Potravinářský průmysl

Sňatek z rozumu: Pivo + káva = ledový čaj

25. červen 2016 četba na 4 minuty
Bar s ledovým čajem Teavana

Bar s ledovým čajem Teavana

Foto: starbucks.com

Velikáni z oblasti pivovarnictví a kavárenského byznysu Anheuser-Busch InBev a Starbucks spojili své síly, když se dohodli, že společně začnou vyrábět a prodávat ledové čaje.

Největší pivovar světa Anheuser-Busch InBev (dále jen AB InBev) se vrhá do výroby a distribuce čajů. Pivovarnická jednička se na tom dohodla s gigantem v jiném oboru – kavárenským Starbucksem.

Obě firmy začnou „zaplavovat" americké obchody baleními ledových čajů (v USA tzv. ready-to-drink čaje) pod značkou Teavana, kterou od roku 2012 vlastní právě Starbucks.

„Firmy ohlásily dohodu ohledně výroby, balení a distribuce ledových čajů," informoval před dvěma týdny server Nasdaq.com. Finální dohoda by měla být uzavřena během druhého pololetí tohoto roku.

6,1 %

O tolik se meziročně zvýšila spotřeba ledových čajů ve Spojených státech v roce 2015.

Výhody pro obě strany

Spolupráce obou firem samozřejmě přináší benefity oběma nápojovým gigantům. AB InBev bojuje s poklesem spotřeby piva v Americe, a proto nejsou jeho plnící linky v současné době stoprocentně využity. Starbucks by zase rád vstoupil na trh balených ledových čajů. Od roku 1994 sice spolupracuje s další velkou společností − PepsiCo v segmentu ledové kávy, ale rozšíření této spolupráce brání kooperace PepsiCo s Unileverem, které dohromady vyrábějí a distribuují ledové čaje Lipton, Pure Leaf nebo v Evropě méně známé čaje značky Brisk.

„Starbucks může vymýšlet nové příchutě čajů a AB InBev je bude vyrábět v jednom ze svých 12 amerických pivovarů. Navíc je může distribuovat po celých Spojených státech prostřednictvím svých 300 000 smluvních obchodů," dodal Nasdaq s tím, že námluvy obou holdingů trvaly mnoho měsíců.

Výrobní linka pivovarnické skupiny by měla rozjet produkci během první poloviny příštího roku. „Jsme nadšeni, že budeme s AB InBev spolupracovat na otevření prémiového trhu s ledovými čaji a podpoříme tím růst značky Teavana," uvedl v prohlášení šéf Starbucksu Howard Schultz.

Ve Spojených státech patří tzv. ready-to-drink čaje k nejrychleji rostoucím nealkoholickým nápojům.

Chuť po ledových čajích

„Ledové čaje mají několik výhod. Jsou silnými antioxidanty, takže podporují imunitní systém a také metabolismus. A proto vám pomáhají spalovat více kalorií, což oceníte v případě, kdy chcete zhubnout," uvedla Johanna Kolerski-Bezerrová z výzkumné agentury zaměřené na spotřebitele Euromonitor International.
Ta zároveň dodala, že ledové čaje jsou v západní Evropě stále okrajovým trhem v segmentu nealkoholických nápojů, za čímž stojí například i zavedení daně z cukru ve Francii nebo ve Velké Británii.

>1 mld. USD

Takový objem loni vygenerovaly ručně točené čaje Teavana v amerických provozovnách Starbucksu. Šlo o meziroční nárůst ve výši 11 %.

V zámoří je ale situace jiná. Ve Spojených státech patří tzv. ready-to-drink čaje k nejrychleji rostoucím nealkoholickým nápojům, když se jejich loňská spotřeba podle dat americké agentury Beverage Marketing zvýšila o 6,1 procenta meziročně. „Vidíme obrovskou příležitost u těchto čajů," dodal k tomu šéf AB InBev Carlos Brito.

Starbucks chce do obchodů

Nově oznámená dohoda přesně zapadá do strategie kavárenského řetězce z posledních let. Ten se totiž čím dál častěji snaží dostat do běžných supermarketů, tedy mimo své provozovny.

A najít si partnera pro distribuci je výhodný krok, jelikož nemusí budovat svou síť. AB InBev jen v USA spolupracuje s více než 500 velkoobchodníky, což znamená desítky tisíc dalších odběratelů.

Nově oznámená dohoda přesně zapadá do strategie Starbucksu z posledních let.

Ne vždy se ale taková spolupráce vydaří. Kavárenský řetězec se v roce 2011 dostal do sporu s Kraft Foods, se kterým dodával do obchodů balenou ledovou kávu. Aktivity ale nakonec převzal sám pod sebe, jelikož Kraft Foods podle něj v obchodech nabízel i kávu s prošlým datem spotřeby a nedokázal v rámci jednotlivých supermarketů zajistit vhodné umístění těchto produktů v regálech. Spor skončil u soudu a ten Starbucksu nařídil zaplatit dnes již přejmenované firmě Mondelez (dříve Kraft Foods) přes dvě miliardy dolarů.