Digitální technologie

Streaming hudby roste, tradiční nosiče přesto neustupují

17. červenec 2016 četba na 3 minuty
Oblibe streamovacích služeb nadále roste

Oblibe streamovacích služeb nadále roste

Foto: Shutterstock

Statistiky agentury a vydavatelství Chamionship Music ukazují, že nejvíce peněz z distribuce hudby přichází ze sítě Youtube. Nejrychlejší růst zaznamenávají ale streamovací služby jako Spotify či Deezer. Na druhou stranu je zajímavé, že výnosy z prodejů fyzických nosičů neklesají. 

Moderní mobilní technologie mění téměř všechny obory a u hudebního průmyslu to platí dvojnásob. Už 90. letech minulého století nástup internetu a volné šíření hudby zapříčinil propad prodejů klasických CD nosičů a vinylů a umělci a vydavatelství po celém světě od té doby hledali cesty, jak zabránít klesajícím příjmům.

Někteří se vydali cestou soudních sporů jako například skupina Metallica, která již v roce 2000 žalovala peer-to-peer portál Napster, přes který se mezi uživateli zdarma šířila nejen hudba, ale také videa a filmy. Jiní se snažili najít symbiózu s moderními technologiemi (jako např. spolupráce skupiny U2 a Applu).

Jako lepší cesta se ukazuje spíše ten druhý případ. Dnes již totiž neexistuje jen sdílení hudby mezi samotnými uživateli, ale právě digitální knihovny jako iTunes od Applu. Ještě více se pak rozmáhají novější streamovací služby typu Spotify, které jsou dnes čím dál více oblíbené a zdá se, že si k nim uživatelé našli cestu. 

Boom digitálu

Když se podíváme na řeč čísel, zjistíme, že streamovací služby zažívají "zlaté časy." Dle statistik české agentury Championship Music, která je na trhu přes deset let a prošli jí umělci jako Xindl X, Charlie Straight, Voxel nebo Ben Cristovao, totiž výnosy z digitálního streamingu v Česku služeb Spotify a Deezer zaznamenaly loni největší nárůst.

Meziročně dokázaly vyrůst o více než 250 procent na souhrnných více než půl milionu korun. Druhou nejrychleji rostoucí skupinou byly výnosy z digitálních knihoven, jako je iTunes a Supraphonline, které zaznamenaly růst o 54 procent.

Výnosy z distribuce hudby

Fyzické nosiče do starého železa nepatří

Ze statistik je nadále patrné, že nejvíce peněz se v oblasti distribuce u Championship Music protočilo na stále oblíbenější síti Youtube. Jejich objem se ale loni zvýšil „jen" o pětinu. „Tento trend (růst digitální distribuce) je nastaven již několik let a meziročně vykazuje vysoká čísla," říká pro Dotyk umělecký šéf Championship Music Lukáš Rychtařík.  „Jak je ale z uvedených hodnot patrné, neděje se toto na úkor fyzických nosičů, které si drží stabilní pozice," vypichuje. 

Je pravdou, že i když fyzické nosiče vykazují ze všech zmíněných typů distribuce hudby nejnižšší agregované příjmy, nedochází k jejich poklesu. Za loňský rok dokázaly meziročně vzrůst o více než 10 procent. 

Příklad GZ Media

Statistiky nám ale neukazují, o jaké fyzické nosiče mají posluchači dnes největší zájem. Ze zkušeností loděnické firmy GZ Media, která je největším producentem vynilových desek na světě, víme, že v poslední dekádě se navrátila obliba „asfaltových placek". Naproti tomu produkce CD začala skomírat.

Některé důvody zmiňoval již loni v našem rozhovoru šéf firmy Michal Štěrba - více najdete ZDE.