Autoprůmysl

Rok po dieselgate. Na VW se valí stovky nových žalob

18. září 2016 četba na 5 minut
Podvody s emisemi u dieselových motorů VW vyšly najevo v září 2015.

Podvody s emisemi u dieselových motorů VW vyšly najevo v září 2015.

Foto: SGM / Shutterstock.com

Rok po vypuknutí skandálu dieselgate, kdy vyšlo najevo, že automobilka Volkswagen manipulovala softwarem emise dieselových motorů, se až tisícovka investorů domáhá u soudu v Braunschweigu zaplacení škody kvůli propadu akcií VW. Má jít minimálně o šest miliard eur.

Investoři do akcií koncernu Volkswagen AG se připravují na nové kolo žalob. U místního soudu v Braunschweigu už na toto pondělí připravili posily, aby soud nápor zvládl.

Podle právníků obeznámených s případem se investoři obávají toho, že by překročili případnou lhůtu pro promlčení, a tak směřují tyto žaloby k 19. září. K prvnímu obchodnímu dni poté, co před rokem vyšel najevo skandál s upravovaným softwarem při měření emisí u naftových motorů. Podle části investorů by to mohl být poslední den, kdy je možné německou automobilku kvůli poklesu akcií zažalovat, uvedla agentura Bloomberg.

Davové instinkty jsou silné. Pokud žalobu podají ostatní, podám to také.

I když se jedná jen o teoretické datum, advokáti poškozených investorů nechtějí déle čekat. „Nikdo nechce riskovat, že soudy následně rozhodnou, že po tomto datu nelze žalobu podat," uvedl Thomas Asmus, advokát u Linde Partners v Berlíně. „Davové instinkty jsou silné. Pokud žalobu podají ostatní, podám to také," vysvětluje myšlenkový pochod poškozených investorů Asmus.

Ze 160 na 125 eur

Před skandálem se akcie VW obchodovaly okolo 160 eur za akcii, nyní to je okolo 125 eur.

Problémy se kupí

Žaloby akcionářů na vedení firmy se přidávají k dalším problémům největší evropské automobilky. Po roce, co VW připustil, že 11 milionů dieselových aut je vybaveno softwarem, který rozpozná měření emisí a přizpůsobí chod motoru, je stále firma daleko od vyřešení následků tohoto skandálu, kterému se přezdívá dieselgate.

29 mld. eur

O tolik propadla tržní kapitalizace koncernu VW za poslední rok. Zdroj: Bloomberg

Ve Spojených státech koncern souhlasil s vyplacením odškodného 16,5 miliardy dolarů v mimosoudní dohodě s americkými úřady a majiteli aut. Jenže i v ostatních částech světa chtějí zákazníci odškodnění. Kromě Austrálie to jsou i Evropané. Česká eurokomisařka Věra Jourová, jež má v Evropské komisi na starosti ochranu spotřebitelů, prohlásila, že odškodnění by mělo být v EU jednotné. „Mým cílem je, aby se spotřebitelům ze strany Volkswagenu dostalo férového zacházení všude v Evropě," řekla nedávno pro deník Právo Jourová.

Z propadu hodnoty akcií se VW dosud nevzpamatoval. Z propadu hodnoty akcií se VW dosud nevzpamatoval. Autor: finance.yahoo.com

Akcionáři přišli o miliardy

Kromě majitelů aut s podvodným softwarem se chtějí domoci odškodnění i akcionáři. Cena akcií totiž klesla kvůli skandálu o 35 procent během dvou obchodních dnů. Ze zajímavé investice do úspěšné firmy se před rokem stala noční můra. Za poslední rok se tržní kapitalizace firmy propadla o 29 miliard eur, uvedla agentura Bloomberg. 

Ze zajímavé investice do úspěšné firmy se před rokem stala noční můra.

Akcie VW se z tohoto propadu dosud nevzpamatovaly. U soudu v Braunschweigu, pod který spadá právně sídlo firmy z Wolfsburgu, je už podáno na 380 žalob akcionářů. Ti tvrdí, že vedení VW minimálně od roku 2014 o podvodu vědělo. Mezi nimi je i hromadná žaloba tří stovek institucionálních investorů, kteří se domáhají 3,3 miliardy eur.

VW tvrdí, že akcionáře včas informoval

Podle VW je žaloba neoprávněná, protože prý vedení firmy akcionáře průběžně o skandálu informovalo. „Po pečlivém přezkoumání interních i externích právníků je VW toho názoru, že vedení společnosti plnilo své informační povinnosti v rámci pravidel kapitálového trhu," tvrdí německý koncern, kterému patří i Škoda Auto.

Obrovská nejistota

Právník Andreas Tilp, jenž zastupuje největší investory, je toho názoru, že by žaloba měla být podána do jednoho roku od propadu akcií.

„Pan Tilp dosáhl jedné věci. A tím je obrovská nejistota mezi investory," komentoval současný stav další právník Alexander Druckenbrodt. Podle něj by se 19. září nemělo nic zásadního měnit, ale pro mnohé investory je jistější žalobu podat už toto pondělí. Každopádně mnoho německých advokátů specializujících se na obchodní spory má nyní napilno, souhlasí všichni zúčastnění.

Pan Tilp dosáhl jedné věci. A tím je obrovská nejistota mezi investory.

Šest miliard eur

Tilp odhadl počet žalob proti VW na jednu tisícovku jen v Braunschweigu, protože žalobu podává mnoho drobných akcionářů. Celkem by se měli domáhat škody okolo 6 miliard eur.
Žaloba se bude navíc týkat i firmy Porsche SE, která je většinovým akcionářem VW. Velcí investoři chtějí půl miliardy eur. Akcie Porsche také propadly, s tím jak kopírují vývoj akcií VW. O tom bude rozhodovat soud ve Stuttgartu.