Jedno a více zvířat chová polovina českých domácností, tomu odpovídají i data ze statistiky rodinných účtů. Podle údajů ČSÚ měla v roce 2015 více než čtvrtina českých domácností (28,3 procenta) psa a necelá pětina (18,6 procenta) kočku. Patříme tak v Evropě ke špičce chovatelů domácích mazlíčků.

Ročně za jejich péči vynaložíme zhruba dvě miliardy. Do těchto výdajů jsou zahrnuty všechny služby, tedy veterinární péče, ale např. i psí kosmetické salóny nebo psí hotely. Pro srovnání, je to přibližně stejná částka, jakou české domácnosti vynaloží za papírenské zboží, psací a kreslicí potřeby nebo za jízdní kola.

"Když připočteme i samotné náklady na pořízení zvířete, krmivo a jiné potřeby pro chov, dostaneme se k částce vyšší než 12 miliard korun ročně," uvádí Tomáš Harák z oddělení statistiky služeb ČSÚ.

Domácnosti tedy utrácejí za domácí zvířata čím dál více. Mezi lety 2009 a 2015 se zvýšily jejich výdaje na veterinární a ostatní služby o 26 procent. Nejvyšší objem peněz vydávají na zvířecí miláčky domácnosti bez dětí, kam patří například senioři. To odpovídá výsledkům marketingového průzkumu společnosti Focus, Marketing and Social Research, podle kterého si lidé nejčastěji zvíře pořizují, když děti opustí domov, a zvíře se tak stává pojistkou proti osamělosti.

To potvrzuje také členění výdajů domácností podle věku osoby v jejím čele. Nejvíce za své zvířecí kamarády utratí domácnosti, kde osoba v čele je ve věku od 50 do 69 let. Mezi lety 2009 a 2015 pak výdaje domácností na veterinární a ostatní služby pro domácí zvířata vzrostly o 26,3 procenta a celková čistá peněžní vydání domácností vzrostla o 4,6 procent.

V roce 2015 činily celkové tržby podniků a podnikatelů, jejichž hlavní činností bylo poskytování veterinárních služeb, přibližně čtyři miliardy korun.