Digitální technologie

Škoda chce vydělávat na službách pro "chytré město"

19. březen 2017 četba na 4 minuty
Škoda Digilab v současnosti pracuje na víc než 40 digitálních projektech "chytré mobility"

Škoda Digilab v současnosti pracuje na víc než 40 digitálních projektech "chytré mobility"

Foto: Škoda Digilab

Inteligentní parkování, půjčování aut online, internetové zprostředkování spolujízdy a dalších víc než 40 digitálních programů řeší Škoda Digilab, pražský inovativní inkubátor Škody Auto.

„Zajímají nás všechny nové trendy, které se netýkají jen oblasti automobilového průmyslu, ale i přidanými službami. Hlavními tématy jsou mobilita a konektivita," uvedla šéfka Škoda Digilabu Jarmila Plachá na zahájení mezinárodní soutěže Smart Mobility Hackaton, která běží v současnosti v Praze.

Celá soutěž začala ve čtvrtek 16. března v „Digilabu", který Škoda otevřela loni na podzim v Praze. Jde o její „ideové centrum", které by mělo pomoci Škodě vyvíjet nové obchodní modely a nová řešení, navázaná na infrastrukturu měst.

Inteligentní parkování se otestuje v Boleslavi

„Když už auta musí ve městech být, chceme, aby byla součástí chytrého městského ekosystému," uvedla pro Dotyk.cz Plachá. „Jedním z problémů, který každý řidič řeší, je například hledání místa, kde zaparkuje. Když se v Mladé Boleslavi střídají směny, jsou ulice doslova přeplněné auty. Chceme proto ve spolupráci s Mladou Boleslaví otestovat aplikaci, díky níž se řidiči dopředu dozví, kde s velkou pravděpodobností zaparkují," říká Plachá.

Takzvané chytré parkování ale není jediné řešení, které podle ní Škoda nabízí. „Díváme se i na to, zda všichni musí v tutéž dobu přijet vlastním autem, nebo zda je mohou sdílet. Jedním řešením je například spolujízda a online vyhledávání spolucestujících. (Jde o službu fungující na podobném principu jako Airbnb v oblasti krátkodobého ubytování – jde o internetové propojení řidičů nabízejících meziměstskou jízdu a zájemců o svezení, pozn. red.) Zabýváme se i možností carsharingu," řekla Dotyku Plachá. (Carsharing je pronajmutí si auta na ulici, které lze online zaplatit a auto pak odemknout například pomocí aplikace v chytrém telefonu, pozn. red.)

V Praze by mělo být služeb víc

Škoda Auto chce být podle Plaché v oblasti chytrých služeb partnerem nejen Mladé Boleslavi, ale i Prahy a dalších měst. „Podobně jako jsou další značky koncernu Volkswagen partnery významných měst - například Seat je partnerem Barcelony nebo Audi partnerem Ingolstadtu – chceme, aby Škoda Auto vytvořila strategické partnerství s Prahou," vysvětluje Plachá. Škoda by podle ní měla ve spolupráci „smart city" řešení, která by lidem usnadnila pohyb po městě.

„Dalším projektem, kterým se zabýváme, je například takzvaná mobilita s péčí – jde o službu, která kombinuje pečovatelský způsob dopravy dětí nebo seniorů se sociálními sítěmi a s taxikářstvím. Lidé by měli možnost objednat si online služby prověřených řidičů pečovatelů, kteří by například dopravili jejich babičku do nemocnice, ale na rozdíl od běžného taxikáře ji nevysadili před vchodem, ale dovedli opravdu až k lékaři. I to je téma, jemuž by se měl Digilab věnovat," tvrdí manažerka.

Řešení může nabídnout i Smart Mobility Hackaton

Soutěže Smart Mobility Hackaton se účastní dvacet mezinárodních týmů z třinácti zemí, jejichž úkolem je vytvořit právě nějaké nové řešení pro chytré město. Soutěž pořádá CEE Hacks Insane Business Ideas. Škoda Auto se stala jedním z jejích partnerů.

„Hodně jsme usilovali o to, aby organizátoři pozvali do soutěže mezinárodní týmy, protože Škoda Auto má globální záběr. Zajímá nás, jaké inovace dnes vznikají v Číně, v Izraeli, ve Spojených státech a jinde. Nechceme řešit věci na koleně, rádi využijeme i řešení, které nám nabídne nějaký startup. Ale nejsme mateřská škola pro startuj, důležité je, aby nám poskytl řešení, jež můžeme vzít a použít. Důležité je, aby odpovídalo právním podmínkám a aby bylo smysluplné," říká Plachá.

Podle vedoucího rozvoje podniku a digitalizace Škody Auto Andre Wehnera firma neustále investuje do rozvoje chytrého auta, ale to by mělo fungovat v propojení s chytrou infrastrukturou měst. Tržby ze služeb spojených s osobní dopravou by se přitom měly v budoucnu podílet na zisku automobilky stejnou měrou, jako prodej aut.