Pravděpodobně málokdo ještě nikdy „negooglil" nebo o tom neuvažoval či neslyšel. Slovo „googlit" v češtině natolik zdomácnělo, že ho používáme častěji než klasické hledat. Navzdory tomu, že nějakou informaci třeba hledáme jinde než přes vyhledávač Google.

Svět „googlí" už 18 let, Češi teprve deset. Pokud to tedy bereme podle toho, jak dlouho v Česku funguje tuzemská pobočka technologického gigantu. První „křížek na krku" slaví přesně 26. října, kdy byla otevřena pražská kancelář. V jejím čele stojí po celých 10 let Taťána le Moigne, která předtím působila v Microsoftu.

(Jen mimochodem – není to jediné výročí, které nyní Google slaví, v říjnu to je také 10 let, kdy se s ním spojil videoportál YouTube.)

Báječná léta se Seznamem

Během dekády, kdy u nás česká pobočka působí, vychrlila firma do tuzemského prostředí přes 100 národních mutací globálních služeb. Důvodem bylo její soupeření se Seznamem.

Česká republika se totiž nestala jednou z mnoha zemí, kam Google „přišel, viděl, zvítězil", ale musel zde soupeřit se silným konkurentem. A to nejen na poli vyhledávání, ale i v mapách nebo reklamě. Jenže důvod už pominul, takže příchod nových produktů, jako jsou třeba mobil Pixel, chytrý asistent Assistant nebo platební Android Pay, zatím čekat nemůžeme.

Je třeba si ale uvědomit, že i když Google se do světa rozšířil a většina lidstva ho vnímá jako vyhledávač, ruku v ruce s tím vybudoval rozsáhlé reklamní prostředí, které mu generuje miliardové tržby. Je tedy logické, že v Česku působí hlavně v tomto oboru. Příkladem může být jeden z nejnovějších projektů – Digitální garáž –, který se zaměřuje na výuku digitálního marketingu, což mu logicky přináší další zákazníky.

Globální otisk

Nelze ovšem pominout ani české stopy v globálním Googlu. Jednou z nich jsou ryze české doodly (v překladu do češtiny něco jako čmáranice – poz. red.), speciální dočasné grafické varianty loga společnosti. Jejich prostřednictvím například vyhledávač oznamuje nějaké výročí či událost, případně vzdává poctu nějaké osobnosti.

Za uplynulých deset let se objevilo už 32 českých doodlů. Schválený návrh se primárně objevuje na české verzi vyhledávače (google.cz), mohou ho ale převzít i další země. Například před šesti lety Google tímto způsobem uživatelům připomněl, že uplynulo 150 let od narození malíře Alfonse Muchy. Loni zase „oslavil" 605. výročí orloje na Staroměstské radnici. Tento doodle převzalo více než 40 zemí, což je dosavadní rekord.

Letos se dočkal svého doodlu i největší český vynálezce a génius Jára Cimrman. Z hlediska historie jde o vůbec nejpopulárnější českou variaci na firemní logo.

Čeští manažeři

Český otisk v globální firmě ale má ještě jednu, důležitější podobu. Za 10 let fungování české pobočky z ní vzešly desítky lidí, kteří se uplatnili ve „velkém" Googlu. Působí především v různých vývojových týmech, ale deset z nich se propracovalo na manažerské pozice (viz Googleři v zahraničí).

Například Jaroslav Bengl působí v curyšské centrále jako produktový manažer, který se zabývá mapami a jejich součástí Street View. „V uplynulém roce se nám pomocí Street View aut a tříkolek podařilo sesbírat desítky tisíc kilometrů českých a moravských ulic, silnic a historických lokalit, a také aktualizovat některá již dříve nasbíraná místa," říká o jedné části své práce.