Jak by se pizza měla k zákazníkům dostávat v době technologické revoluce? Sestavíte si vlastní vzhled a náplň pizzy pomocí aplikace, sledujete kurýra dle GPS a dodávku máte do tří minut. Nejde o sci-fi, ale realitu.

Australská divize světového řetězce Domino's Pizza se vždy snažila být o krok napřed. A to už od roku 1993, kdy exkluzivní licenci na provozování tohoto fastfoodu v Austrálii získala od Američanů konkurenční firma Silvio's Dial-a-Pizza a do čela nové franšízy tehdy nastoupil Australan Donald Jeffrey Meij. Ten divizi nakonec dovedl až na burzu.

Australská Domino's Pizza Enterprises patří k burzovním hvězdám.

Pizza inovátor

Australská Domino's Pizza Enterprises patří k burzovním hvězdám. Firma vstoupila na parket v roce 2005 a v posledních pěti letech se cena jejích akcií zosminásobila.

Svůj díl na růstu mělo jistě to, že fastfood vždy sázel na nové technologie. Manažer Jeffrey Meij například brzy rozpoznal potenciál nastupujících smartphonů, jejichž průkopníkem byl Apple, a už v roce 2009 spustil aplikaci pro objednávání pizzy právě přes iPhony, jež se ihned stala australskou aplikační jedničkou v rámci Apple Store.

Dnes australská franšíza vyniká mezi konkurenty například tím, že její zákazníci díky GPS vidí, kde přesně se nachází kurýr s jejich pizzou. Jednoduché a praktické. Bohužel ne běžné.

Zázračný „Projekt 3:10"

A Meij nyní chystá další novinku nazvanou „Projekt 3:10". Jde o co největší zkrácení doby mezi objednávkou a doručením pizzy. Pokud jste přímo ve fastfoodu, pizzu dostanete za tři minuty. Pokud doma, počkáte si o sedm minut déle.

„Růst, který nás díky tomu čeká, bude zdrcující," prohlásil Meij pyšně minulý týden pro agenturu Bloomberg Meij. Sám ví, o čem mluví – v oboru začínal před 30 lety právě jako rozvážeč pizz.

Australané k vytyčenému cíli budou potřebovat hlavně dvě věci - nové rychlé trouby pro pečení a více provozoven po celé zemi.

Více pecí a provozoven

Australané k vytyčenému cíli budou potřebovat hlavně dvě věci - nové rychlé trouby pro pečení a více provozoven po celé zemi. V první oblasti už učinili podstatný krok. Podle šéfa australské franšízy už vlastní technologii, která dokáže pizzu připravit do čtyř minut. Stlačení této doby o jednu minutu ale stále znamená čtvrtinové zkrácení doby, což je stále dost.

Projekt 3:10 by měl fungovat do tří let. Minimálně to platí u plánované dovážky do 10 minut. "Potřebujeme více pizzerií, musíme naší kuchyň dostat co nejblíže lidem a udělat ji co nejefektivnější," řekl Meij.

Firma chce do konce roku 2025 mít 4250 obchodů po celém světě, zejména tedy v Austrálii, na Novém Zélandě a v Japonsku, kde již působí. V současnosti je sotva na polovině. "Aby fastfood splnil svůj cíl, musel by ode dneška otevřít zhruba jednu provozovnu denně," poznamenalal agentura Bloomberg.

Krok před Amazonem

Není to ale jediná novinka, kterou austrlská Domino´s Pizza chystá. Letos představila nového "člena rodiny" - samoříditelný vůz s robotem, který bude schopný dodávat zákazníkům pizzu přímo na prah jejich domu. A co více, bude ji moci připravovat během cesty k nim. Projekt se nyní testuje v Brisbane a v australských ulicích by roboti Domino´s Pizza mohli být standardně k vidění už od roku 2018.

Česko si musí počkat

Češi se ale těchto novinek jen tak nedočkají. Je sice možné, že by technologie a know-how mohla využít, či rovnou koupit mateřská Domino´s Pizza, její fastfoody se ale v Česku nenacházejí. Nejblíže za našimi hranicemi je můžeme spatřit v Německu či Polsku. Češi se tak musí spolehnout na agregované doovážkové služby jko je například Dáme Jídlo spadající pod křídla německého Delivery Hero. Jejich dojezdová doba je ale o poznání delší a značně nestabilní. Jídlo u vás může být za 20 minut, ale také až za hodinu a půl. Takový rozptyl není s kručením v žaludku zrovna ideální.

Pražané pak mohou využít službbu Ordr.cz od českého vývojářského studia STRV. Ta je vám schopna dovézt jídlo do šesti minut od objednání, funguje ale jen ve všední dny.