Před časem se podobný nápad objevil jako mem na sociálních sítích. Šlo o fotografii z olomoucké školy, která vybavila stupně svých schodů samolepkami s anglickým časováním nepravidelných sloves. A právě tento mem se stal impulsem k projektu, jenž se nyní šíří do řady základních škol v českých i moravských krajích. Fotografie z olomoucké školy si totiž všiml na Facebooku tvůrce aplikací a výukových programů Milan Šudoma.

"Okamžitě mě to zaujalo a hrozně se mi ten nápad líbil. A protože se věnuji vzdělávacím programům, byť zejména v oblasti e-learningu, přišlo mi to jako skvělá inspirace pro rozšíření nabídky. Uvědomil jsem si, že obchody i nákupní centra využívají pro svou prezentaci všechny možné plochy a technologie, ale školy to nedělají. A že je to strašná škoda, protože právě děti jsou schopny si takových věcí všímat. A když něco pravidelně vídají, tak si to zapamatují. Vidím to na vlastních dětech. Pokud mají něco stále na očích, přirozeně se jim to uloží do paměti," popsal vznik nového projektu pro Dotyk.cz Šudoma, jinak majitel firmy Nolama, zaměřené na internetové vzdělávání.

Čmárejte po zdech a choďte ve zvířecích stopách

Pro realizaci se Šudoma spojil s majitelem reklamní agentury Maxmedia Petrem Maxou, s nímž už v minulosti spolupracoval například při tvorbě webových stránek pro klienty agentury. I toho zaujala myšlenka, že by se při výuce ve školách používaly podobné vizuální technologie, jaké slouží reklamě. Jako první vznikly (podle prvotního impulsu z Facebooku) polepy s anglickými nepravidelnými slovesy. Po nich následovala vyjmenovaná slova, malá násobilka a další náměty. "Teď už máme sadu polepů pro češtinu, angličtinu i matematiku a vytváříme další," uvedl pro Dotyk.cz Maxa.

Rozvíjela se také používaná "média". První byly už zmíněné schody v základních školách. "Schody jsou jedním z míst v každé škole, kde se děti neustále pohybují. Proto zde prezentujeme obsah, který by si měli děti a žáci častým opakováním osvojit a jeho znalost neustále prohlubovat," tvrdí Maxa. Největší zájem o toto médium je podle jeho slov na prvním stupni, přičemž nejpoptávanější jsou samolepky s vyjmenovanými slovy.

Za školními schodišti následovaly školní dveře. "Přišli jsme do školy, která byla vybavená celkem nevzhlednými dveřmi z 80. let, ale neměla na nové. Tak jsme se dohodli, že ty staré vylepšíme tím, že je využijeme jako další médium, a začali jsme nabízet i polepy na dveře. Od bezpečnostních inspektorů jsme se zase dozvěděli, že ne moc rádi vidí, když učitelky kvůli výstavce dětských obrázků natáhnou přes třídu nebo chodbu provázek a obrázky na něj přichytí kolíčky na prádlo. Přece jen, děti se mohou do provázku zamotat, strhnout ho, zakopnout a podobně. Jenže ne vždy mají učitelky jinou možnost. Milan proto navrhl samolepící magnetické a popisovatelné fólie na zeď. Obrázky se dají k fólii přichytit magnetky a jméno dítěte i označení třídy lze ke každému obrázku připsat přímo na fólii fixou," popisuje Maxa.

Další částí projektu byly podlahové fólie podobné jako v obchodních centrech. "Chtěli jsme, aby se prvňáčci necítili ve škole ztracení, takže jsme pro ně pomocí těchto samolepek vytvořili orientační systém v podobě stop zvířecích tlapek. Ty jim ukazují cestu do jídelny, do tělocvičny, k záchodům a podobně," vysvětluje Šudoma.

"Barevných škol" přibývá

Projekt, který získal označení Barevná škola, spustili oba iniciátoři zhruba letos v březnu a do současnosti jej zavedli zhruba v deseti základních školách. V současnosti probíhají podle Maxy jednání s další čtyřicítkou až padesátkou základních škol v Čechách i na Moravě. Oba tvůrci se současně začínají rozhlížet po možnosti rozšířit nabídku i do středních a vysokých škol. "Moje žena je lékařka a navrhla nám například polepy schodišť s latinským, anglickým a českým pojmenováním všech kostí lidské ruky, což by mohlo zajímat zdravotní školy," líčí Maxa.

"Má to větší ohlas než nabídka klasické reklamy. Učitelům se tenhle projekt líbí a nás baví se s nimi setkávat, protože jsou to obvykle vzdělaní a chytří lidé a rychle přicházejí s dalšími nápady. Pomáhají nám tak projekt rozvíjet a jednání s nimi jsou většinou osvěžující," uzavírají oba tvůrci.