Showbyznys

Streaming hudby – možná a pravděpodobná budoucnost

15. červen 2015 četba na 3 minuty

Foto: redakce

Digitální prodej formou downloadu v podstatě jen vnesl obchodní model a právo do systému, který principiálně a technicky již fungoval. Oproti tomu streaming znamená odlišnou filozofii - posluchač hudbu nepotřebuje a vlastně ani nechce vlastnit, chce k í mít ale pokud možno neomezený přístup, tvrdí ve svěm komentáři Michal Koch, obchodní manažer Suprahonline. 

Vznik streamovacích služeb typu Spotify, Deezer nebo Google Play vnímám jako jeden z největších milníků pro odvětví zabývající se zaznamenáváním a následným prodejem hudby. Zatímco digitální prodej formou downloadu v podstatě jen vnesl obchodní model a právo do systému, který principiálně a technicky již fungoval, streaming znamená odlišnou filozofii. Posluchač hudbu nepotřebuje a vlastně ani nechce vlastnit, chce k ní mít ale pokud možno neomezený přístup kdykoliv a kdekoliv – k jakémukoliv albu a jakékoliv skladbě, kterou v danou chvíli zrovna chce poslouchat (což je mimochodem určitý posun i společenský a jsem zvědav, jaká odvětví budou tento model v blízké budoucnosti následovat).

Zároveň tyto služby nabízejí i sociální rozměr, neboť poslouchám-li CD v autě, mohu se pochlubit maximálně tak, že nechám muziku burácet na křižovatce z otevřeného okénka, ale co jsem právě slyšel na Spotify, mohu přes sociální sítě sdělit všem svým přátelům a známým.

Nesrovnatelné příjmy

Častou výtkou ze strany umělců je, že streaming jim zatím nepřináší příjmy srovnatelné s příjmy z prodejů formou downloadu. To je ale srovnání dvou různých druhů ovoce, neb u streamingu uživatel zaplatí pokaždé, kdy danou skladbu vyslechne. Srovnání by tudíž bylo adekvátnější například s příjmy od rádií či televizí – zahraje-li rádio skladbu a vyslechne ji třeba půl milionu posluchačů, příjem pro interpreta je výrazně nižší, než pokud je píseň přehrána pět set tisíckrát například v Deezeru. Rovněž je třeba si uvědomit, že počty předplatitelů streamovacích služeb jsou zatím relativně nízké ve srovnání s množstvím lidí, kteří pravidelně poslouchají hudbu.

A ti, kteří předplaceno již mají, patří povětšinou mezi objevitele poslouchající denně i několik desítek skladeb, jejich předplatné je tedy rozdrobeno mezi velké množství přehrání. Jakmile dojde ke zlomu a předplatné začnou využívat průměrně náruživí posluchači, klesne postupně počet přehrání na uživatele a příjmy z jednotlivých přehrání pro umělce a vydavatele budou růst.

Výhodná dostupnost

Dostupnost prakticky jakékoliv hudby, jednoduchost, pohodlí – až tyto výhody objeví a okusí většina hudebních fanoušků, možná zajde na úbytě prodej MP3 formou downloadu. A vedle streamingu bude dobře prosperovat jen prodej výpravných edic na CD či vinylech, případně digitální prodej v HD kvalitě.

Držák celého odvětví

Příjmy generované streamovacími službami ale v té době mají šanci udržet celé odvětví nad vodou. A vznik služby Apple Music ukazuje, že nejsem s tímto pohledem osamocený. Překvapivý pro mne je tak spíše fakt, že tak progresivní firma, jako je Apple, přichází se svou streamovací službou až letos.