Ošklivé billboardy a nelegální poutače, které hyzdí městské prostředí a veřejné prostory. Tak přesně s nimi už nějaký čas bojuje Pavel Jeřábek se svou firmou Aqua Ads. „Vadí mi přehuštěný trh s reklamami. Třeba ulice Na Poříčí, která je v památkové rezervaci, je jich plná," říká.

Navíc osobní zkušenost z doby před pár lety, kdy havaroval na motorce kvůli uvolněnému lanku z reklamy nad pražskou magistrálou v centru, byla jedním z prvních impulsů pro jeho nynější činnost.

Od mytí aut k chodníku

Pavel, který studuje pražskou VŠE, si přivydělával mytím aut takzvanou wapkou (vysokotlaký čistič, pozn. red.). „V mezičase jsem si s ní občas kreslil na chodník, což mě zaujalo a začal jsem se zajímat, jak vzniká kontrast mezi čistým a špinavým chodníkem," popisuje prvotní nápad. Napadlo ho, že by vlastně tímto způsobem mohl dělat outdoorovou reklamu, která je ekologicky čistá.

„Nakoupil jsem součástky a za zhruba půl roku jsem dal dohromady stroj, který dokáže vodou dělat reklamy na chodníku," říká o začátcích, které sahají do doby před dvěma lety. Loni v únoru se pak celá činnost podle jeho slov přehoupla do byznysu.

„Začali jsme hledat klienty, dělat si vlastní PR a přemýšlet, co a jak dál," dodává s tím, že se svým kamarádem Davidem Petrbokem má na starosti exekutivu. Pár dalších lidí se pak podílí na realizaci reklam, přípravě grafiky pro šablony a na dalších náležitostech. „Jednoho člověka máme jen na to, aby vymýšlel, jak něco zařadit do veřejného prostoru. Aby nešlo jen o obyčejné nápisy na chodníku."

Jedno spláchnutí toalety nám vystačí na pět reklam o rozměru jeden metr čtvereční.

Start celého projektu stál 220 tisíc, nicméně nyní již po pár měsících ostrého provozu generuje obrat v nižších jednotkách statisíců korun, takže se počáteční náklady již vrátily, říká s uspokojením Pavel. „Rozjela nás po novém roce crowdfundingová kampaň na portálu Hithit.cz. Ta nám pomohla hlavně marketingově, už se o nás docela ví."

Legální guerilla

Reklamy od Aqua Ads dokážou velmi jednoduše upoutat, nicméně fungují ve veřejném prostoru, kde je reklama leckdy nelegální. Což v podstatě mohla být i možnost pro Pavla a jeho vodní tvorbu. „Naše reklamy spadají do kategorie guerilla, kde se očekává nelegálnost a rebelství, ale my jsme to chtěli dělat jinak. Řekli jsme si, že když už bojovat proti nelegální reklamě, tak chceme mít vše povoleno," popisuje Pavel další etapu rozjezdu.

„Čtvrt roku nám trvalo, než jsme přesvědčili úředníky. Nyní máme šest různých druhů povolení včetně památkářů, policie nebo správy komunikací či magistrátu," říká o podle jeho slov jednom z největších know-how Aqua Ads společně s technickou atestací na tzv. Aquamobil, s nímž reklamy vytváří. „Nyní máme i registrovaný patent, a pokud vím, jsme jediní v Česku, kdo něco takového dělá," tvrdí pyšně.

Ekologie především

Celá realizace reklamy podle Pavla trvá 12 dní, kdy ale nejvíc času „spolkne" obstarání povolení pro dané místo, kde má být umístěna, a pak výroba šablony. „Samotná realizace v daném místě je záležitostí 12 minut, ale samozřejmě tomu předchází příprava, takže dohromady je to pár hodin."

Umíme vytvořit deset reklam na měsíc za cenu půlky billboardu.

