Transgas zatím k zemi nepůjde. Brutalistní unikát může být kulturní památkou

11. srpen 2017 četba na 3 minuty
Budova Transgas na Vinohradské třídě.

Budova Transgas na Vinohradské třídě.

Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Brutalistní komplex budov v pražské Vinohradské ulici je dočasně chráněn. Ministr kultury zahájil přezkumné řízení, po jehož dobu se na Transgas musí hledět jako na památku.

Budoucnost souboru budov Transgas na začátku pražské Vinohradské třídy zůstává nadále otevřená. Brutalistní stavba, která v době socialismu sloužila jako Ústřední dispečink tranzitního plynovodu a již chce její nový majitel zbourat, se od května nachází v určitém provizoriu. Ministr kultury Daniel Herman totiž zahájil přezkumné řízení předchozího rozhodnutí svého resortu, podle něhož Transgas není chráněnou kulturní památkou.

Transgas kulturní památka? 

Podle Hermana ministerstvo kultury tento verdikt dostatečně nezdůvodnilo, a navíc nevěnovalo pozornost stanoviskům Komise pro ochranu památkového fondu a Klubu za starou Prahu, jež navrhovala budovu zachovat pro její architektonickou i kulturní hodnotu.

Po dobu přezkumného řízení se musí hledět na Transgas jako na památku, což jeho demolici aspoň dočasně odkládá. K řízení se však mohou vyslovit všechny zúčastněné strany a nový vlastník budovy, jímž je firma HB Reavis, se nevzdává svého záměru Transgas zbourat. Na jeho místě chce vystavět novou polyfunkční budovu od architektonického studia Jakub Cigler Architekti. „Návrh architektonického studia je rozčleněn na sedm domů a reflektuje okolní měřítko Vinohrad,“ uvedl pro Deník mluvčí HB Reavis Jakub Verner.

Projekt navrhuje prostor se zelení

Podle něj návrh počítá s revitalizací celé oblasti. „Ve zklidněném vnitrobloku vznikne nový veřejný prostor se zelení a bezbariérovým průchodem skrz území. Součástí budou také restaurace se zahrádkami. Projekt počítá i s veřejně přístupnými terasami,“ líčí mluvčí Verner.

Problémem řady solitérních staveb ze socialistického období je podle něj jejich využitelnost. „Často jsou zoufale energeticky náročné a uživatelsky nepříjemné,“ uvedl pro Deník Verner. Transgas má však nadále také hodně zastánců, podle nichž plánovaná nová zástavba nijak nevyvažuje jeho kvality.

„Zveřejněná vizualizace stavby, která vznikla bez veřejné architektonické soutěže, ukazuje, že unikátní architektura Transgasu má být vystřídána pokleslým stavebnictvím na základě rychlého projektu a levné technologie využívané pro administrativní a rezidentní zástavbu, u které jde především o maximální komerční vytěžení parteru. Unikátní architektura tak ustoupí tuctové budově zaměnitelné za jakoukoli novostavbu o stejné funkci,“ uvedl pro Deník sochař a designér Pavel Karous, který patří mezi čelní zastánce zachování Transgasu.