IT

Seznam.cz útočí na „obýváky“

7. červen 2016 četba na 6 minut

Foto: red

Český internetový gigant se rozhodl, že dobude televizní trh. Jako svou strategii zvolil odklon od aplikací v chytrých televizích, místo toho sází na technologii HbbTV. V uplynulém týdnu rozjel Seznam.cz TV, která se zařadila po bok běžných stanic v terestrickém vysílání.

Kancelář Blaník, Autobazar Monte Carlo, Jídlo s.r.o. nebo One Man Show. To je jen krátký výčet populárních pořadů online vysílací služby Stream. Ta už čtvrtým rokem patří pod původně internetový vyhledávač, dnes transformující se spíše do mediálního domu, Seznam.cz, který si ukousává čím dál větší podíl v online prostředí. Když se ale lidé po práci uvelebili doma před svou televizí, jeho internetová chapadla k nim v podstatě nedosáhla. To se od minulého týdne změnilo.

Útok na obýváky

Seznam.cz se už několik let soustředí na rozšiřování svého vlastního obsahu. Toho má již dost, i když na kontinuální vysílání to stále není. To by se ale také mělo změnit poté, co nedávno oznámil, že se připravuje na rozjezd zpravodajského vysílání. „Říkáme už dlouho, že základem je mít kvalitní obsah. A je jedno, jak bude vypadat hardware, na kterém tento obsah konzumujete. Jestli jsou to tištěné noviny, mobilní telefon, monitor počítače, nebo televize. V budoucnosti to může být třeba čip v hlavě, nebo co nás to vlastně vše čeká," řekl na tiskové konferenci ředitel Seznam.cz Pavel Zima. Obsahu se podle jeho slov firma věnuje od 100procentní akvizice Streamu, tedy od roku 2012 „Video na Seznamu ale není jen Stream," upozornil Zima. Prohlížeč by ale teď rád zaujal i diváky u televizních obrazovek. Nutno podotknout, že zejména těch chytrých, tedy připojených k internetu. „Chceme se lidem dostat do obýváků," řekl Zima.

Seznam.cz se svým přístupem značně vymyká svým konkurentům z oblasti online či streamovacích televizí.

Nekomfortní aplikace

Český internetový vyhledávač, který se v rámci online vyhledávání v tuzemsku víceméně dělí o trh s americkým Googlem, se poslední rok snažil dostat do chytrých televizí přes vlastní aplikace. Jenže tu byly a stále jsou dva problémy – jednak zdlouhavé vyjednávání s jednotlivými výrobci o zařazení aplikace, druhou věcí jsou pak zvyky uživatelů. Ti jsou líní přepínat mezi klasickými programy a zmíněným aplikačním prostředím a pak v něm ještě hledat tu správnou aplikaci. „Aplikace je strašně nevýhodně umístěná z pohledu uživatele, který rád přepíná jednotlivé stanice. Je schovaná někde hluboko," vysvětlil Zima.

„Hexenpo multiplex"

Seznam.cz přišel s revolučním řešením. Na televizních obrazovkách se od minulého úterý začal objevovat v rámci vysílací sítě číslo 4 (tzv. multiplex 4), jenž patří pod Digital Broadcasting Radima Pařízka a má zhruba 95procentní pokrytí Česka. „Seznam.cz tedy bude mít zásah více než slušný," uvedl Bohumil Herwig z Digizone. Firma využívá toho, že multiplex 4 dokáže přenášet televizní vysílání rozšířené o širokopásmový internet (tzv. HbbTV), tedy formát, s kterým si dokážou poradit stále oblíbenější chytré televize.
Těch je v Česku podle Seznamu celkem jeden milion, tedy asi 75 procent celkového počtu. A čísla by měla logicky růst. „Využíváme všechny výhody aplikace," řekl k tomuto šíření Zima.
Výhodou pro Seznam pak je, že v rámci přenášení signálu využívá jen zlomek datového toku multiplexu 4 pouze pro tzv. „spouštěč aplikace", který po přepnutí na „stanici" Seznam.cz TV zapne její aplikaci, vše další (listování mezi jednotlivými pořady, jejich spouštění apod.) už probíhá přes online připojení. Na všech chytrých televizích to ale nepůjde. Základem je, aby zvládaly technologii HbbTV, poté musí být připojeny k internetu a zároveň musí umět přijímat DVB-T, tedy terestrický signál. Pokud tedy máte kabelovku nebo O2 TV, máte smůlu a nezbývá vám než využít „klasickou" aplikaci. I tak by dle firmy měla Seznam.cz TV přinést více než současných 1,7 milionu zhlédnutí měsíčně napříč všemi aplikacemi Seznamu.

Když se lidé uvelebili doma po práci před svou televizí, internetová chapadla Seznamu k nim v podstatě nedosáhla.

Odlišný přístup

Seznam.cz se tak svým přístupem značně vymyká svým konkurentům z oblasti online či streamovacích televizí. Mezi ty patří již zmíněná O2 TV, UPC má alternativu v podobě Horizon Go, mobilní televizi pak testuje i T-Mobile. Pak tu jsou rozšíření klasických televizních stanic do onlinu. Jde o iVysílání České televize, Prima play od skupiny Prima nebo Voyo od Novy.
Kategorii uzavírají čistě internetové projekty jako je Playtvák od Mafry nebo Aktuálně.TV od vydavatelství Economia. Tyto služby ale mezi klasickými DVB-T stanicemi, na které jsou Češi stále silně navyklí, nenajdete.

LbbTV v Česku

Hybridní vysílání, které kombinuje klasický terestrický přenos signálu se širokopásmovým internetem, se v Česku pořádně začalo rozvíjet před čtyřmi lety. Průkopníkem se stala Česká televize, která HbbTV začala testovat už v květnu 2012. Dnes tuto technologii i vedle klasického DVB-T přenosu využívají i další televizní stanice jako Prima, Nova nebo Óčko.

Divákům přinášejí interaktivitu, televizím rozšiřují možnosti, jak zvýšit své příjmy. Například na hudebním kanálu TV Óčko si můžete během sledování klipů rozbalit menu s nabídkou alb oblíbených zpěváků či skupin a rovnou si je přes toto rozhraní koupit.

Pokud chcete přijímat a využívat všechny výhody HbbTV, musíte mít připojenou televizi k internetu, která ale zároveň dokáže přijímat digitální terestrický signál. Odborníci předesílají, že HbbTV je budoucnost televizního vysílání, které umožní klasickým televizním stanicím obstát v konkurenci nových služeb, jako je Netflix nebo Apple TV.