Už to vypadalo, že se lidé v Olbramovicích na Benešovsku po více než čtvrtstoletí slibů letos konečně dočkají zahájení stavby silničního obchvatu. A po jeho dokončení tak místní děti nebudou muset při každodenní cestě z učeben do školní jídelny či na hřiště riskovat, že při přechodu vozovky přijdou o život pod koly některého z 25 tisíc aut, které tudy každý den projíždějí.

Nehody tu jsou téměř na denním pořádku, často i s tragickými následky. Nedávno v obávané zatáčce u Olbramovic ve svém voze po srážce s rakouským náklaďákem například zahynul mladší bratr zpěváka Vlasty Horvátha.

Infografika ŘSD naznačuje, kudy povede nový obchvat. A Dotyk doplňuje, kde je Čapí hnízdo.Infografika ŘSD naznačuje, kudy povede nový obchvat. A Dotyk doplňuje, kde je Čapí hnízdo.Autor: ŘSD, Dotyk

Přeložka státní komunikace I/3 by měla odvést stále intenzivnější tranzitní dopravu (proudící po trase Praha–Benešov–Tábor–České Budějovice–Dolní Dvořiště) mimo obec, tak jak se to už před dávnými lety stalo i v nedaleké Bystřici a ve Voticích.

Naděje se ale opět rozplynula. Ačkoliv projekt 27. června odsouhlasila i Sobotkova vláda, zahájení stavby je znovu odloženo. Tentokrát kvůli „propadlému“ posudku o vlivu na životní prostředí (proces EIA). Tak, jako se to stalo desítkám dalších dopravních staveb po celém Česku, přičemž jen deset nejvýznamnějších nakonec získalo výjimku od Evropské komise.

Ťok, Brabec a jejich stranický šéf

Na olbramovický obchvat se v současné době už zpracovává nová EIA. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová na začátku července pro magazín Dotyk uvedla, že v únoru příštího roku bude pro tuto přeložku vypsáno výběrové řízení na zhotovitele a samotná stavba se má podle nového harmonogramu rozjet v červnu 2017.

To je ale asi spíše zbožné přání úředníků. „Poslední informace, které máme, už totiž hovoří o tom, že stavět se začne až v září 2017. A to se ještě nikdo nesmí proti ničemu odvolat,“ říká Vladimír Skalák, předseda Občanského spolku Olbramovice, jenž se o urychlení výstavby už řadu let zasazuje u místních, krajských i státních úřadů.

Skalák má obavy z dalších průtahů, byť se svým kolegou Čeňkem Tůmou v rozhovoru pro magazín Dotyk zároveň oceňují, že se v posledních dvou letech ledy přece jen poněkud hnuly. Hlavně se podstatně posunuly výkupy pozemků.

Stále si ale myslí, že by se mohlo udělat daleko více a zachránit tak mnohé lidské životy, pokud by odpovědní činitelé, především ministři, na urychlení výstavby skutečně tlačili. „Bohužel nám zatím prakticky nijak nepomohli, ačkoliv jsme je o to žádali,“ uvádí Skalák a jeho zloba se obrací především k ministrům za hnutí ANO.

V prvé řadě na údajně pasivního ministra dopravy Dana Ťoka. Nevynechá však ani šéfa hnutí a ministra financí Andreje Babiše, stejně tak ministra životního prostředí Richarda Brabce. „Kdyby Babiš chtěl, tak těm jejich ministrům domluví a mohli jsme být dál,“ domnívá se Skalák, přičemž jeho kolega ze spolku Čeněk Tůma si myslí, že hlavní vinu nese Dan Ťok.

Babiš, kam se podíváš

Nelze ale zastřít, že celý olbramovický projekt je s Andrejem Babišem provázán hned nadvakrát. Jednou po linii vládní a stranické, podruhé po zcela soukromé.

Jde o to, že obchvat prochází z podstatné části po pozemcích, které ještě nedávno patřily firmě Imoba z Babišova koncernu Agrofert. A navíc se celá stavba Babiše bezprostředně dotýká. Po dokončení obchvatu se totiž hlučná tranzitní doprava o další desítky metrů přiblíží k miliardářovu rekreačnímu areálu Farma Čapí hnízdo. Přitom už dnes je státní komunikace jen asi 300 metrů od hlavní brány Babišova multifunkčního „resortu“ a monotónní hluk kamionů za jeho brány bezesporu proniká.

