Digitální technologie

Uber v Číně ustoupil konkurenci. Hrozí mu to i v dalších zemích?

2. srpen 2016 četba na 8 minut
Mobilní aplikace Uber

Mobilní aplikace Uber

Foto: Shutterstock.com

Je složité se prosadit na čínském trhu. Podsledním důkazem je Uber, který poté, co do tamního rozvoje nasypal miliardu dolarů, ohlásil spojení s rivalem Didi Chuxing. Nyní je otázkou, zda je čínský trh opravdu natolik specifický, nebo jestli podobné fúze čekají na Uber i jinde ve světě.

Nejhodnotnější startup světa udělal překvapivý krok. Uber totiž v pondělí oznámil, že svou čínskou část spojí s tamní největší on-line taxi platformou Didi Chuxing. Respektive Číňané koupí čínskou částu Uberu, přičemž vznikne společný podnik s hodnotou 35 miliard dolarů. Didi je ohodnocen na zhruba 28 miliard dolarů, na Uber China pak připadá zbytek.

Podíly taxi v Číně

Matka Uber Technologies pak získá ve společném podniku 5,89 procenta, přičemž zakladatel služby Travis Kalanick bude členem představenstva čínské firmy. Číňané také do USA pošlou miliardu dolarů, takže hodnota Uberu se zvýší na 68 miliard. 

„Nyní je zřejmé, že regionální hráči mohou porazit ty globální," uvedl v reakci na oznámení transakce pro Dotyk.cz spoluzakladatel estonské on-line platformy Taxify Markus Villig. „Očekávali jsme, že v blízké době dojde ke konsolidaci trhu tak, jak se větší aplikace budou průběžně snažit o spojení s těmi lokálními předtím, než na svých domovských trzích příliš zesílí," dodává. 

Taxify je jednou z mobilních aplikací (či lépe platforem) pro přivolání taxi, které se v posledních letech objevily v Česku a Uberu zde tak konkurují. Za další můžeme jmenovat české Liftago, slovenský Hopin nebo německý Wundercar. 

Uber ale má konkurenci po celém světě. Vybrali jsme pro vás některé významné startupy, které zřejmě ani neznáte. Ale brzy byste o nich mohly slyšet v rámci další konsolidace této části trhu sdílené ekonomiky. 

Ola (Indie)

Jeden z velkých lokálních konkurentů Uberu pochází taktéž z Asie. Je jím startup Ola, který původně vznikl jako agregátor nabídek taxislužeb. Dnes již nabízí komplexní přepravní služby, které zahrnují taxislužby, sdílené spolujízdy a v nabídce této platformy najdete i v Indii oblíbené rikši. 

Ola byl založen v roce 2010 a dnes jeho odhadovaná hodnota přesahuje pět miliard dolarů. Zajímavostí je, že je také partnerem čínského startupu Didi. Spolupracuje ale i s americkým konkurentem Uberu, a to s Lyftem. Podle dat serveru Business of Apps Ola v Indii kontroluje 80 procent trhu pro sdílení jízd a letos očekává hrubé příjmy ve výši jedné miliardy dolarů. Vzhledem k jeho podílu na trhu to s ním Uber také bude mít těžké.

Ola zahrnuje nejen klasické taxi vozy, ale i tzv. rikši.Ola zahrnuje nejen klasické taxi vozy, ale i tzv. rikši.Autor: Shutterstock.com

Grab (Singapur)

Dalším velkým hráčem na poli on-line přepravních platforem z asijského regionu je startup Grab, dříve GrabTaxi. Toho v roce 2011 založili tehdy dva studenti Harvardu Anthony Tan a Tan Hooi Ling a od té doby se rozrostl v zemích jihovýchodní Asie.

Dnes operuje v Malajsii, na Filipínách, v Thajsku, Vietnamu, Indonésii a Singapuru. Podobně jako Ola nabízí komplexní přepravní služby od rikš, motocyklů až po samotné „taxiky".  V jihovýchodní Asii má jeho aplikaci staženou více než osm milionů uživatelů.

Vůz pod aplikací GrabVůz jezdící pod aplikací GrabAutor: Shutterstock

Littlecabs (Keňa)

Uber se zajímá i o africký trh, i tam mu ale roste konkurence. Tak například v Keni, kde své služby provozuje teprve od loňského roku, se mu snaží zákazníky odlákat tamní největší telekomunikační firma Safaricom, která je ze 40 procent vlastněná britským Vodafonem. Ta letos na jaře ohlásila, že za pomoci nairobské softwarové firmy Craft Silicon spustí aplikaci s názvem Littlecabs. Nový rival chce konkurovat zejména nižšími cenami, lepší znalostí potřeb Afričanů, zákazníkům pak nabídne wi-fi připojení v každém voze a také možnost platit elektronickou peněženkou M-Pesa, která se v Africe stala velmi oblíbenou. M-Pesu spustil také Safaricom, a i když původně myslel, že to bude jen jeho okrajový byznys, dnes mu tvoří 20 procent celkového obratu. 

