Že si lidé mezi sebou mohou půjčovat přes internet peníze, ukázal například portál Zonky. Že si mohou vzájemně přispívat na svou tvorbu a nápady, to naznačily crowfundingové portály Hithit, Startovač a další. Že tak mohou přispívat na charitu, ukázal portál Darujsobě. Začátkem května by se měl na českém trhu objevit další startup, který ukáže, jestli jsou Češi stejnou cestou ochotni sdílet také věci. Jmenovat se má Pučmito. Jeho zakladateli jsou dva manažeři, Jiří Jiroušek a Rostislav Suslo. Oba pracují v jedné korporaci a také patří ke zmíněné generaci mladších třicátníků, jíž se sdílení ekonomika stala vlastní.

"Rosťa bydlí v domě, já v bytovce, ale minulé léto jsme oba řešili tentýž problém, a sice, že jsme si potřebovali okamžitě něco půjčit. On potřeboval vrtačku s velkým vrtákem. Já jsem zase takhle řešil zapůjčení karavanu. Nechtěl jsem ho kupovat, protože by mi stál zbytečně v garáži, potřeboval jsem ho jen na čtrnáct dní. Vozím syna na plavecká soustředění a v souvislosti s jedním z nich jsme si chtěli udělat dovolenou. Ale zrovna se nikde nic půjčit nedalo," vypráví Jiří Jiroušek.

Z toho vzešel nápad: vytvořit nějaké úložiště, kam by o sobě mohli dát vědět lidé, co takové věci mají, ale pravidelně je nevyužívají, a na druhé straně lidé, kteří si je potřebují jednorázově půjčit. Úložiště vzniká v internetové podobě a mělo by být dostupné i přes mobilní aplikaci.

"Pro lidi, ne pro firmy"

"Nechceme do systému zapojovat firmy, které by tímhle způsobem pronajímaly své produkty, usilujeme opravdu o to, aby si lidé půjčovali věci mezi sebou a mezi sebou se dohodli na odměně. Také proto, že máme pocit, že mezilidské komunikace trochu ubývá. Když jste dřív přišel třeba na nádraží, lidé si mezi sebou povídali. Dnes spíš každý kouká do mobilu, i lidé, co jsou kousek od sebe, si píšou esemesky. Chceme je dostat k sobě, aby si věci opravdu fyzicky předali," tvrdí manažer.

Portál podle něj může v tomto směru působit i trochu mezigeneračně: zatímco mladší lidé jsou zvyklí si věci víc půjčovat a nevázat se k jejich vlastnictví, starší lidé naopak mají často uloženo hodně vybavení, které potřebují jen jednou za čas (motorové pily, zahradní sekačky a podobně).

"Máme už v testovacím provozu zapojeného jednoho staršího pána, který je právě takhle zařízený, a tomu se tenhle systém líbí. Říká, že nejčastěji si od něj věci půjčují děti, jenže je často vrátí poškozené a neřeknou to. Pak na to přijde až ve chvíli, kdy tu věc potřebuje a ona nefunguje. Když je bude předávat přes nás, bude mít díky předávacímu protokolu evidenci, kdy a v jakém stavu co dostal zpátky," prohlašuje Jiroušek.

Pučmito by podle něj mělo umožňovat zapůjčit nejen věc, ale nabídnout spolu s ní třeba i pracovní sílu. "Hodně věcí jsou někteří lidé ochotni zapůjčit jen tehdy, když s nimi mohou dělat sám. Zahradní sekačka je klasický případ. Radši s ní posečete sousedovi zahradu sám, než aby vám ji vrátil otupenou od kamenů. Startup umožní půjčovatelům i tuhle možnost," popisuje Jiroušek.

A jak hodlá startup zajistit, aby také půjčované věci byly v odpovídajícím technickém stavu a bez nadbytečného opotřebení? "Jak půjčovatel, tak ten, kdo si půjčuje, se budou na portále vzájemně hodnotit a podle toho poroste nebo bude klesat jejich rating. Špatný rating je posune dolů, takže jejich nabídka či poptávka se nebude objevovat mezi prvními, a pokud by vykazovali trvale negativní recenze, zablokujeme je," říká manažer. Startup navíc podle jeho slov jedná s několika pojišťovnami, které by coby placenou službu zajistily pojištění zápůjčky.

Byznys model počítá zejména s daty

Finanční model celého projektu má stát podle jeho slov na třech základních pilířích. Jeden z nich tvoří takzvaný prémiový účet. Zatímco základní verze počítá jen se zprostředkováním zapůjčení, prémiová zahrnuje i předávací protokol a zmíněné pojištění. Druhým má být reklama. Hlavním zdrojem příjmů pro oba manažery by ale měla být data, která chtějí prostřednictvím portálu nasbírat a postoupit dalším subjektům.

"Portál je v současnosti v testovacím provozu, takže na něm máme především své známé. Po květnovém spuštění se v první fázi zaměříme na východní Čechy, protože odsud oba pocházíme. Ale dál si neklademe žádné meze. Během prvního měsíce bychom rádi dosáhli zapojení zhruba stovek lidí a během prvního roku tisíců. A myslíme si, že tenhle projekt může mít i mezinárodní dosah," věří Jiroušek. Podle něj by právě dostatečná kapacita dat o lidském chování měla představovat hlavní příjem projektu.

Portál se chce propagovat zejména přes sociální sítě jako Facebook a Twitter, formou rozesílání newsletteru a dále na regionálních výstavách a prezentacích startupů. "Chceme přispět k budování místních komunit, to nám dává smysl," říká manažer. Připouští přitom, že v Česku je poměrně hodně lidí, kteří i přesto, že mají věci, jež pravidelně nevyužívají, je půjčovat nechtějí. "Chceme je oslovit a naučit je to," dodává.