Zjistíte, že se vám udělala vyrážka na ruce. Je opravdu nutné chodit do přeplněné ordinace vašeho praktického lékaře? Nešlo by tuto situaci vyřešit lépe a jednodušeji? Určitě ano, zakladatelé německého startupu Teleclinic jsou přesvědčeni, že díky rozvoji technologií se pacient nemusí trmácet do čekárny lékaře, pokud by mu stačila jednoduchá rada. I když ve světě tento typ "lékařské péče" je stále běžnější, v Německu, ale i v ČR, naráží na legislativní překážky.

Léčba na dálku není možná

V Německu je zakázáno léčit pacienty na dálku, tedy bez osobní návštěvy lékaře to nejde. Neznamená to ale, že se po telefonu nemůžete s lékařem poradit například o možné léčbě. Diagnóza se ale pacientovi sděluje osobně.
Zavedená praxe by se mohla změnit, protože ministr zdravotnictví Hermann Gröhe (CDU) hodlá od července 2017 zařadit video konzultace do smluvní zákonné péče. Pacient ale následně musí přijít na smluvený termín kontroly, která je spojena s tradičním vyšetřením.

Globálně tento trend ve zdravotnictví zesiluje s tím, jak tržby v tomto segmentu rostou. Trh mobilní léčby by se měl podle prognózy konzultační firmy Arthur D. Little zvýšit v roce 2017 na 24,2 miliardy dolarů a v roce 2020 by měl činit už 55,9 miliardy dolarů na světě.

Projekce velikosti trhu s mobilní léčbou

Objem tržeb v mld. USD

2013 6,4
2017 24,2
2020 55,9

Zdroj: de.statista.com

Od rána do večera na telefonu

Zaběhnuté pořádky ve zdravotnictví chce trio startupistů z Mnichova změnit. Jejich projekt Teleclinic počítá s tím, že by někteří lékaři mohli poskytovat konzultace z domova například přes skype.
Od šesti ráno do jedenácti večer si mohou zájemci o tuto službu vybírat mezi praktickými lékaři i specialisty. Mohou sdílet svou zdravotní dokumentaci přes cloudové úložiště a svůj zdravotní stav s doktory konzultovat. „Nechceme nahrazovat klasické lékaře. Spíše doplnit jejich práci o tuto službu," vysvětlila pro německý deník FAZ ředitelka startupu Katharina Jüngerová.

Nechceme nahrazovat klasické lékaře. Spíše doplnit jejich práci o tuto službu.

Spoluzakladatel Reinhard Meier, sám ortoped, šéfuje lékařům, se kterými Teleclinic spolupracuje. Přiznává, že se jejich byznys pohybuje na hraně zákona. Jak to u mnoha technologických firem bývá.

Profesionální přístup

Tenká hranice mezi tím, co je dovoleno a tím, co už je za hranou zákona, je ve zdravotnictví zvláště citlivé téma, které může mít nevratné důsledky. Toho si je Meier vědom. „Musíme dodržovat profesionální kodex chování," zdůraznil. Proto startup neslibuje konkrétní určení diagnózy, ale pouhou konzultaci. Poradí při prevenci a obecných otázkách na různá onemocnění. Případně Teleclinic může podat další lékařský posudek a je na pacientovi, jak se dále rozhodne.

Kde končí rada?

Rozlišit ale, kdy lékař poskytuje obecný názor a kdy dává konkrétní radu, může být velmi ošemetné. Samotná německá lékařská komora uznává, že definice je rozmazaná a případné stížnosti se musí řešit případ od případu. Teleclinic přitom dbá na to, aby u nich radili jen zkušení lékaři. Z 18 lékařů, kteří pro startup pracují, mají všichni více než desetileté zkušenosti se skutečnými pacienty. „Naši lékaři mohou dobře odhadnout, jak se v daném případě zachovat," zdůraznila Jüngerová.

