Mobilní aplikace Snapchat, založená v roce 2011, staví na komunikaci prostřednictvím posílání fotek pořízených mobilním telefonem. Fotky i videa se zde ale zobrazují maximálně na několik vteřin. Po svém vzniku se stal Snapchat místem, kam utíkali uživatelé Facebooku, znechucení news feedem přeplněným reklamami. Provozovatel Snapchatu, jímž je firma Snap, vstoupil nedávno na burzu. Otázka ale je, jak dlouho aplikaci vydrží její popularita.

V současnosti má Snapchat globálně víc než 100 milionů uživatelů a jeho význam roste i v rámci reklamních a marketingových akcí. Jednou z prvních, kdo rozjel kampaň speciálně přes Snapchat, byla například česká pobočka značky Coca-Cola. Podle mnohých ale nyní Snapchatu hrozí ještě horší osud než Twitteru, který právě před rokem oslavil deset let.

Memento Twitter varuje

Twitter, postavený na lakonickém vyjádření myšlenky vtělené do 140 znaků, proslavily známé osobnosti, pro něž se stal jednoduchým nástrojem komunikace s veřejností. Hrál důležitou roli v amerických prezidentských kampaních (jak Barrack Obama, tak Donald Trump hojně "tweetovali") a je populární i mezi hvězdami showbyznysu. Bohužel ale také čelí masivnímu nástupu populárnějších platforem. Teď slaví 11 let a bojí se o svou budoucnost. Schází mu noví uživatelé.

Za poslední dva roky jich přibylo 31 milionů, jeho nejúspěšnější konkurenti však hlásí až půl miliardy nových uživatelů. Podle údajů Business Insider získaly zmíněnou půl miliardu služby WhatsApp a Messenger, obě přitom vlastní hegemon Facebook. Víc uživatelů než Twitter ale má i Instagram a zatím také Snapchat. Právě v případě této sítě se ale mnozí začínají obávat, že nastupuje stejnou cestu jako Twitter.

Vstup na burzu vypadal ještě dobře

Snapchat se přitom zrovna nachází na svém pomyslném vrcholu. Akcie firmy Snap zahájily svůj debut na newyorské burze vzestupem na 24 dolarů. Dostaly se tak 40 procent nad cenu, za níž firma prodala své akcie investorům v primární emisi. Jde tedy o největší vstup na americký veřejný trh za poslední tři roky.

Tržní hodnota společnosti se po prvních dnech zvýšila na víc než 31 miliard amerických dolarů. Překročila tím zmiňovaný Twitter, která je oceňován na 11,5 miliardy. A především, úspěšný vstup na burzu vynesl zakladatele firmy Evana Spiegela a Bobbyho Murphyho mezi top technologické miliardáře.

Krom toho se společnost Snap pustila do výroby prvního hardwarového výrobku, jímž se staly sluneční brýle Snapchat Spectacles. Tyto brýle mají v barevných obroučkách zabudovánu malou kameru, schopnou nahrávat klipy v délce od 10 do 30 vteřin (kamera se spouští poklepáním na ni). Nahraná videa lze ihned přenést do propojeného smartphonu a nahrát na Snapchat. Ve Spojených státech jsou snapovací brýle k dostání za 129 dolarů.

Facebook kopíruje, Snap padá

Největší devizou Snapchatu ale odjakživa byla možnost posílání fotek nebo krátkých videí, které se příjemci zobrazily pouze na pár vteřin, podle toho, jak dlouhý čas odesílatel nastavil. Poté fotky (neboli prostě snapy) zmizely v nenávratnu. Nemělo by tak hrozit žádné hacknutí telefonu ani krádež fotek. Nemyslí se na budoucnost ani na minulost. Politikou Snapchatu byla vždy jasně pouze přítomnost. Snapchat žije okamžikem. Doslova.

Proud krátkých momentek ze života byl nesmírně populární a chytla se jej i velká média a organizace, která jej používala jako specifickou službu na sdílení obsahu. Byl to jednoduchý způsob, jak dostat informace k cílové skupině, tedy zejména mladým lidem.

Podobného nápadu se ale v poslední době chytili i jiní. Zejména Facebook, který podobnou možnost krátkých fotek nebo videí nejprve přidal do Instagramu (pod názvem Instagram Stories) a později i do dalších dvou důležitých položek - Facebook Messengeru a WhatsAppu.

Facebook tak Snapchat v podstatě vykradl. A nyní nejenže přichází s novými inovacemi, ale především disponuje daleko širším publikem. Snapchat sice patřil k nejrychleji rostoucím sociálním sítím, ale s „členskou základnou" Facebooku a jeho doprovodných služeb Instagram a WhatsApp se rozhodně nemůže měřit.

Když dva dělají totéž...

Uživatelé proto hromadně přecházejí se snapováním ke konkurenci. Mohou-li snapovat na Instagramu, proč by to dělali na Snapchatu, když se na Instagramu dočkají daleko širší odezvy? V loňském rozhovoru pro magazín Forbes to potvrdil i Leoš Mareš, jehož Instagram patří k nejsledovanějším českým účtům. I on se na Snapchatu naučil snapovat, ale v momentě, kdy Instagram zavedl své stories, se ze Snapchatu stáhl a ke své prezentaci používá pouze Instagram, kde jej sleduje až desetkrát tolik lidí.

Snapchat měl podle medium.com ve čtvrtém kvartále loňského roku rekordních 158 milionů aktivních uživatelů každý měsíc. Na začátku roku 2014 jich přitom bylo pouze 46. Rychlost růstu nových uživatelů ale klesá. Aktivita na Snapchatu upadá a konkurence v podobě platforem Facebooku roste. Jen Instagram Stories už mají 150 milionů aktivních uživatelů denně.

Je tedy otázkou, jak dlouho se Snapchat na svém vrcholu ještě udrží. Podle mnohých je jeho úspěch na burze jen vyvrcholením další technologické bubliny, která může brzy splasknout.