Autoprůmysl

Volkswagen a Čína ovlivňují český byznys

7. září 2015 četba na 5 minut

Foto: redakce

Jak se bude dařit čínské ekonomice, ovlivní nepřímo i českou ekonomiku. Ta je přes reexporty do Německa na druhé největší světové ekonomice stále více závislá.

Ekonomická situace v Číně by měla zajímat stále více Čechů. Česká ekonomika má sice největšího obchodního partnera v Německu, ale přes největší evropskou ekonomiku mnoho firem vyváží své zboží do Číny. A pokud by se tedy čínská poptávka po německých výrobcích snížila, zasáhlo by to i tuzemskou ekonomiku.

„Bude-li čínská krize pokračovat, přímý dopad na naše podnikatele nemusí být tak velký, nicméně krize nás může daleko více zasáhnout přes naše vývozy do Německa. A nejde v tuto chvíli jen o reexport, ale o celkové oslabení německé ekonomiky, pro kterou je Čína pátým největším odbytištěm," domnívá se předseda Asociace malých a středních podniků (AMSP ČR) Karel Havlíček.

Volkswagen v Číně

Hodně důležité je, jak se bude dařit koncernu Volkswagen na čínském trhu. Jeho součástí je i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto a na ni i na výrobky VW je navázáno také mnoho dalších českých subdodavatelů.

Přitom pro škodovku je Čína největším trhem. Za první pololetí v Číně prodala 138,3 tisíc aut, na domácím trhu to bylo více než třikrát méně. „Volkswagen bude v tomto roce usilovat o zachování dodávek do Číny na úrovni roku 2014, přitom v první polovině tohoto roku ještě hovořil o nárůstu," napsal v analýze o výhledech VW německý Handelsblatt. Po výprodejích čínských akcií během srpna tak oslabily také akcie světové automobilové dvojky, která loni prodala 10,4 milionu aut a do roku 2018 chce předhonit japonského lídra na trhu s automobily Toyotu.

Konec zlaté horečky

Zlatá horečka Volkswagenu, který v Číně prodává bezmála třetinu své produkce, je tak podle Handelsblattu u konce. „Na čínský trh by se měla navrátit spíše normalita. Tak to také již delší dobu koncern VW navenek komunikuje. Přesto je mnoho lidí posledním vývojem v Číně překvapeno," uvedl prestižní německý ekonomický deník.

Jak se ale dlouhodobě změny v poptávce na čínském trhu projeví, není úplně jasné. Podle Karla Havlíčka z AMSP se skladba českých exportů do Číny orientuje spíše na podnikovou nebo bohatší populaci, která by měla být devalvací jüanu a výprodejem čínských akcií postižena méně. Nicméně například právě prodeje aut firmy Škoda v Číně v červnu a červenci meziročně poklesly o 15, respektive 13 procent.

Německému trhu dominuje VW

Zároveň pro koncern VW (včetně Škody Auto) je klíčovým trhem ten německý. Jak vyplývá z údajů za prvních šest měsíců tohoto roku, z deseti nejprodávanějších značek hned šest patří pod křídla „dvojitého véčka". A s velkým předstihem na prvním místě vede stálice VW Golf. Mladoboleslavské Octavii patří sedmé místo a z vozů vyrobených mimo Německo je na prvním místě.

Handelsblatt ale upozorňuje na další komplikace pro koncern VW. Tím jsou malé marže na vyrobených automobilech. Marže u aut VW jsou ve výši 2,7 procent, před rokem to bylo dokonce jen 2,1 procenta. Je to stále daleko od cíle vedení VW. Cíl je až zdvojnásobení marže od současné hodnoty. Toho by mělo být docíleno kolem roku 2018.

Američané chtějí luxus

Důležitým trhem pro VW je také trh ve Spojených státech. Tam se obecně německým automobilkám daří v posledních měsících stále lépe, jde ale spíše o konkurenty Volkswagenu. Američané mají totiž zájem o luxusnější značky, zejména o BMW a Mercedes. Dařilo se ale Audi – dceřiné značce VW. Během srpna stouply prodeje Audi v USA o deset procent na 18 800 vozů. Samotný prodej vozů VW za srpen 2015 přesáhl 32 tisíc, což ale znamená propad o 8 procent.

BMW naopak rostlo o dvě procenta na 32 864 vozů, Mercedes (včetně minivozu Smart) prodal na americkém trhu 31 250 vozů. Úspěch zaznamenala luxusní značka Porsche, které spadá pod VW. Prodej vzrostl o 10,3 procenta na 5008 vozů, uvedl deník FAZ s odvoláním na Reuters.

V USA by se mělo do konce roku prodat až 17,8 milionu nových vozů, což je o půl milionu více, než analytici předpokládali. Loni to bylo 16,5 milionu aut. K dobrým číslům přispívá nízká nezaměstnanost v USA, pokles cen benzínu a téměř nulové úroky při financování nákupu nových aut.

Čtvrtinový podíl v západní Evropě

Volkswagen, který za první pololetí zvýšil tržby o 10 procent oproti první polovině roku 2014, nyní těží ze zvýšené poptávky v západní Evropě. Prodeje aut obecně rostou. Za první půlrok ve Španělsku o 23 procent, ve Francii o 15 procent, v Itálii o 14 procent. V Německu a Velké Británii stouply prodeje automobilů shodně o 13 procent. „Koncern VW je v západní Evropě lídrem na trhu s téměř čtvrtinovým podílem na celkových prodejích. V této době tak na růstu prodejů automobilů profituje nejvíce," zdůraznil Handelsblatt