Mladí a neklidní

V reklamě vzrostly platy meziročně o pětinu, pro mladé je ale až druhou volbou

3. červen 2017 četba na 2 minuty
Na Piaf láká reklamní spot ve stylu katastrofických filmů

Na Piaf láká reklamní spot ve stylu katastrofických filmů

Foto: archiv

Průměrný příjem v reklamě a komunikaci vzrostl v Česku za poslední rok o dvacet procent. Přesto obor trpí nedostatkem profesionálů. Ukazuje to výzkum Asociace komunikačních agentur. Ta se nyní snaží nalákat do reklamy mladé lidi. 

Mladí lidé od 18 do 30 let reklamě docela fandí a jako možný prostor pro jejich profesní uplatnění má u nich perspektivu. Třetina lidí v tomto věku zná někoho, kdo v oboru působí, a na základě jeho referencí dvě třetiny hodnotí obor jako zajímavý. Z hlediska vlastního uplatnění vnímá reklamu jako atraktivní polovina mladých, jako neatraktivní jen osm procent. Přesto však tento obor zůstává pro mladé oborem druhé a třetí volby, za IT, cestovním a turistickým průmyslem, zábavním a uměleckým průmyslem, vědou a výzkumem. Vyplývá to z výzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.

Podle dalších výsledků mají mladí lidé docela slušnou představu o šíři profesí, které se v dnešní reklamě uplatní. Většinově jsou si vědomi toho, že vyžaduje kromě klasických profesí kreativních, jako jsou grafik nebo textař, i technické profese - analytiky a programátory. Právě moderní technologie podle 72 % respondentů obor výrazně zatraktivnily. Mezi znalostmi, které se v komunikace a reklamě uplatní, kladou na první místo psychologii (83 %). Za ní pak řadí IT, výtvarnou tvorbu a sociologii (kolem 70 %).

Zatímco ale před dvaceti lety bylo zaměstnání v reklamě prací snů, dnes obor bojuje o talenty s technologickými společnostmi a start-upy, které také vyžadují mimořádnou míru kreativity a analytického myšlení současně. Tato konkurence a současně konjunktura na trhu přinesla vyšší poptávku po odbornících, a tím i tlak na mzdy.

"Průzkumem mezi našimi členy jsme zjistili, že v průměru narostla cena práce v oboru meziročně kolem 20 %, a to včetně pohyblivých složek mzdy a benefitů," říká výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Ve snaze nalákat do reklamy mladé talenty připravila AKA na 13. června druhý ročník akce nAKAfe. V Praze, Brně a Frýdku-Místku uspořádá 22 agentur den otevřených dveří pro studenty a zájemce o obor. Neformální program by jim měl představit práci a atmosféru v reklamní agentuře. Minulý rok akci navštívilo několik set zájemců a v několika případech se návštěva rozvinula v pravidelnou spolupráci. AKA také spolupracuje na přípravě doprovodného programu mezinárodního festivalu reklamy Piaf (Prague International Advertising Festival), který se koná každoročně v Praze.