Budoucnost médií

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

30. duben 2017 četba na 6 minut
Internet, ilustrační foto

Internet, ilustrační foto

Foto: Shutterstock

Sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí života současné generace. Ačkoli Facebook ovládá tento trh téměř neomezeně, pořád se objevují nové a nové sítě, které bojují o přežití. A to především mobilními aplikacemi. 

Dotyk.cz vybral sedmičku sociálních sítí, které by mohly v budoucnu hrát významnou roli. Podobně jako dnes hrají Instagram a Snapchat. Základem je být dostupný přes App Store nebo Google Play. Webové rozhraní vlastně ani není žádoucí. Vedou aplikace. A obrázky.

Wanelo sleduje produkty

Mezi sociální sítě příštích let by mohla patřit například síť Wanelo. Alespoň to tvrdí renomovaný časopis Forbes, který se nebál ji zařadit do své předpovědi.

FOTOGALERIE

Studenti s vyšším dosaženým vzděláním nacházejí daleko lepší uplatnění na trhu práce v České republice. Absolventi, ilustrační foto Absolventi, ilustrační foto

Wanelo by ráda konkurovala především online obchodům. Wanelo (zkratka ze slov Wanted, Need, Love – tedy chtít, potřebovat, milovat) vám umožní sledovat miliony různých produktů nabízených velkými značkami, online prodejci, nebo dokonce i nezávislými umělci a výrobci. I vy sami můžete sdílet své oblíbené produkty a zboží.

Na Wanelo se dá nahlížet jako na dítě Pinterestu a Tinderu. Podobně jako na první zmiňované síti zde totiž najdete plno obrázků již zmíněných produktů. Podobně jako na Tinderu pak ale uživatel může udělat swipe do prava, aby si vybraný produkt uložil nebo sdílel. Už teď na Wanelo najdete více než 30 milionů různých výrobků.

Shots :) podporuje Justin Bieber

Nahoru by mohla jít další obrázková síť, která si říká Shots :). I zde se dá komunikovat pouze pomocí fotek, tentokrát ale jen a pouze pomocí selfie z přední kamery. Mobilní aplikace také umožňuje natáčet až třicetivteřinová videa. Díky zabudované GPS lokaci můžete najít i neznámou tváře poblíž sebe a začít si s ní soukromě psát… Nebo spíše posílat fotky. Uživatelé se totiž mohou navzájem propojovat a sledovat feed svých „selfíček". Fotky se nedají komentovat. Zatím tedy jde o jakýsi mix Snapchatu a Instagramu. Podporu jí ale vyjádřil idol mládeže zpěvák Justin Bieber.

Hyper chrání soukromí

Na fotky se zaměřuje i Hyper, který ale mixuje několik dalších funkcí. Čím se však Hyper především liší, je jeho oddanost soukromí a anonymitě. Uživatelé nemají skutečné profily, které by byly připojeny k obsahu, což znamená, že z jejich příspěvků lze zjistit velmi málo informací o uživateli. Kromě hashtagů je důležité i místo pořízení fotky. Díky tomu můžete sledovat, co se děje ve vaší blízkosti. A díky místu a hastagům se uživatelé mezi sebou propojují.

Lidé zde navíc mohou hlasovat, které fotky se jim líbí a které ne. A tím jsou fotky viditelnější. Funguje tedy na podobném principu jako starší síť Reddit, kde jsou viditelnější oblíbenější články a posty.

Yik Yak přesně určuje místo

Další sítí založenou především na přesné lokaci je Yik Yak. I zde můžete anonymně sdílet různé zážitky podle toho, kde se právě nacházíte. Yik Yak používá umístění uživatelů a dovoluje jim přidávat obsah do určené mikrobologovací sítě přiřazené k danému místu. A opět se tu hlasuje podobně jako u podobných aplikací. Čím více hlasů "nahoru", tím bude příspěvek viditelnější. Uživatelé tak mohou zjišťovat, co je na daném místě nejlepší a jaké jsou zde trendy. I proto je síť oblíbená především ve vysokoškolských kampusech.

Pasivně se dá síť používat také, když se chcete podívat, co se zrovna děje kdekoli jinde na světě. V New Yorku, v Londýně nebo Praze. Přidávat příspěvky ale uživatelé mohou pouze tam, kde se aktuálně nachází.

Ello slibuje, že zůstane bez reklamy

Ello je univerzální sociální síť, podobně jako Facebook nebo Tumblr, která umožňuje vytvářet nová spojení, sdílet písemné aktualizace, fotky, videa nebo jakýkoli jiný obsah. Klíčový rozdíl spočívá v tom, že Ello stojí proti reklamě, přičemž plný manifest kritizuje jiné sociální platformy za to, že jsou "ve vlastnictví" inzerentů.

Ello tvrdí, že nikdy nebude nucen inzerovat na své platformě a nikdy neprodá vaše informace třetím stranám. Očekávejte, že Ello pomůže v určitých kruzích vyvolat nový trend v antireklamě - ačkoli to nikdy nenahradí všudypřítomnost Facebooku. Ello se každopádně zaměřuje především na vlastní obsah. Tudíž pokud sami něco vytvoříte, Ello je přesně místo, kde se s tím pochlubit.

Kik je nejrozšířenější

Zřejmě nejrozšířenější je ze zmíněných sociálních sítí Kik. Jde totiž o podobný princip, na němž funguje například WhatsApp. Nabízí tedy chatování zdarma přes internet. Na rozdíl od WhatsAppu ale není k registraci potřeba žádné telefonní číslo. Uživatelé se tedy jen přihlásí, udělají si profilový obrázek a píší. Kik už má přes 150 milionů uživatelů. Ve Spojených státech se navíc velmi často užívá společně se zmíněným Yik Yakem.

Bebo vysílá Avatary

No, a pak je tu ještě Bebo, které není úplnou novinkou, ale právě prošlo velkým relaunchem. Zatímco dříve bylo normální sociální sítí, která stejně jako MySpace zanikla vedle Facebooku, dnes si uživatel vytvoří svého avatara a komunikuje pouze pomocí obrázků, ilustrací a animací, které se sami vytvoří na základě napsaných hashtagů. Takže pokud například cítíte smutně, napíšete #sad a Bebo odešle animovaného smutného avatara nebo jinou smutnou ilustraci.

Nových projektů a aplikací je ale ještě víc. Forbes vyzdvihuje ještě novinky SlideShare nebo This. Server PC Advisor má kromě zmíněných svém výčtu ještě sít Peach. Většina se opět snaží zaujmout přes fotky. Uvidíme, jestli se někomu podaří získat místo na slunci. Respektive spíše přežít ve stínu Facebooku.