Nahoru, dolu, zase nahoru a zase dolu. Automobilový průmysl v poslední dekádě připomíná jízdu na horské dráze. Po masivním propadu v době finanční krize a pročištění trhu přicházejí na řadu opět rekordy. I když zatím nepřesahují historicky nejúspěšnější rok 2007, směle se mu blíží.

Nádech problémových zemí

Registrace nových osobních vozů v Evropské unii vyjma Malty se v srpnu meziročně zvýšily o 11,2 procenta na 781 676 vozů, uvedlo minulý týden Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Jde o druhý nejrychlejší růst v letošním roce. „Automobilový průmysl má v letošním roce našlápnuto k výborným výsledkům. Nejen díky dosavadním silným prodejům v podstatě všech značek, ale i díky přetrvávající chuti spotřebitelů uvažovat o koupi nového vozu," uvedl k výsledkům analytik ČSOB Petr Dufek.

Pozitivní zprávou pro automobilky je, že vozy začínají kupovat i občané zemí, kterými zmítá dluhová krize (tzv. země PIGS, pozn. redakce). Například Řecko si v srpnu meziročně polepšilo o 21 procent, Španělsko pak o 23,3 procenta. Poklesy zaznamenaly jen tři trhy, ale nutno podotknout, že mírné. „Největší" propad byl v Lucembursku, a to o desetinu. Zajímavostí je, že Česko v srpnu patřilo do trojice států s nejrychlejším meziročním růstem registrací.

Stále pod rekordem

Světovým výrobcům vozů dělá letos největší vrásky Rusko a Čína. Zatímco Rusové se vyrovnávají se sankcemi a propadem hodnoty rublu, Číňané přestávají utrácet. Oživení v Evropě je tak vítané. „V dlouhodobém porovnání se jedná o prodejně nejúspěšnější období od konce roku 2009. Oproti dosud rekordnímu roku 2007 jsou však první registrace za leden až srpen 2015 nižší o 13,37 procenta," komentovalo souhrnné výsledky prodejů vozů v Evropě české Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn, pod něhož spadá i mladoboleslavská Škoda Auto, podobně jako jeho konkurenti vidí letošní prodeje vozů v celém světě na loňské výši 75 milionů. „Svět je volatilní, ale naštěstí všude teď nejdou pohyby stejným směrem," uvedl obchodní ředitel BMW Ian Robertson na frankfurtském autosalonu pro agenturu Bloomberg.

Česko z růstu těží

Poslední statistiky o prvních registracích nových vozů v Evropě potvrzují pozitivní trend automobilového průmyslu, z kterého těží i Česko. Ekonomika v druhém čtvrtletí vzrostla o 4,4 procenta, nejrychleji ze zemí EU. Na tom se samozřejmě velkou měrou podílí růst automobilek. Podle vyjádření prezidenta SAP Martina Jahna pro ČTK letišní produkce výrobců vozů v Česku překoná rekordní loňský rok. To se u nás vyrobilo 1,24 milionu vozů.

Průměrná mzda v sektoru dle statistik SAP v první polovině roku vzrostla na 33 209 korun a je tak o téměř 29 procent výše než je průměrná mzda v ČR. „Zvyšování tuzemské automobilové produkce má jednoznačně pozitivní dopad na zaměstnanost v České republice. Tento vývoj je přitom spojen i s vyšším růstem průměrných mezd ve firmách autoprůmyslu oproti nárůstu vykázaném za celé Česko," uvedl Jahn. Jahn také uvedl, že v Česku vidí prostor pro další automobilku. Reagoval tak mimo jiné na informace o tom, že se Land Rover rozhodl umístit svou továrnu na Slovensko, přitom ve hře bylo i právě Česko.

Když přijde pád...

Je ale otázkou, zda by pro Česko bylo výhodné dál intenzivněji prohlubovat závislost na sektoru automotive. Z produkčních statistik ale vyplývá, že se tak děje samovolně. Už nyní export vozů a jejich autodílů tvoří třetinu českého vývozu, předloni to byla čtvrtina. Silné zvýšení produkce k tomu hlásí výrobci autobusů v Česku jako SOR Libchavy nebo Iveco ve Vysokém mýtě. Z jejich linek od začátku roku celkově sjelo už 2821 vozů.

Otázkou je, kam až růsty z posledních měsíců mohou pokračovat. „Už nyní je EU v registracích nad průměrem dosahovaným v posledních necelých osmi letech," uvádí Dufek z ČSOB s tím, že pravděpodobně přijde zpomalení dynamiky. „Čekat propad celého trhu je však zatím velmi předčasné. Minimálně proto, že další recese se zatím ještě ani nerýsuje na obzoru," uzavírá.

Faktor uprchlíci

Podle Jana Linharta, analytika KPMG, je však také otázkou nejen pro Česko ale i pro celou Evropu, jak se na automobilovém trhu podepíší opatření zaváděná v rámci tzv. uprchlické krize. „Nové hraniční kontroly v rámci schengenského prostoru naruší fungování dodavatelského řetězce. Může docházet k nečekaným prodlením v dodávkách dílů některým automobilkám, a tedy i ke zpoždění výroby některých modelů," podotkl Jan Linhart. A upozorňuje, že něčeho podobného jsme byli už svědky v létě při dodávkách z kontinentální Evropy směřujících na britské ostrovy.