Je na jedné straně ztělesněním kreativity a italského citu pro krásu a styl, a na druhé straně symbolem pečlivosti, systematického přístupu a disciplíny. Tak se vyjádřil šéf německého Volkswagenu Mathias Müller o dlouholetém řediteli designu automobilky Walterovi de Silvovi. Ten se rozhodl, že na konci měsíce pustí designové „otěže" německého koncernu a začne si užívat důchodu. I když ne tak úplně, rodák z italského města Lecce bude firmě i nadále pomáhat odbornými konzultacemi. A možná i více.

Jestli má jeho odchod spojitost s aférou „dieselgate", k tomu se žádná ze stran nevyjádřila.

Ne architekt, ale designér

Dnes čtyřiašedesátiletý Walter Mario de Silva měl původně dělat architekturu. Alespoň si to přál jeho otec, který byl také architektem. Walter sice na přelomu 60. a 70. let minulého století začal architekturu studovat, ve svých 21 letech ale školy zanechal a v roce 1972 nastoupil do konstrukční divize italské automobilky Fiat jako junior designér, kde vydržel pět let.

Další bezmála desetiletí pak sbíral zkušenosti od legendárních designérů a architektů Franca Mantegazza a Renza Piana v turínském I.DE.A Institut. Tehdy toto studio, které vytváří návrhy křivek karosérií vozů nejen pro italské automobilky, teprve vznikalo. V I.DE.A de Silva vydržel do roku 1986, kdy mu automobilka Alfa Romeo nabídla post šéfa designu. Byla to jeho první řídící pozice, kterou již nikdy ve své kariéře neopustil (až nyní).

Renesance Alfy Romeo

Úkol od vedení Alfy Romeo zněl jasně – provést renesanci celého designu modelů automobilky a sjednotit jej. Možná tehdy si de Silva vytvořil cit pro jednotné prvky designu u automobilů stejné značky, či později celé skupiny značek.

„Walter de Silva věnoval v pozici šéfa designu velkou pozornost, aby zavedl a udržel společné rysy napříč všemi značkami, nicméně umožnil každé z nich ponechat si vysokou míru samostatnosti v rozhodování," vypíchnul oborový server Car Body Design de Silvovy přednosti po oznámení jeho plánovaného odchodu z VW.

V Alfě Romeo de Silva naplno ukázal svůj mistrovský um. Modely Alfa Romeo 156 a 147 jsou jeho dílem, přičemž prvně jmenovaný vůz oslňuje řidiče svými zvlněnými křivkami dodnes (viz fotogalerie níže).

Auto emoción

Na konci minulého tisíciletí de Silvu oslovuje samotný rakouský magnát z rodu Porsche Ferdinand Piëch, který Itala pověřuje vedením designu španělského Seatu. Opět před ním stojí výzva – vdechnout modelům španělského výrobce vozů sportovní vzhled a elán. Pod de Silvou tak v Seatu vzniká nová filozofie „auto emoción", v rámci které se odklonil od laciných lidových vozů ke kvalitnějším a sportovnějším modelům. Prvním vozem této politiky byl model Tango, následovaly Ibiza a Cordoba.

Nejoblíbenější model? Audi A5

Netrvá dlouho a italský designér opět mění angažmá. V roce 2002 začíná vést tým návrhářů karosérií ve skupině Audi, kam kromě stejnojmenné značky patří Seat a Lamborghini. K Audi si vytvořil velmi vřelý vztah. A nebylo to jen tím, že mu dal originální vzhled díky masce chladiče s označením „single-frame", která se rozprostírá od kapoty až po spodní část nárazníku. Spousta lidí tvrdí, že kvůli této změně masky si auta všimnete dříve, než typického znaku – čtyř kruhů – této německé automobilky.

Navíc, v roce 2007, přichází na trh Audi A5, které de Silva považuje za svůj nejpovedenější vůz. Zastínil tak oblíbené designérské kousky jako Audi A6 či R8. Oblíbil si ale i italskou značku skupiny. „Lamborghini bylo vždy vytvářeno s vášní a více srdcem nežli hlavou," prohlásil před dvěma lety.

"Overdesign"

Z Audi už bylo jen kousek k tomu, dělat šéfa celého designu mateřského koncernu VW. To se stalo v roce 2007 po nástupu Martina Winterkorna do čela koncernu výrobce vozů z Wolfsburgu, který však letos kvůli skandálu s emisemi vykázal ve třetím čtvrtletí první provozní ztrátu za posledních 15 let. Z pozice šéfa designu VW měl zodpovědnost za všechny značky koncernu, tedy i mladoboleslavské Škody Auto.

Walter de Silva během působení ve VW zavedl do celé branže pojem „overdesign" (tedy v překladu „předesignovat"). Vyjadřoval se tak o vozech, které vyjížděly z výrobních linek od počátku tisíciletí. Podle něj šlo o příval modelů s okázalými a pestrými prvky, budoucnost jim ale nepředpovídal. „Jsme přesvědčeni, že dlouhá doba předesignovanosti, mnoha křivek a přílišného stylizování ustupuje," řekl italský designér před třemi lety při představení nového modelu VW Up! na tokijském autosalonu.

De Silva byl za svou kariéru ověnčen mnoha cenami. Z jejich řady jmenujme obdržení designérské ceny Spolkové republiky Německo nebo prestižní italské ceny Compass d´Oro.

Opravdu důchod?

Řadu pochybností vyvolává to, jestli za pravým důvodem odchodu z pozice šéfa designu VW opravdu stojí plánovaný důchod. Svůj odchod totiž oznámil v době, kdy koncern trpí zmíněným skandálem „dieselgate". Podle některých zahraničních médií by se v jejím důsledku měl brzy osekat rozpočet designérů VW o 100 milionů eur.

A dále – stranou médií – zůstal fakt, že se de Silva letos v září stal ředitelem prestižního studia Italdesign Giugiaro. Křeslo šéfa v něm totiž v červenci opustil jeho zakladatel Giorgetto Giugiaro, který prodal svůj zbylý podíl. Vlastníkem studia je Audi. „De Silva sníží počet pracovních hodin v sídle VW ve Wolfsburgu, aby mohl být v Italdesignu, který sídlí na jižním předměstí Turína," uvedl na začátku září server Autonews.com, který přinesl zprávu o de Silvově novém angažmá.

Jakákoliv zmínka o působení italského designéra v Italdesignu ale v tiskové zprávě VW o jeho odchodu do důchodu chybí. De Silva má i nadále automobilce radit. A jelikož Italdesign se postupem času stal inovačním centrem designu některých značek VW, je pravděpodobné, že se rukopis Waltera de Silvy bude i nadále promítat do křivek vozů německé automobilky.