Na to, jestli se bude Afričanům v on-line taxi byznyse opravdu dařit, si musíme počkat. Služba byla spuštěna teprve minulý měsíc.

Gett (Izrael)

Taxiaplikace Gett začala vznikat už od roku 2009, světlo světa ale spatřila až o dva roky později. Je původem z Izraele, rozrůst už se ale stačila do celého světa. Úspěšně se uchytila zprvu v Tel Avivu, Londýně či Moskvě, dnes ji můžeme spatřit v 60 dalších městech po celém světě, včetně amerického New Yorku. Gett svůj byznys staví na firemních klientech, kteří mu dělají zhruba třetinu příjmů.

Podle červencového rozhovoru technologického serveru TechCrunch se zakladatelem Gett Shaharem Waiserem je Gett v současnosti největší taxiaplikací v Evropě, pokud jde o počet jízd či výši příjmů. Navíc Gett má chuť se i nadále rozšiřovat. „Velmi brzo budemem expandovat v evropských zemích," uvedl Waiser. Třeba se této „appky" brzy dočkáme i v Česku. V každém případě to je určitě hráč na trhu, který Uber musí sledovat.

Taxik platformy Gett v LondýněTaxik platformy Gett v LondýněAutor: Facebook

Kabee (Velká Británie)

Nejen na lidnatém východě má Uber konkurenci. S konkurencí musí bojovat i v západních vyspělých ekonomikách. Tak například v Londýně existuje startup Kabee, který na to jde ale trochu jinak než samotný Uber. Londýnský startup se totiž nesnaží pod sebe získat co nejvíce řidičů a vozů, ale naopak se pohybuje už mezi těmi existujícími. Jeho přidaná hodnota tkví v tom, že agreguje všechny dostupné taxikáře od různých společností, které jsou nejblíže vašemu okolí. A ti pak mezi sebou soutěží o vás, tedy nabízejí nejnižší cenu či lákají na další služby a výhody.

Kabee byl založen v roce 2011 bývalým brokerem ze „City" a vlastníkem menší taxikářské firmy Justinem Petresem, dnes agreguje vozové parky více než 70 taxikářských společností a loni vykázal obrat ve výši 13,5 milionu britských liber. Je to ale opravdu jen lokální hráč, který by Uberu příliš zavařit neměl.

Hailo (Velká Británie)

V Londýně má Uber ale ještě jednu konkurenci. Klasické černé taxiky, které jsou oficiálním londýnským taxi přepravcem, také potřebovaly „vyladit" optimalizaci jízd, tedy aby byly co nejrychleji u svého zákazníka. Vyřešily to v roce 2011, kdy byla založena a spuštěna aplikace Hailo.

Ta během let začala experimentovat i s tím, že do své nabídky začala přidávat i jiné firmy. U toho ale nevydržela dlouho a do roka a do dne se vrátila pouze k černým taxikům. Těží z jejich tradice a známosti a konkurenční výhodu také staví na tom, že černé taxiky mají to privilegium používat i pruhy určené pro autobusy, díky čemuž jsou minimálně v exponovaných místech rychleji v cíli. 

Hailo ale neoperuje jen v Londýně, rozšiřuje se do celého světa. V současnosti je přítomen ve více než 20 velkoměstech včetně Tokia, Ósaky nebo Barcelony. Příjmy firmy převyšují 100 milionů liber ročně a pod sebou má přes 60 tisíc řidičů. To jsou už zajímavá čísla.

Easy Taxi (Brazílie)

„Easy Taxi je nejstahovanější taxi aplikace na světě," pyšní se na svých webových stránkách společnost, která vznikla v roce 2011. Jsou to silná slova a v dnešní době zřejmě málo pravdivá, je ale pravdou, že tento startup patří k průkopníkům v objednávání taxi on-line přes chytré telefony v Latinské Americe. 

Firma se brzy po svém vzniku rozrostla z Ria de Janeira nejen do celé Brazílie, ale nyní operuje ve více než 30 zemích a 400 městech po celém světě. Pod svými křídly má globálně přes 400 tisíc řidičů. V Latinské Americe jde o nejostřejší konkurenci Uberu, s kterou musí do budoucna počítat.