Aplikace pro taxijízdu Didi, sdílení ubytování Tujia, pronájem luxusních cestovních zavazadel Rent-a-Suitcase. Tyto služby raketově rostou na čínském trhu. Do roku 2020 by firmy postavené na sdílení mohly tvořit až deset procent místního hrubého národního produktu, odhadlo čínské národní informační centrum.

Zejména firmy Didi Chuxing, čínský lídr na trhu s taxislužbou, a Tujia, firma zprostředkující ubytování, budou generovat velké zisky. Americké ikony sdílené ekonomiky Uber a Airbnb zatím v Číně nemohou porazit domácí konkurenty.

Americké ikony sdílené ekonomiky Uber a Airbnb zatím v Číně nemohou porazit domácí konkurenty.

Studie konzultační firmy Nielsen uvádí, že asijský zákazník je nejvíce adaptabilní, pokud jde o nabídku firem, jež jsou založeny na myšlence sdílení. Až 78 procent dotázaných v tomto regionu tvrdí, že je ochotno sdílet zboží a 81 procent z nich platit za jejich pronajmutí. Přitom v Evropě to je 54 respektive 44 procent, v Severní Americe 52 a 43 procent.

Čínští třicátníci přijímají rychle inovace

„Asijští spotřebitelé, zejména čínští mileniáni (lidé okolo třicítky, resp. narození v rozmezí let 1980 až 2000 – pozn. red.), kteří tvoří více než třetinu populace, přijímají inovace a změny mnohem rychleji, než v jiných částech světa," vysvětluje specifikum čínského trhu Jiazhi Chen Seiler ze švýcarské banky Julius Bär, jež se zaměřuje na bohaté klienty. „Akceptace firmy Uber je v čínských městech až třikrát rychlejší než v jiných rozvíjejících se ekonomikách," dodal.

Je to působeno také tím, že mnoho Číňanů v městech má chytrý telefon a informace se mezi zákazníky rychle šíří. „Pokud obchod dává smysl a ušetří peníze, dá se očekávat rychlá akceptace trhu," odhadl Seiler.

Věčný problém s místem

Britský deník Guardian uvedl jako příklad úspěch firmy Rent-a-Suitcase v Hongkongu. O pronájem kufrů je velký zájem mezi zákazníky, kteří mají problém s nedostatkem volného místa v malých bytech. Objemná cestovní zavazadla si jednoduše půjčí. Zakladatelka startupu Rachel Cheungová si firmu založila v roce 2014 jen pro zábavu, už po roce podnikání pokryla počáteční náklady.

„Uvědomila jsem si, že mít doma úložný prostor na kufr je pro mnoho lidí v Hongkongu problém," vysvětlila, proč se její nápad na trhu uchytil. Ceny bytů rostou a jejich rozloha se zmenšuje. „Lidé z Hongkongu přitom rádi cestují. Možná to souvisí právě s tím, že mají doma málo místa," dodala Rachel Cheungová.

K nápadu pronajímat zavazadla se pak „nabalila" myšlenka pronajímat další věci pro cestovatele. Fotoaparáty, kamery, vybavení pro kempování.

Asijská kultura oceňuje i minimalizaci odpadu právě kvůli velké populaci a nedostatku místa.

Firma propojuje lidi, kteří něco pronajímají, s těmi, kteří za to rádi zaplatí. „Vybavení pro cestování je poměrně nákladné. Vlastník věcí musí nájemci věřit. My pronájem zprostředkováváme a poskytujeme servis a informace," vysvětlila Cheungová obchodní model, který v Říši středu velmi dobře funguje.

Je to systém „win-win", kdy obě strany na obchodu vydělají. Kromě toho, že asijská města jsou velmi početná a vždy se najde hodně lidí, kteří mohou něco sdílet, je to dáno také tím, že tamní kultura oceňuje i minimalizaci odpadu právě kvůli velké populaci a nedostatku místa, míní podnikatelka.

Ekonomika sdílení má ale i své hranice, jimiž je ztráta soukromí. Soukromí se přitom v Asii také velmi oceňuje. Vybudovat důvěru u zákazníků proto může trvat delší dobu.