poznamenáno tím, že se v něm neobjevilo žádných Padesát odstínů šedi ani žádný silný animovaný film, a nejúspěšnější prosincový snímek, Anděl Páně 2, se v návštěvnosti vyřádil už před Vánoci," uvedl pro Dotyk.cz Petr Slavík, mluvčí distribuční společnosti Cinemart.

Zmíněných Padesát odstínů šedi startovalo v únoru roku 2015 a film se stal světovou událostí. Letos v únoru měl na jeho úspěch navázat druhý díl s názvem Padesát odstínů temnoty, ten ale vzbudil všeobecný posměch a diváky podruhé do kin přivést nedokázal. Rozpačitě byla přijata i válečná romance Spojenci s Bradem Pittem a Marion Cotillardovou, jejíž trikovou část vytvořila česká společnost UPP. Silným snímkem v březnu se sice stala hraná verze disneyovské pohádky Kráska a zvíře s Emmou Watsonovou v hlavní roli, ale další očekávaný kasaštyk, český film Masaryk, zafungoval jen krátkodobě - během prvního víkendu na něj sice přišlo do 144 kin přes 76 tisíc diváků, kteří za vstupenky utratili téměř 11 milionů korun, pak ale jeho návštěvnost začala dost rychle klesat.

Provozovatelé kin nicméně silné snímky ještě očekávají.