Zakázka na výběr mýtného je skvělou ukázkou, k čemu jsou dobré různé vládní rady a komise. Rada vlády pro informační společnost, v jejímž čele je pět ministrů, se nepřiklonila k cestě, kterou razí jejich vládní kolega Dan Ťok. Tedy aby dálniční mýto vybírala další tři roky bez soutěže rakouská firma Kapsch. Nesouhlasné stanovisko dala též Rada vlády pro transparentní veřejné zakázky.

Stačilo několik parných letních dnů a vláda navzdory nedoporučení svých rad Ťokovu přihrávku Kapschi požehnala. Bylo by hodně předčasné mluvit o vítězství. Stížností a žalob na nevysoutěženou šestimiliardovou zakázku pro Kapsch je avizovaných vícero.

Stačilo několik parných letních dnů a vláda navzdory nedoporučení svých rad Ťokovu přihrávku Kapschi požehnala.

Za dva a půl roku nebylo ministerstvo dopravy, za které zodpovídá Babišovo hnutí ANO, schopno připravit řádný tendr na nového provozovatele mýta. Zato ministerstvo financí se šéfem ANO Andrejem Babišem dál proráží s EET. Díky tomu má stát zpočátku vydělat nějakých 10 miliard, při plném provozu elektronických pokladen 18 miliard. Až čas ukáže, zda šlo o kvalifikované odhady nebo chiméry.

Babišovo ministerstvo coby tvůrce státního rozpočtu ostatně dnes neví, s jakým příjmem z mýtného může počítat v příštím roce. „Výhled je 8,4 miliardy. Výše příjmů z mýtného bude upřesněna až na základě jednání ministerstev financí a dopravy v průběhu srpna," sdělilo Dotyku Babišovo ministerstvo. V srpnu má také Babiš národu sdělit, kdy vlastně vypluje jeho vlajková loď EET.

Tak uvidíme, jak hoši z ANO během prázdnin zamakají. Jestli nakonec nula od nuly pojde.