Rozšířená realita (AR, z angl. Augmented Reality) byla ještě donedávna pro většinu lidí abstraktním a nepříliš srozumitelným termínem. Mnozí si vlastně nedokázali představit, jak vypadá a k čemu ji využít.

Stačilo ale oficiální spuštění aplikace Pokémon Go na americkém, australském a novozélandském trhu a všichni z rozšířené reality jásají a prorokují jí nadějnou budoucnost.

Hra běží na chytrých telefonech a přenáší digitální projekci do reálného prostředí. O tom, jak velkým trhákem se Pokémon Go od uvedení na trh v minulém týdnu stala, vypovídají nejen žebříčky nejstahovanějších aplikací, kde hra momentálně jednoznačně vede u obou operačních systémů iOS a Android, ale také enormní mediální pozornost.

Hra během jednoho týdne zaznamenala více denních aktivních uživatelů než Twitter a co do počtu uživatelů překonala i oblíbenou seznamovací aplikaci Tinder. Diskuse o ní navíc okupují většinu sociálních sítí.

Nejen herní hit

Pokémon Go ale není jen herním hitem léta. Má potenciál učinit z rozšířené reality mainstreamovou záležitost. Lepší reklamu si AR jako nastupující trend snad nemohla ani přát.

Díky Pokémon Go je to vlastně poprvé, co široká veřejnost získává s technologií první zkušenosti a zjišťuje, že to vůbec není složité a zvládne to každý. Navíc je to zábava. Najednou se hovoří o herním potenciálu rozšířené reality a diskutuje se o novém nastupujícím typu her, propojujících skutečný a virtuální svět.

Možnosti rozšířené reality však herní segment dalece přesahují – dočkáme se jejího využití v odborných profesích od medicíny, designérství a projektování přes armádu až po vzdělávání. S rozšířenou realitou si pohrávají například i brýle pro virtuální realitu View-Master, které budou letos uvedeny na český trh.

Mnozí sice virtuální a rozšířené realitě vytýkají odloučení lidí od reálného světa. Pokémon Go však naznačuje, že to jsou zbytečně negativní scénáře.

Záleží samozřejmě na typu hry, ale v tomto případě vyrazili děti a teenageři, dokonce i starší věkové skupiny, které na pokémonech vyrůstaly, do ulic chytat malá zvířecí stvoření. Socializovat se při společném lovu virtuálních pokémonů je ale přece lepší než sedět u počítače.

Hra je také předmětem denních hovorů a diskusí, a i zde se tedy potvrzuje, že AR dokáže v tomto případě spojovat, spíše než rozdělovat.

Nový potenciál pro mobily?

Pokémon Go však rozhodně není první hrou pro rozšířenou realitu. Jeho úspěch ale není náhoda. Tkví v kombinaci několika důležitých faktorů. Hra navazuje na kult známý několika věkovým skupinám, je zdarma a k jejímu fungování není třeba ani headsetů či dalších drahých technologií. Stačí chytrý telefon, který máme všichni stále po ruce.

Ostatně právě telefony dostávají s rozšířenou realitou novou funkčnost a bude zajímavé sledovat, kam až nás kombinace rozšířené reality a smart phones v naší technologické cestě zavede.