Showbyznys

YouTube mu přináší desítky tisíc měsíčně

4. květen 2015 četba na 7 minut

Jiří Král se poprvé proslavil v reality show Farma, a ikdyž ji nakonec nevyyhrál, systematickou praci na souciálních sítích a videoserveru youtube dokázal nashromáždit stvky tisíc fanoušku. Stal se tak jedním z nejúspěšnějších a nejvýraznějších českých „youtuberů" a před čtvrt rokem se rozhodl své zálibě věnovat na plný úvazek.

Pětadvacetiletý rodák z Brna Jiří Král má obyčejné jméno, i přesto si ho pod ním dokážou jasně vybavit stovky tisíc mladých lidí převážně z tzv. „generace Y". Jirka totiž brzy pochopil sílu sociálních sítí, a když se před třemi lety úspěšně dostal do reality show Farma, která běžela na televizi Nova, dokázal svou „chvilkovou" mediální známost dokonale využít.

Touha po reality show

Jirka Král se po studiích na střední škole v Brně v roce 2009 přestěhoval do Prahy, kde jako administrátor reklamního prostoru získal zaměstnání v Tiscali Media. „Měl jsem na starosti všechnu reklamu v portfoliu Tiscali Media, kterou jsem spravoval," popisuje svou práci Jirka. A byl v ní úspěšný. Během jeho angažmá se mu totiž s týmem podařilo pro firmu získat jako klienta například komunikační službu Skype, o níž se staral v Česku a na Slovensku. Jenže Jirku to už od dětství „táhlo" do některé reality show. Jak sám říká, hodně ho ovlivnili Vyvolení, jež vysílala televize Prima. Podle něj to byla první pořádná reality show v Česku.

„Přišlo mi zajímavé, jak se tam lidé chovají. Nevěřil jsem tomu, že někdo může chovat v reality show jinak, než se chová normálně," říká Jirka. Když v roce 2012 jednoho dne uviděl v televizi inzerát, v kterém hledala účastníky do reality show Farma, neváhal se přihlásit. Pořad totiž už znal ze Slovenska, a jelikož ho vždy přitahovala příroda, byla to pro něj jasná volba. „Přitom jsem vlastně městský kluk od počítače," říká. Po úspěšném castingu se mohl těšit, že si reality show vyzkouší na vlastní kůži.

Zlomový okamžik

Jirka musel nejdříve vyřešit absenci v zaměstnání. Vše šlo ale jednodušeji, než si sám myslel. „Dva měsíce před tím, než jsem měl jít na Farmu, jsem přišel k šéfovi a žádal jsem dva měsíce neplaceného volna. K mému překvapení mi hned vyšel vstříc, za což jim moc děkuji," vzpomíná na dobu před Farmou. Zároveň dodal, že se po jejím skončení mohl do Tiscali opět vrátit. Ale ještě než nastoupil do Farmy, která se natáčela na statku u slovenských hranic, udělal jednu věc, která mu významně pomohla stát se jedním z nejúspěšnějších českých „youtuberů" v Česku.

„Věděl jsem, že lidem, kteří dříve byli v reality show, vznikaly na sociálních sítích falešné profily. A dotyčný pak vlastně byl bezmocný, když už musel být v rámci pořadu někde zavřený," vysvětluje Jirka. Uvědomil si, že pokud si nezaloží profil na Facebooku (FB) ještě předtím, než pořad vypukne, do „rozjetého vlaku" později jen těžko naskočí. „Šel jsem tedy za bráchou a řekl mu, že bych si rád založil facebookový profil a jestli by mi ho mohl po dobu, kdy budu pryč, spravovat," popisuje Jirka.

Bratr zpočátku celou věc považoval za zbytečnou, poté se mu ale vše rozleželo v hlavě a uznal, že je to dobrý nápad. Tehdy tedy vzniklo i Jirkovo historicky první video na sociálních sítích, v kterém jen uvedl, že je to jeho profil a nyní odchází do Farmy. „Šlo jen o to, aby lidé věděli, že za tím profilem stojím opravdu já," říká.

