Je tomu pár dnů, co v minulém týdnu více než miliarda uživatelů komunikační platformy WhatsApp zpozornila. Aplikace pro on-line bezplatné zasílání zpráv totiž uvedla, že bude poskytovat údaje o uživatelích včetně jejich telefonních čísel své mateřské společnosti, kterou je Facebook.

Cílem je jediné – zlepšit zacílení reklamy zobrazované právě na uživatelově facebookovém profilu. Mezi dalšími důvody bylo uváděno i lepší vyhledávání a navrhování přátel.

Jde o první změnu politiky v oblasti ochrany osobních údajů WhatsAppu od roku 2014.

Mezi uživateli to samozřejmě vzbudilo nevoli, jelikož jde o neočekávánou změnu podmínek ochrany osobních údajů, i když se nemusejí bát, že by jejich telefonní číslo bylo zveřejněno či by jej Facebook poskytoval dál. Ten odmítá i to, že by chtěl získat přístup do soukromých zpráv uživatelů.

Navíc, minimálně zpočátku zůstane na samotných uživatelích, zda budou chtít informace Facebooku posílat. Budou mít totiž možnost si tento transfer dat vypnout.

21,8 mld. USD

Za tolik v roce 2014 koupil Facebook komunikační platformu WhatsApp.

Za vším stojí peníze

Jak upozornila britská BBC, jde o první změnu politiky v oblasti ochrany osobních údajů WhatsAppu od roku 2014, kdy jej za v přepočtu zhruba 522 miliard korun koupil Facebook.

Změny ve WhatsAppu ale budou ještě větší. Firma totiž podle technologického serveru TechCrunch oznámila, že začne svou uživatelskou základnu propojovat i s byznysovou podporou.

„Cílem je, aby služba byla užitečná. Půjde například o upozornění na odlet vašeho letadla, zasílání paragonů nebo zpráv informující o stavu doručování zásilky," uvedl TechCrunch.

„Prozkoumáme pro vás a podnikatele možnosti, abyste spolu mohli komunikovat i přes WhatsApp v případě objednávek, placení a dalších potřebných informací, stejně tak i v případě dovážek, produktových novinek nebo marketingu," uvedl WhatsApp v tiskové zprávě.

Vývoj počtu aktivních uživatelů WhatsAppu do února 2016 (v milionech uživatelů)Autor: Statista.com

Změna přístupu

Novinka je výraznou změnou v přístupu WhatsAppu, který vždy prosazoval politiku „nulového spamu". V roce 2012 například spoluzakladatel služby Jan Koum spílal konkurenčním službám za to, že na svých platformách nabízejí reklamy.

„Chceme z WhatsAppu mít produkt, který vás udrží bdělý... a který budete vyhledávat hned z rána. Nikdo po probuzení nepoběží k telefonu, aby viděl reklamy," uvedl tehdy.

Marketingové zprávy nebo upozornění na věci, které by vás mohly zajímat, mohou lehce spadnout do kategorie nevyžádaného spamu

Marketingové zprávy nebo upozornění na věci, které by vás mohly zajímat v prostředí WhatsAppu, na který jste zvyklí bez reklam, tak mohou lehce spadnout do kategorie nevyžádaného spamu. Klíčovou roli zde bude hrát kontext.

Zatím nejsou známé detaily, jak vše bude vypadat. Nevíme tedy ani to, zda firmy budou mít na WhatsAppu své účty, jako tomu je na klasických sociálních sítích. Víme jen, že se nyní chystá testovací fáze s vybranými uživateli a novinky by se měly na americké platformě objevovat od ledna příštího roku.