Největší výrobci se v minulém týdnu na Světovém mobilním kongresu (MWC – Mobile World Congress) v Barceloně předháněli v tom, kdo předvede uživatelsky nejatraktivnější novinku a trumfne tak svého konkurenta. Pozadu nechtěl zůstat ani kanadský výrobce BlackBerry. Ten bez oficiální tiskové konference jen vybraným novinářům v zákulisí kongresu představil svou novou telefonní „úrodu" pro tento rok. Mezi ní se objevil i historicky první telefon „ostružiny" s vysouvací klávesnicí a nejnovější verzí operačního systému BlackBerry 10.3.1.

Šalamounské řešení

Kanadský výrobce telefonů, který dříve nesl označení Research in Motion (RIM), svou „vysouvací" novinkou potěšil hlavně příznivce (a zřejmě i bývalé majitele) starší řady Torch. Ta sice vysouvací klávesnici měla, ale telefon běžel na starším operačním systému. BlackBerry se tím snaží reagovat na současné trendy, aniž by se vzdalo svého charakteristického rysu, po němž někteří uživatelé volají. V současnosti jsou totiž mezi uživateli oblíbené dotykové telefony bez fyzické klávesnice, kterých se na trhu prodává valná většina.

Ten, kdo toužil po klávesnici, musel sáhnout po starších modelech BlackBerry, což ale bylo na úkor velikosti displeje. Kdysi oblíbený výrobce telefonů tak svou novinkou „nakrmil vlka, i když koza" v podobě displeje zůstala celá. Navíc, displej disponuje nejmodernějším prvkem – přetéká do stran podobně jako Samsung Galaxy Edge.

Potěšení odborníci

Další představenou novinkou BlackBerry byl už zcela dotykový smartphone s označením Leap (v překladu skok nebo poskočit). Ten nezůstal značce, která se celou dobu profilovala jako výrobce mobilů pro manažery, nic dlužen. BlackBerry tuto novinku cílí hlavně na mladé lidi, kteří už vyrostli pouze na dotykových displejích bez používání klasické klávesnice. Producent chytrých telefonů dokázal překvapit odborníky zejména tím, že funkce nového telefonu zvyšují produktivitu jeho uživatele.

Firma například podle nich zdokonalila funkci prediktivního psaní, čímž snižuje uživatelům čas na „ťukání" SMS a mailů do mobilu. S prediktivním psaním ale často bývají problémy (telefon navrhuje slova, která nezapadají do kontextu), a tak si na ověření musíme počkat. Vedení BlackBerry je ale sebevědomé: „Vzali jsme vše, co jsme se naučili o fyzických klávesnicích a přenesli jsme to do klávesnic na dotykových displejích," řekl po představení novinky šéf produktového marketingu firmy Jeff Gadway.

Nový tablet?

BlackBerry, které má podle posledních statistik světový tržní podíl pod jedním procentem, je při chuti. Dokonce tolik, že generální ředitel firmy John Chen v jednom z rozhovorů během MWC v Barceloně uvedl, že do budoucna uvažuje o výrobě nového tabletu. S tím už jednu zkušenost BlackBerry má, ale bohužel negativní. Před pěti lety představil tablet PlayBook, který téměř beze stopy zmizel z trhu už v roce 2012, když prohrál souboj s nastupujícími iPady a dalšími konkurenty. „Nepracujeme na tom, ale mám to v hlavě," citoval Chena americký server Techradar. „Chci, aby byl jiný. Chci, aby byl kultovní," dodal Chen.

Sázka na e-maily vyšla

Kanadská společnost má tedy dost kuráže navzdory tomu, že se stále pohybuje na hraně zániku. O tom, jestli dojde k opětovné výrobě tabletů se znakem ostružiny, rozhodne hlavně úspěch či neúspěch představených novinek. První produkt firmy, tehdy ještě pod značkou Research in Motion, spatřil světlo světa v roce 1996. Tehdy šlo pouze o „pager" (malé osobní komunikační zařízení umožňující příjem krátkých textových nebo číselných zpráv), který fungoval obousměrně (držitel mohl zprávy i odesílat).

První, z našeho pohledu pravěký, smartphone od Blackberry se objevil na světě „až" v roce 2003. Toto zařízení tehdy kombinovalo příjem i odesílání e-mailů, volání, psaní textových zpráv, faxování, prohlížení webových stránek a další bezdrátové služby. A právě orientace na tyto služby (zejména na e-mail) ruku v ruce s vývojem vlastní zabezpečené komunikace mezi telefony BlackBerry a okolním světem ho během následujících sedmi let katapultovalo na přední příčky světových výrobců telefonů. Jeho podíl na světovém trhu velmi rychle vystoupal k 20 procentům.

Pád obra

Jenže BlackBerry svou pozici brzy ztratilo, zejména díky nástupu chytrých telefonů od Applu a Samsungu, se kterými neudrželo krok. Neodhadlo totiž, kam se trh se smartphony posune. Když Apple v lednu 2007 oficiálně představil svůj iPhone, management kanadské firmy to přešel se slovy, že jde o pouhou věc na hraní. Vedení žilo v přesvědčení, že jeho uživatelé chtějí mít hlavně hotovou svou práci. Nechtěně tak přenechal hlavní spotřebitelský trh Applu a dalším rivalům. „Svět se změnil, ale BlackBerry ne," zhodnotil jasně a stručně rozhodnutí BlackBerry americký technologický server 2machines.com.

Proti BlackBerry se ale zároveň otočil jeho vlastní produkt. Pečlivé zabezpečení komunikace telefonů s ostružinou ve znaku se stalo na jednu stranu oblíbené nejen mezi manažery, politiky či jinak vysoce postavenými lidmi. Na druhé straně ho ale začaly využívat i organizované skupiny pohybující se za hranou zákona. To vedlo k tomu, že některé vlády v roce 2010 celoplošně zakázaly používání šifrovaných zpráv BlackBerry. Jednalo se například o Saúdskou Arábii, Spojené arabské Emiráty nebo Indii. Od té doby tržní podíl Blackberry neustále padal, a s tím i paralelně hodnota jeho akcií na burze. Akcie se nyní obchodují kolem deseti dolarů za kus, v době největší slávy přitom stály přes 200 dolarů za kus.

Vzkřísí ostružinu zaměření na bezpečnost?

Světový tržní podíl BlackBerry na poli smartphonů v současnosti nedosahuje ani jednoho procenta. A další vyhlídky nejsou nijak pozitivní. Podle odhadů mezinárodní výzkumné společnosti IDC z loňského května se podíl ostružiny v roce 2018 dostane na 0,3 procenta. Již několik let se tak kvůli rychlému propadu spekuluje, že firmu pohltí některý z konkurentů. Nejblíže námluvám byl zřejmě Samsung, obě firmy ale jakékoli spekulace o podobných jednáních odmítaly. Vykrystalizovala ale mezi nimi spolupráce na bázi výměny technologií (což dokazuje i přetékající displej u novinek BlackBerry, který ještě dříve představil právě Samsung).

BlackBerry je nyní cenné hlavně díky svým patentům (zejména bezpečnostních), kterých má přes čtyři desítky tisíc. A vzhledem k tomu, že Samsung vyvíjí svou vlastní bezpečnostní platformu Knox, mohla by se mu aktiva BlackBerry více než hodit. O dalším osudu ostružiny se podle všeho rozhodne v druhé půli letošního roku či maximálně v příštím roce. Jestli se novinkám kanadské firmy ani letos nepodaří znatelněji navýšit podíl, značka BlackBerry zřejmě zmizí z mapy mobilních telefonů podobně jako Nokia.