Komentáře

Petr Fiala: Za neschopnost ANO řídit ministerstvo dopravy zaplatíme všichni

14. červenec 2016 četba na 5 minut

Problémy s mýtem se neobjevily ze dne na den, situace je známá dlouho. Každý rozumný člověk by tedy očekával, že ministr dopravy bude hledat řešení. Resort dopravy spravují už dva a půl roku ministři za hnutí ANO.

Ministři Antonín Prachař a Dan Ťok ale žádné řešení nehledali. Dan Ťok navíc uvěřil chybné tezi, že bez Kapsche mýto nelze vybírat. Veškerou svou činnost tedy zaměřil na podepsání prodlužovací smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému.

Myšlenka, na kterou se ministr upnul, je však nepravdivá. Pomocí stávající technologie sice opravdu nelze vybírat od příštího roku mýto s nikým jiným než s Kapschem, ale mikrovlnný systém, který je u nás používán, není jediným systémem, který existuje. Na Slovensku kupříkladu úspěšně funguje satelitní technologie, v jiných zemích se používá jejich kombinace. Několik firem, které mýto v zahraničí vybírají, projevilo zájem mýtný systém vybudovat i v České republice.

Podivné kroky ministra dopravy

Je možné, že by se ukázalo, že zavedení nové technologie bude ve finále dražší než další provoz stávajícího systému. Ale takovou odpověď může dát pouze „technologicky neutrální" otevřené výběrové řízení, do kterého by se mohla přihlásit řada firem nabízejících různé varianty technologie, samozřejmě včetně firmy Kapsch. Toto výběrové řízení by ukázalo, jaká je reálná cena za provoz a vybudování mýtného systému.

To však ministr z nepochopitelných důvodů neudělal. Zato udělal kroky, které jsou přinejmenším podivné. Zrušil výběrové řízení na projektového manažera vyhlášené jeho předchůdcem, aby je následně znovu vyhlásil, zrušil, a poté zadal bez soutěže. Tuto smlouvu mu nakonec ÚOHS odmítl, poté, co firma práce provedla a peníze inkasovala. Ministr Ťok stihl také vytvořit novou státní firmu, která měla mýto sama vybírat. Kromě statisícového platu pro jejího ředitele o ní však není vůbec slyšet.

Nyní neexistuje legální a nezpochybnitelná možnost, jak zakázku za několik miliard korun bez výběrového řízení zadat.

Z toho všeho je zřejmé, že Dan Ťok jakoukoli novou technologii a konkurenční společnost a priori odmítá a chce jen prodloužení stávající smlouvy. Otálel tak dlouho, až jiná možnost v podstatě neexistuje. Za půl roku už nikdo nový systém nevybuduje. Ministr Ťok se tak sám dostal do téměř neřešitelné situace. Alespoň v současném právním stavu.

Řešení, které zvolila vláda, tj. použít jednací řízení bez uveřejnění (přímé zadání) bude zpochybněno u ÚOHS. Reálně tak hrozí, že antimonopolní úřad smlouvu zakáže podepsat a Česká republika nebude moci mýto od ledna 2017 vybírat. Rozpory mezi členy vlády ukázaly, že postup nemá jednoznačnou podporu, dokonce ani od ministrů ze stejné koaliční strany.

Nyní neexistuje legální a nezpochybnitelná možnost, jak zakázku za několik miliard korun bez výběrového řízení zadat. Do časové tísně se stát dostal sám bez vnějšího zavinění. Ani se nepokusil otevřenou soutěž vyhlásit. Podmínky pro jednací řízení bez uveřejnění nejsou splněny. Chápu proto obavy ostatních členů vlády takovou zakázku schválit. Dobrá víra není nic, co by je vyvinilo z porušení zákona.

Vláda o pomoc nestojí

V únoru letošního roku svolala ODS společně s TOP 09 mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny k mýtu. Již tehdy jsme premiéra i ministra dopravy upozorňovali, že na konci roku bude mít vláda, ale hlavně Česká republika, vážný problém. Navrhli jsme i konkrétní řešení a nabídli pomoc s krizovým řízením. Tehdy nás jak ministr dopravy, tak premiér ubezpečovali, že vše je pod kontrolou a žádná katastrofa nenastane. O několik měsíců později premiér otevřeně přiznává, že jeho ministr svůj resort a hlavní úkol nezvládá.

Už v únoru jsme říkali, že jediným reálným řešením je změna zákona, která by zakázku na mýto bez výběrového řízení umožnila zadat.

Už v únoru jsme říkali, že jediným reálným řešením je změna zákona, která by zakázku na mýto bez výběrového řízení umožnila zadat. Je to vyústění krkolomné, nesystémové, ale v současné době jediné možné. V opačném případě může stát přijít až o 10 mld. Kč ročně.
Vzhledem k velikosti problému i případných škod jsme jako opozice připraveni s řešením pomoci. Vláda však o pomoc zase nestojí a za výsledky ponese plnou odpovědnost. Bohužel za důsledky neschopnosti hnutí ANO odpovědně a profesionálně řídit ministerstvo dopravy zaplatíme všichni.