Autoprůmysl

Čína zachraňuje VW. To se může změnit

2. září 2016 četba na 5 minut
Vozy VW si v Číně oblíbili také taxikáři.

Vozy VW si v Číně oblíbili také taxikáři.

Foto: TonyV3112 / Shutterstock.com

Daňové zvýhodnění pro menší auta na čínském trhu by mohlo koncem roku skončit. Pak by automobilka VW měla vážný problém.

Šéf čínské pobočky automobilky Volkswagen (VW) Jochem Heizmann se obává propadu prodejů aut v nejlidnatější zemi světa. Přitom čínský trh je pro VW po evropském druhý nejdůležitější, co se týká objemu prodejů. V první polovině tohoto roku prodeje vozů rostly o 6,9 procenta na 1,86 milionu vozů.

Kolik prodal koncern VW v prvním pololetí 2016 osobních vozů?
Region Počet vozů Meziroční změna
Evropa 2,13 milionu 1,9 %
Čína 1,86 milionu 6,9 %
Celosvětově 4,79 milionu 1,2 %
volkswagenag.com

Dočasné snížení daně

Loni v říjnu totiž čínská vláda rozhodla o snížení prodejní daně pro menší auta z 10 na 5 procent. Týkalo se to vozů do objemu motorů 1,6 litru, což je silný segment právě pro VW, upozornila agentura Reuters. Opatření mělo stimulovat automobilový trh v Číně, zvýhodnění ale má skončit k poslednímu prosinci roku 2016.
„Pokud vláda opravdu dodrží současné rozhodnutí, že bude zvýhodnění ukončeno na konci tohoto roku, můžeme očekávat zvýšené prodeje na konci roku s větším negativním dopadem v prvním čtvrtletí příštího roku," postěžoval si Heizmann.

Čína vydělává na dieselgate

Čína byla zatím pro koncern VW trhem, kde se jí dařilo. „Čína byla pro VW světlým bodem v situaci s krizí související s používáním podvodného softwaru pro měření emisí dieselových motorů," napsala agentura Reuters.
Přitom dieselové motorizace v Číně nejsou tak běžné jako na evropském trhu, protože se místní úřady snaží od tohoto paliva kupce odrazovat, naftové motory jsou podporovány pro užitková vozidla.

Martin Jahn, Čech ve vedení VW v Číně

Nejvýše postaveným manažerem VW českého původu je Martin Jahn. Od srpna je výkonným viceprezidentem pro prodej a marekting VW v severní Číně. I když zatím zůstává prezidentem Sdružení automobilového průmyslu, bude se muset této domácí funkce vzdát kvůli pracovnímu vytížení pro německý koncern. 

Zvýhodnit nižší spotřebu

Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) dává přednost tomu, aby byly trvale zvýhodněny auta s nižší spotřebou paliva, což by se týkalo i vozů s menším objemem válců. „Hovoříme s vládou, s CAAM. Každý vidí rizika (zrušení daňového zvýhodnění), takže doufám, že se rozhodnutí ještě do konce roku změní," dodal šéf čínské pobočky VW.

Automobilka Volkswagen přitom mírně zaostává za konkurenty, když v Číně rostly prodeje VW v prvním pololetí o 6,8 procenta, ale trh celkově poskočil o 8,1 procenta, uvedlo sdružení CAAM.
Největší evropská automobilka se tak bude i přes skandál s dieselovými motory držet investičního plánu na asijském největším trhu, který činí 4 miliardy eur, zavést větší model SUV na konci tohoto roku, řekl německý manažer. Výrobce z Wolfsburgu přitom plánuje i zavedení menšího a levnějšího SUV a chce zvýšit prodeje elektrických aut v říši středu.

Jak zvýšit ziskovost?

VW se obecně musí zaměřit na ziskovost svých výrobků. V první polovině tohoto roku i přes růst prodejů provozní zisk čínských společných podniků VW klesl na 2,4 miliardy eur, přitom před rokem to bylo 2,7 miliardy eur. Zisk po zdanění pak byl za první pololetí 3,6 miliard eur, loni to bylo 5,7 miliardy eur.

Problém se subdodavateli

Jak nedávno uvedl deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) až 70 procent hodnoty nového vozu je tvořeno díly od subdodavatelů, se kterými koncern jedná o snížení cen. Také proto během srpna čelil v Evropě problémům s výrobou, kdy musel na několik dnů přerušit výrobu vozů Golf a Passat, než se podařilo dohodnout s dodavateli převodovek.

70 %

hodnoty nového vozu VW je tvořeno díly od subdodavatelů. Zdroj: FAZ


Výrobce nemohl zkompletovat 22 tisíc vozů a experti oslovení listem Welt am Sonntag ztrátu vyčíslili na 100 milionů eur.

Porsche a Škoda zachraňují koncern

Zajímavá je navíc studie, kterou zpracovalo centrum Center Automotive Research (CAR) při univerzitě Duisburg-Essen. Srovnávala ziskovost vybraných značek na prodaný automobil, kdy se auta značky VW umístily na konci žebříčku. Koncern zachraňuje Porsche, Audi a Škoda. Škoda přináší firmě zisk 1589 eur na auto (42 900 korun), VW jen 395 eur (10 660 korun). Vede Porsche se ziskem 15 641 eur (422 300 korun). 

Ziskovost podle značek automobilů za první pololetí 2016. Vede Porsche, Škoda je na čtvrtém místě.Ziskovost podle značek automobilů za první pololetí 2016. Vede Porsche, Škoda je na čtvrtém místě.Autor: Graf focus.de

Koncern VW má v Číně dva podniky. Na severu země v Čchang-čchungu to je továrna FAW-VW, kde se vyrábějí značky VW a Audi, na jihu má další továrnu v Šanghaji ve spolupráci s firmou SAIC Motor, tam se kromě VW vyrábějí i modely značky Škoda.