Digitální technologie

Rozprostřít lidi v metru může pomoci světelná signalizace

20. březen 2017 četba na 3 minuty
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Foto: Vít Šimánek

Tísníte se v přeplněném vagonu metra, zatímco o jeden vagon dál už je volněji? Problém může vyřešit speciální signalizace v podobě světelného pásu na nástupišti, sdělujícího svým světlem, kde jsou volná místa. Projekt studentů Českého vysokého učení technického zvítězil v mezinárodní soutěži.

Přijíždí metro a právě u vašeho vstupu se už tísní ve vagonu spousta lidí. Je lepší vydat se doleva, nebo doprava? Pomoci by vám mohla navigace v podobě světelného pásu na nástupišti, který bude intenzitou světla prozrazovat, kde je ještě volno. Data získá online z údajů o hmotnosti jednotlivých vagonů. Projekt by měl pomáhat plynulosti nastupování cestujících, a tím šetřit čas.

Tak vypadá zjednodušeně projekt tříčlenného týmu studentů Českého vysokého učení technického, konkrétně Víta Obrusného, Josefa Korbela a Michaela Jirků. Projekt zvítězil v neděli 19. března v mezinárodní soutěži Smart Mobility Hackaton a získal prémii pět tisíc eur, tedy 135 tisíc korun. O jeho možné realizaci nyní budou studenti jednat s Dopravním podnikem hlavního města Prahy a s výrobcem vozů pražského metra Siemens.

"Vozy Siemens, které jezdí na trase C pražského metra, už v sobě přímo mají zabudovánu váhu, která hlásí jejich hmotnost. Pomocí těchto údajů si nastavují automaticky parametry pro brzdění a podobně. Nás napadlo, že bychom mohli tato data využít i k tomu, abychom lidi při nastupování rovnoměrněji rozložili a pomohli jim tak jednak s hledáním volného místa, jednak šetřili jejich čas," řekl Dotyku Obrusný. Tříčlenný studentský tým vytvořil technické řešení, schopní předávat data o hmotnosti vozů v reálném čase do webové databázové platformy, na jejímž základě by následně fungovala světelná signalizace, informující cestující na nástupištích. Podle organizátora soutěže Tomáše Studeníka by tento systém dokázal zrychlit provoz metra až o tři vteřiny na jednu zastávku a přinést roční úspory v řádu čtvrt miliardy korun.

Během soutěže, která běžela od čtvrtka 16. března do neděle 19. března, vymýšlelo dvacet tříčlenných týmů z třinácti zemí světa řešení z oblasti "chytré městské mobility", tedy takové, které zlepší pohyb po městě.  Každý tým byl složen z vizionáře, designéra a programátora. Vizionář měl přijít s nápadem, designér zajistit, aby se lidem řešení líbilo, a programátor vytvořit funkční prototyp nového produktu nebo služby.

Mezi úkoly soutěžících patřilo vyřešit pohyb samořídících aut v historickém centru města, zabavit lidi, když nebudou muset za volantem řídit, motivovat je, aby více jezdili hromadnou dopravou a na kole, podpořit sdílenou ekonomiku, snížit emise z dopravy ve městech a zatraktivnit Prahu pro návštěvníky. Týmy přitom pracovaly s reálnými daty pro Prahu získanými z dopravních systémů, satelitů, jízd taxíků, jízdních řádů a řady senzorů, nacházejících se v Praze. 

Projekt studentů ČVUT nakonec zaujal mezinárodní porotu nejvíc, a dostal tak přednost před inovačním startupem Creative Dock Martina Pejši, jenž obsadil třetí místo, a kreativní agenturou Infinity, která skončila druhá. Kromě finanční odměny získali studenti příslib, že hlavní město se pokusí uvést jejich myšlenku do praxe.