Jednou ze spolupracovnic projektu je Doris Gronowá, která pracuje jako internistka a anestezioložka v městečku Bad Honnef nedaleko Bonnu. Chce si přibrat pár pracovních směn právě pro Teleclinic. Podle jejího názoru mohou být tyto lékařské konzultace pro řadu pacientů užitečné a přínosné. Například, pokud jsou na dovolené.

Často pracuje jako lékař záchranné služby a absolvuje výjezdy se sanitkou. To ji vyčerpává. „Moje práce je opravdu velmi náročná, pro Teleclinic mohu pracovat z domova," přiznává atraktivitu projektu pro mnoho lékařů.

29 EUR
Konzultace přes Teleclinic stojí 29 eur. Zdroj: FAZ

Získat pojišťovny

Klienti zaplatí za konzultaci lékaře 29 eur (asi 780 korun). Z německých pojišťoven tuto službu zatím proplácí soukromá pojišťovna Barmenia. Ředitelka projektu Jüngerová nyní jedná s dalšími pojišťovnami. Jejím cílem je, aby do konce roku přesvědčila další dvě až tři pojišťovny, aby svým klientům tuto službu proplácely.

Teleclinic musí prokázat, že svou službou šetří finanční náklady ve zdravotnictví.

Běh na delší trať se ukazuje varianta na uznání zákonného zdravotního pojištění. Teleclinic musí prokázat, že svou službou šetří finanční náklady ve zdravotnictví. A na to je ještě příliš brzy. Nicméně vědci z univerzity ve Wuppertalu budou tři měsíce analyzovat v pilotním projektu klienty pojišťovny Barmenia, zda telefonické konzultace mohou pojišťovně ušetřit náklady na proplácenou péči. Pokud by došly k pozitivním závěrům, pak by se služba mohla rozšířit i mezi další pojišťovny a tedy i pacienty.

Dohnat a předehnat

Jüngerová doufá, že se jim podaří na německém trhu prorazit a v oblasti „telemedicíny" dohnat země jako je Anglie nebo Švýcarsko, kde jsou tyto konzultace běžnější. „Musíme konečně něco udělat, aby se tato oblast medicíny i v Německu pohnula," tvrdí.

Ve Švýcarsku už od roku 1999 funguje společnost Medgate, která radí po telefonu i přes videohovory. Pacienti mohou popisovat příznaky, nahrávat fotografie, konzultovat léčbu a nechat si poslat i recept na léky. A vše hradí místní zdravotní pojišťovny.

V Německu pak pacienti mohou využívat službu se sídlem v Londýně DrED, která radí i německým klientům. Firma se ale spíše zaměřuje na poradenství v oblasti pohlavních nemocí, erektilní dysfunkce nebo vypadávání vlasů u mužů a nemá u lékařů dobrou pověst, upozornil FAZ.

Léčba přes internet

Už v roce 2011 německá lékařské komora upozornila, že telemedicína není pro pacienty přínosná. Podle komory se důvěra mezi lékařem a pacientem tvoří na osobní bázi. „Diagnóza a samotná léčba přes internet nemohou být v zájmu pacienta. V tomto směru posuzujeme nabídky společností jako je DrEd velmi skepticky," uvedla komora. Podle ní tento směr může fungovat jen jako doplňková služba a nemůže nahradit lékařskou odbornost.

Diagnóza a samotná léčba přes internet nemohou být v zájmu pacienta, tvrdí lékařská komora.

Zakladatelé Teleclinic k rozvoji své firmy přistupují s německou pečlivostí a snaží se získat podporu pro telemedicínu například u německého ministerstva hospodářství. Z jeho programu dostali i finanční podporu, navíc získali na svou stranu i řadu soukromých investorů.

Že svůj byznys myslí vážně a nejde jim o šarlatánství po telefonu, dokazuje i to, že obdrželi bavorskou inovační cenu. Nyní musí přesvědčit německé pacienty, že jim za jejich peníze umí kvalifikovaně poradit.