Dlouhých 119 let trvalo automobilce Škoda Auto, než prodeje jejích vozů překonaly milionovou hranici. Automobilka, které patří necelé půldruhé procento na globálním trhu, dokázala předloni přijít s novým modelem Rapid. „S novým prodejním rekordem, tedy s více než jedním milionem prodaných vozů za jeden rok, značka postoupila do ‚Ligy mistrů' mezi velkými světovými automobilkami," okomentoval výsledek předseda představenstva Winfried Vahland.

A trefila se s ním do černého – koupilo si ho 220 tisíc zákazníků, dvakrát více než o rok dříve. Vůz, který je svým způsobem co do velikosti hybridem mezi velkými a malými vozy, získal své příznivce. Ale dařilo se i dalším modelům automobilky. „Největší modelová ofenzíva v historii naší společnosti plynule nabývá na síle. Od roku 2010 jsme obnovili téměř celou modelovou paletu a rozšířili ji do nových segmentů. S našimi novými modely získáváme stále nové skupiny zákazníků," dodal k rekordním prodejům Vahland. Z pohledu teritorií se nejvíc dařilo škodovkám v Číně, kde prodala více než čtvrtinu vozů.

Nový Suberb za dveřmi

Modelová ofenzíva české automobilky bude vysokým tempem pokračovat i letos. Již za pár dní dorazí k prvním prodejcům nová Škoda Fabia Combi. Tento model vyhodnotil časopis What Car? autem roku ve Velké Británii a podle nárazových testů je Fabia zároveň nejbezpečnějším vozem své kategorie. V únoru pak oslaví v Praze svou světovou premiéru nová Škoda Superb. Ta má být ostatně hlavním trumfem automobilky začátkem března na autosalonu v Ženevě. Samotné zahájení prodeje nové generace modelu Superb je plánováno na polovinu roku 2015.

A stále častěji se objevují zmínky o chystaném novém SUV. To má být sedmimístné a z pohledu mateřského koncernu Volkswagen by mělo vyplnit modelovou mezeru mezi VW Touareg a Tiguan. Šéf Škody již dříve uvedl, že nový model by neměl být o moc dražší než Superb. „Naši zákazníci akceptují ceny Superbu, a ty se hodí i pro SUV," řekl. Ceny Superbu se přitom pohybují od zhruba 540 tisíc do 1,1 milionu korun.

České automobilky jsou ve formě

Z pohledu samotného automobilového průmyslu, který je tahounem české průmyslové výroby, byl loňský rok rovněž úspěšný. „Od sedmého měsíce loňského roku jsou to nejlepší měsíční výsledky v historii," podotkl tajemník svazu Pavel Tunkl. Stejně jako v minulých letech byla nejprodávanější domácí jednička Škoda Auto. Nejlépe se prodávaly tři modely mladoboleslavské automobilky – nová Octavia, Rapid a stárnoucí Fabia – následované Volkswagenem Golf a Hyundai i30.

Nejžádanějšími vozy byla v Česku nová auta v segmentu C, tedy nižší střední třídě se čtvrtinovým podílem. Následovaly malé vozy a terénní auta, naopak netáhly automobily v segmentu E, tedy vyšší střední třída. Statistiky SDA ukazují i řadu zajímavých trendů. Například si výrazně upevnila pozici bílá barva u osobních vozů, kterou mělo třicet procent vozů. Další oblíbené barvy zaznamenaly ústup. Přes deset procent už se dostala pouze černá (12,2 %) a šedá (10,7 %).

Volkswagen také rekordní

Škoda Auto přispěla k rekordním prodejům Volkswagenu, který loni poprvé překonal hranici 10 milionů prodaných vozů. Volkswagen se po ekonomické krizi, která propukla před šesti lety, vrhnul do agresivní expanze. Skoupil některé své konkurenty, jako například Porsche a začal se hodně orientovat na východ, hlavně do Indie a Číny.

Sázka na expanzi se vyplatila. VW totiž plánoval, že hranici 10 milionů prodaných vozů pokoří až v roce 2018. Povedlo se mu to o čtyři roky dříve. Jestli ale současné prodeje udrží i v letošním roce, je otázkou. Jak sám šéf prodeje VW Christian Klingler přiznává, rok 2015 bude pro automobilku plný výzev. „Očekáváme, že obtížné podmínky na trhu budou v roce 2015 pokračovat," řekl pro agenturu Reuters. Desetimilionovou hranici chtěla za loňský rok poprvé překonat i Toyota Motor. Ta své výsledky ale ještě nepředstavila.