„just setting up my twttr." Tak zní úplně první tweet, který 21. března 2006 vyslal do světa jeden ze zakladatelů sítě Jack Dorsey. Těžko ale říct, jestli oslava Twitteru bude radostná. Dorsey se předloni vrátil do vedení společnosti jako její CEO a od té doby musí čelit několika problémům.

Tím největším je neziskovost celého projektu. Aktuální data zveřejněná samotnou firmou ukazují, že na svůj provoz neustále doplácí. Celková ztráta za dobu existence dosáhla ke konci loňského roku už dvou miliard dolarů. Příjmy společnosti sice rostou - z 28,3 milionu dolarů v roce 2010 na 2,22 miliardy v roce 2016 - ale to nic nemění na tom, že z hlediska zisků je firma vysoce ztrátová.

V dlouhodobém měřítka tak klesá cena celé společnosti. A to, co se v minulosti mohlo na burze jevit jako zajímavá akvizice do budoucna, se dnes jeví jako břímě. Twitter se totiž potýká s vysokými administrativními náklady. Cena akcií tak postupně klesla z 50 až na 15 dolarů.

Především ale Twitter tíží malý příliv nových uživatelů. Aktuálně má 320 milionů aktivních měsíčních uživatelů, což jsou stejná čísla, jaká hlásil i v průběhu minulých let. Ani tweety amerického prezidenta Donalda Trumpa, který Twitter využívá jako své primární médium, neměly v tomto směru výrazný účinek. Důvod? Nezajímaly tak moc mladé lidi, a o mladou generaci se bojuje především.

Aby byl Twitter dostatečně ziskový, musí svůj nárůst jednoznačně zvýšit. Za poslední dva roky mu přibylo jen 31 milionů nových uživatelů, jeho nejúspěšnější konkurenti, služby WhatsApp a Messenger, jich však hlásí až půl miliardy. Nejvíc tak slaví Facebook, který obě zmiňované služby vlastní. Víc uživatelů než Twitter ale uvádí i Instagram a Snapchat, jehož autor, firma Snap Inc., nedávno vstoupil na burzu. O půldruhé miliardě uživatelů, které má Facebook, se Twitteru může jenom zdát.

Twitter ustupuje od svých ikon

V čem je největší síla Twitteru? Stále je jednou z mála ještě existujících alternativ Facebooku. A především dokáže být podstatně lepším nositelem zpráv a informací. Twitter je pro zpravodajství velmi užitečným nástrojem, na což síť Marka Zuckerberga zatím neumí reagovat. Výhodami Twitteru byla stručnost (maximálně 140 znaků) a přehlednost (zásadně chronologické řazení tweetů). A nesmíme zapomenout na objevení hashtagů, tedy slov začínajících znaménkem #, majících význam hypertextového odkazu.

A právě těchto svých nejznámějších charakteristik se Twitter ve snaze o zatraktivnění a přilákání nových postupně vzdává. Už loni pronikly na povrch informace, že Twitter opustí stočtyřicetiznakový limit na jeden tweet. Jack Dorsey informace ještě podpořil svým prohlášením. „Nezačali jsme Twitter s omezením na 140 znaků. Přidali jsme ho, abychom se dokázali vejít do jedné SMS," napsal.

K tak razantnímu kroku, který by sebral Twitteru jedno z poznávacích znamení, se ale vedení ještě neodhodlalo. I když lehká změna v poslední době nastala. Do 140 znaků se nepočítají přiložené fotky, gify a jiné citované tweety. A nově se do limitu nepočítají ani jména uživatelů označená symbolem @.

Přišla ale jiná změna. Mikroblogovací síť přestala řadit zprávy chronologicky, ale podle vlastního algoritmu. Twitter tak posílil funkci „Když jste tady nebyli...," která vytáhne to nejdůležitější od chvíle, kdy jste web navštívili naposledy. Twitterová komunita reagovala výstižným hashtagem #RIPTwitter.

Problém s řazením podle vlastního algoritmu potkal Twitter především v internetové verzi a mobilní aplikaci. Ostřílení uživatelé ale věděli, že pokud budou používat speciální službu TweetDeck, vše zůstane ve starých kolejích. Do toho však přišla zpráva z letošního března. Vedení Twitteru začalo uvažovat, že rozhraní TweetDecku zpoplatní. Toto speciální rozhraní umožňuje zpravovat několik účtů najednou, stejně jako sledovat jen určité seznamy lidí.

TweetDeck patří k nejpopulárnějším aplikacím pro odesílání a sledování tweetů. Zajímavostí je, že informace o případném zpoplatnění unikly nedávno právě na Twitter, když jeden z novinářů spojených s listem The New York Times zveřejnil snímky toho, jak by mohla prémiová verze vypadat. Podle něj by novější verze mohla zahrnovat účinnější nástroje, které by pomohly obchodníkům, novinářům či odborníkům nalézt mnohem rychleji, co se děje ve světě.

Dorseyho hlavním cílem je přimět další lidi, aby se na Twitter zaregistrovali a začali ho využívat jako hlavní sociální síť. Zvýšení limitu ze 140 znaků a změna řazení tweetů mohou odrážet snahu přilákat další lidi. Současné uživatele ale tyto změny naopak spíše odrazují. A pro Twitter by mohly znamenat ztrátu pověsti informační sítě. Na vlastní algoritmus řazení nicméně v nedávné době přešel i konkurent Instagram a žádný výrazný pokles uživatelů u něj zatím nebyl zaznamenán.

Důležitý není web, ale mobilní aplikace

Twitter se zkrátka snaží rozšířit co nejvíc svou členskou základnu. Čelí ale drtivému nástupu mladší generace, už zmíněnému Instagramu a Snapchatu.

Obě tyto sítě dokazují jasný trend. Budoucnost je ve fotkách a videu. A důležitý není web, ale mobilní aplikace. Podle Google Trends byl zájem o Twitter na globální úrovni na vrcholu v polovině roku 2013 a od té doby klesá. Instagram naopak stoupá a Snapchat se podle mnohých informací může právě nacházet na svém pomyslném vrcholu - to pro něj na druhé straně představuje riziko, že další cesta povede dolů.

I Twitter měl v tomto závodě své černé koně. Tím prvním byl a je Periscope, aplikace pro živé streamování videa na mobilním telefonu. Twitter získal aplikaci v lednu 2015 za údajných 100 milionů dolarů a loni ji oficiálně spustil. Během streamování mohou followeři psát k videu komentáře. Video je možné na Periscopu přehrát až 24 hodin zpětně. Periscope ale musí čelit tomu, že s živým streamováním přišel postupně i Youtube a Facebook, potažmo jeho Instagram.

Twitter si také před pár lety hodně sliboval od aplikace Vine, kde se sdílejí několikavteřinová videa. Velkou díru do světa s ní ale neudělal a letos v lednu život aplikace ukončil.

Nepotvrdily se ani zprávy, že je na cestě velký investor. Zájemce totiž odradily právě velké náklady. A pokud se Twitteru nepodaří přes všechny změny přilákat mladé, zůstane asi na scéně jako politicko-zpravodajská síť s omezeným publikem.