Původně počítal s tím, že když po návratu bude mít 2000 fanoušků, bude spokojený. Číslo nakonec bylo téměř sedmkrát vyšší. „13 tisíc aktivních fanoušků byl pro mě neuvěřitelný úspěch," vypočítává Jirka a dodává, že nikdo jiný z účastníků svůj vlastní profil (kromě těch falešných) na Facebooku neměl. A odtud byl už jen krůček k YouTube.

Raketový úspěch

Jirka si hned po návratu z Farmy vytvořil na YouTube vlastní kanál. Bylo to v době, kdy se předtočené díly Farmy ještě vysílaly v televizi, a chystalo se velké finále, které mělo být vysíláno živě. Do něj se Jirka už ale nedostal, vše sledoval z domu, odkud vzhledem ke smlouvám s televizí nesměl pomalu ani vycházet. Namísto toho na YouTube umístil video, kde mechanismus natáčení a vysílání letmo popsal a vyjádřil podporu finalistovi a budoucímu vítězi Michalu Páleníkovi. „Video mělo asi 100 tisíc zhlédnutí za čtyři dny. A dostali se k němu i lidé, kteří mě nesledovali na Facebooku," říká s tím, že počet jeho fanoušků na FB se mu rázem zečtyřnásobil.

To už bylo Jirkovi jasné, že se videoblogování (tzv. vblog) bude věnovat i nadále. Otázkou byla tématika videí poté, co efekt „toho z Farmy" vyprchal. Naštěstí se víceméně náhodou dostal ke komunitě hráčů počítačových her, když se seznámil s „youtuberem" Pedrem z kanálu Pedrosgame. Na jeho doporučení začal hrát hru Minecraft, přičemž se při hraní, které komentuje, nechával natáčet. Tato videa následně začal dávat na svůj YouTube kanál, kam se na něho chodí dívat už stovky tisíc lidí.

„Pro lidi je to zábava. Průzkumy ukazují, že když už je člověk známější, tak fanoušky nezajímá hra jako taková, ale hlavně samotný hráč. Jako když se díváte na romantický film. Taky si můžete zajít na romantickou večeři a prožít si to sami, ale raději si pustíte ten film," snaží se vysvětlit, proč jsou tato „hráčská" videa tak oblíbená. Videa už nejsou jen o hrách, Jirka se snaží víc věnovat aktuálním tématům a věcem, které ho prostě baví. Jako jediný ze známých youtuberů pak používá své vlastní jméno bez jakékoliv přezdívky.

Čekání na probuzení firem

Dnes se počet Jirkových odběratelů na YouTube blíží k 300 tisícům a jeho kanál patří k nejrychleji rostoucím mezi českými „youtubery". S tímto počtem už dokázal svého koníčka zpeněžit. „Internet je budoucnost a lidé se s ním musí naučit pracovat," říká Jirka, kterému příjmy z reklam přes službu AdSense přináší už nyní desítky tisíc korun měsíčně. „Musím nad tím ale přemýšlet, není to totiž jen o počtu zhlédnutých videí. Jde o tématiku, klíčová slova, název videa a podobně," říká. Potenciál ale cítí i v propagaci samotných značek nebo produktů jeho osobou.

„Firmy tohle zatím moc nedělají, ale až to pořádně vyzkouší, podle mě už nebudou chtít jinou reklamu. Ta síla je obrovská, je potřeba s tím ale pracovat dlouhodoběji," říká Jirka, který svá tvrzení může opřít nejen o zkušenosti youtubera, ale také z Tiscali Media, kde letos v únoru v dobrém skončil. Zároveň si ale uvědomuje, že tuto formu reklamy nemůže dělat s mnoho firmami. „Musí mi to dávat smysl a přinést něco mně i mým fanouškům," uzavírá s tím, že se nechce zbytečně „zaprodat".