Komentáře

Ztraceni bez Googlu

27. říjen 2016 četba na 4 minuty

Česká republika má v případě Googlu dlouhodobě poměrně výjimečnou pozici, hlavně s ohledem na to, jak jsme malí i jak unikátní a málo užívaný je náš jazyk.

Google umí skvěle vyhledávat česky, zvládá české slovníky, má velmi propracované rozpoznávání řeči, tedy jednu z věcí, která ve vyhledávání začíná hrát zásadní roli.

Nabízí i kvalitní mapové poklady, doplněné o řadu datových podkladů. Nechybí zde prakticky nic, co je běžné ve velkých a podstatně významnějších zemích, ať už jde o služby uživatelům, nebo firmám.

Nevypadá to tak, ale za mimořádnou pozorností Googlu věnovanou Česku zcela určitě stojí česká pobočka, bez níž bychom mohli být prostě jednou z desítek zemí, které Google řeší v celém obrovském balíku.

Google, nebo Seznam?

Za mimořádnou pozornost ale možná trochu může i to, že Česko je celosvětovou anomálií. Na špičce používaných vyhledávačů zde totiž dlouhodobě byl Seznam a Googlu trvalo řadu let, než se dostal na první příčku. Paradoxně i přesto, že český Seznam dodnes pořádně vyhledávat neumí.

Dnes je těžké zjistit, jak na tom vlastně boj Googlu a Seznamu je. Hlavně proto, že návštěvnost služeb Googlu se v českém Netmonitoru nedozvíme. Oficiální zdůvodnění říká, že to je proto, že Netmonitor Google (ale ani Facebook či Twitter) neměří – neplatí za měření, tím pádem tato data není možné mít ani zveřejnit. Neoficálně je tomu hlavně proto, že místní hráči mají zásadní zájem na tom, aby nebylo vidět, jak moc je Google či Facebook odsunují do pozadí.

Česko je z pohledu Googlu dlouhodobou celosvětovou anomálií.

S proměnou vyhledávání na mobilní a nástupem mladších generací je Seznam více a více relikvií minulosti a dnes můžeme odhadovat, že ve vyhledávání to může být i 80 procent pro Google (a pár ostatních zahraničních) a 20 procent pro Seznam.

Právě snaha o získání obvyklé první pozice měla být jedním z hnacích momentů toho, proč byl Google ochoten malému Česku věnovat mimořádnou pozornost.

Ztraceni bez Googlu

Představit si svět bez Googlu je dnes velmi obtížné, zejména bez vyhledávání, které máme na dosah ruky a dokáže najít věci, které bychom nikdy neobjevili. Dnes je Google zásadním hráčem i v mobilních telefonech, kde Android pohání většinu telefonů.

V mobilech vůbec hrají významnou roli i všechny služby od Googlu – vyhledávání, mapy, navigace, hlasové ovládání, dokumenty, tabulky, úložiště, chatovací aplikace, Google Chrome, ale třeba i YouTube.

Nakonec i na příkladu YouTube je možné vidět, že Google má výsadní pozici prakticky všude – fenomén youtuberů na jedné straně, ale množství obsahu, včetně toho českého nebo alespoň opatřeného titulky, je toho dostatečným příkladem. Je nutné nezapomínat na to, že YouTube je „televizí mladých" a zdatně konkuruje klasickému televiznímu vysílání.

Google v Česku zpomaluje

Při všem tom optimismu je ale nutné dodat, že tempo růstu a zájmu, které Google měl v první polovině působení v Česku, se za poslední roky významně zpomaluje. Některé služby uváděné v zahraničí buď chybí, nebo se objevují se zpožděním. Tým české pobočky se daleko více zaměřuje na byznysovou stránku věci, tedy na prodej reklamy a služeb českým firmám. Koncoví zákazníci – uživatelé služeb – už zdaleka nejsou jeho cílem a polevují i dříve rozsáhlé aktivity směrem k médiím.

Googlu se prostě podařilo dosáhnout výsadní pozice i v Česku a už ho netlačí to, že je až druhý.

Zpomalení můžeme vidět třeba na absenci nástupu Google Pay či novinek v YouTube v podobě YouTube Red či YouTube Kids, tedy dětských kanálů. Bohužel to vypadá, že se zbrzdí i nástupy nových digitálních asistentů, byť stále neváznou tak silně, jako je tomu třeba u konkurenční Cortany či Siri. Delší dobu chybí i Google Store, tedy možnost bez komplikací kupovat různorodé hardwary, které Google postupně uvádí na trh.

Možná jsme coby zákazníci pouze zhýčkaní z let minulých, kdy mimořádná pozornost věnovaná Česku znamenala výsadní pozici v celosvětovém měřítku. Možná je tohle nevyhnutelné. Googlu se prostě podařilo dosáhnout výsadní pozice i v Česku a už ho netlačí to, že je až druhý.