Technologická specifikace Aquamobilu je podle Pavla výjimečná, protože není závislá na vodě z vodovodního řádu a elektrické energii. Stroj s čerpadly, u nichž reguluje tlak vodního paprsku, je napojen na slabý motor. Vodu používají buď dešťovou, nebo z Vltavy, ale jak dodává Pavel, její spotřeba je velmi nízká právě díky speciálnímu nastavení čerpadel.

„Jedno spláchnutí toalety nám vystačí na pět reklam o rozměru jeden metr čtvereční," chlubí se. Podle druhu povrchu pak reguluje tlak vody, kterým podle šablony „čistí" reklamu na chodník či vozovku. „V Česku je asi 15 druhů chodníků a pojiv, která se zde používají a pro každý používáme jiný tlak vody," doplňuje.

I přes své relativně krátké působení má Pavlova firma za sebou řadu kampaní pro více než 20 klientů – mimo jiné třeba pro jobs.cz, což obnáší několik stovek aplikací na různých místech.

„Naší specialitou je i to, že požadujeme po velkém klientovi, aby každá naše aplikace nahradila jeden jeho billboard. Klienti to chvíli nechápali, ale nakonec to vždycky šlo," dodává s úsměvem Pavel. Velké korporace podle něj tvoří zhruba polovinu klientů, zbytek jsou menší firmy, či projekty, které hledaly nějakou alternativu venkovní reklamy.

„Nedávno jsme udělali obří sluneční hodiny na Florenci, kde jsme využili tvar náměstíčka a sloupů uprostřed," popisuje jeden z projektů, který vyvolal zájem veřejnosti.

Levná varianta

Oproti billboardům, proti nimž Pavel bojuje, je varianta Aqua Ads výrazně levnější. „Umíme vytvořit deset reklam na měsíc za cenu půlky billboardu," říká. Trvanlivost jejich vodní reklamy je přitom v průměru několik měsíců, záleží na povrchu.

Jednotný ceník Aqua ads ale nemá, podle Pavla totiž cena záleží na spoustě faktorů, a tak ji domlouvá naprosto individuálně. Řádově se ale pohybuje kolem několika tisíc korun. Dost velkou část nákladů tvoří hlavně vzor pro šablonu, které objednávají na Moravě. Další část pak tvoří i video, které vlastně zachycuje průběh celé kampaně.
Zdroje z větších projektů jsou následně alokované na veřejně prospěšné projekty, kde se klient stává vlastně sponzorem takové činnosti, což mu zvyšuje dopady PR.

Ekologické plány

Do budoucna chce Pavel se svým „aquatýmem" zamířit i mimo metropoli. Přes léto chce absolvovat jednání s úředníky a získat povolení k činnosti v Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Plzni. „Ale třeba v Brně je obtížné se dohodnout s úřady, které jdou často proti sobě. Takže bude možná problém získat potřebné souhlasy," přibližuje zákulisí vyjednávání s úředníky.

Výhledově také Pavel chce vytvořit celou ekologickou mediální agenturu. „Byli bychom asi první. Už nyní máme videoprodukci, která nám dělá velmi kvalitní videa, umíme i kampaně umísťovat na webové stránky," dodává.

A zároveň vymýšlí i další vtipné formy reklamy.„Třeba mráčkomat – stroj, který pracuje s ekologickou pěnou a héliem, která se tvaruje do určité formy a de facto lítá nad nějakou akcí. Lze k nim i umístit nějaký lehký předmět, který si pak lidé chytají," popisuje další plány.

Nicméně zde naráží na své ekologické cítěním. „Helium je nyní nedostatkové, což se rozchází s mým ekologickým přesvědčením, protože bychom čerpali neobnovitelný zdroj," tvrdí 24letý podnikatel. „Ale věřím, že se vymyslí nějaká alternativa, s kterou bude po problému."

VIDEO: Video Aqua Ads ke kampani na Hithit.cz

Zdroj: Youtube

Zdroj: YouTube.com