Nynější odbočka z rušné státní komunikace k Čapímu hnízduAutor: Jiří Pšenička

Co se týče pozemků, po jistém váhání je Babišova Imoba Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) skutečně prodala. Ovšem za osminásobek ceny stanovené znalcem, jak loni upozornil investigativní pořad Reportéři ČT.

Vicepremiérova firma si totiž počkala na vyšší výkupní ceny, jak je umožnil zákon předložený do vlády bývalým ministrem dopravy Antonínem Prachařem (taktéž ANO). To se neobešlo bez veřejné kritiky hovořící o Babišově účelovém jednání a využívání politických funkcí pro soukromé zisky.

To by neudělalo radost nikomu

Co se týče samotného technického řešení obchvatu, Babišova firma tlačila v ŘSD na to, aby se kolem nové komunikace vybudovala protihluková stěna. Podle předsedy olbramovického spolku Vladimíra Skaláka nynější ministr financí dříve usiloval i o to, aby se v rámci výstavby obchvatu posunula o asi 50 metrů i místní komunikace, která vede z osady Zahradnice, kříží státní silnici a pokračuje do obce Tomice, přičemž prochází v bezprostřední blízkosti Čapího hnízda. Kdyby byla komunikace přemístěna, pro Babiše by to mimo jiné znamenalo, že parkoviště před Čapím hnízdem už nebude jakýmsi separovaným ostrůvkem, kudy vede místní doprava.

Mluvčí Babišovy skupiny Agrofert Karel Hanzelka však Skalákovy informace rozporuje. „O posunutí komunikace Farma Čapí hnízdo nikdy neusilovala, není to pravda, nic takového nikdy nezaznělo,“ reaguje, přičemž potvrzuje jen někdejší zájem na protihlukových opatřeních. „V roce 2013 – ještě před zvolením pana Babiše do Poslanecké sněmovny – Farma Čapí hnízdo požádala ŘSD o stanovisko, zda a jak se po realizaci přeložky zvýší intenzita hluku, případně zda by bylo možné vybudovat protihlukovou stěnu. Studie však zvýšení hluku po realizaci přeložky nepotvrdila, proto bylo od diskuse o výstavbě protihlukové stěny upuštěno,“ reaguje na dotaz Dotyku Hanzelka.

Pohled z areálu Čapí hnízdo: Uvnitř pohoda, na horizontu rušná tranzitní dopravaAutor: Jiří Pšenička

Zároveň mluvčí připouští, že v Čapím hnízdě ze zvoleného řešení nijak zvlášť nadšeni nejsou, byť si uvědomují význam pro obec. „Obchvat Olbramovic samozřejmě považujeme za užitečný, městečku uleví od nadměrné dopravní zátěže, na druhou stranu přiblížení silniční komunikace k jakékoli nemovitosti žádnému majiteli jistě radost neudělá,“ podotýká Hanzelka.

Nevede sem dálnice...

To může být také důvodem, proč přístup ministra financí k realizaci celého projektu je vlažnější, než by si někteří obyvatelé Olbramovic představovali. Nelze přitom ale říct, že by přeložka vicepremiérovi nic pozitivního nepřinesla, jelikož například nepřehledná křižovatka u Čapího hnízda má být rozšířena o odbočovací pruhy, čímž se na riskantním místě zvýší bezpečnost.

Andrej Babiš si za současné situace, kdy usiluje o ještě větší podporu voličů, ale určitě nemůže dovolit do stavby obchvatu, který je v zájmu většiny jeho sousedů z Olbramovic, „házet vidle“. Daleko větší význam ale přikládá výstavbě středočeské části dálnice D3, která veškerou dálkovou dopravu odvede o několik kilometrů od Čapího hnízda a zabezpečí miliardáři také podstatně komfortnější cestování z Prahy i z trvalého bydliště v Průhonicích.

Ostatně Babiš své preference naznačil v dnes již legendárním dokumentu Matrix AB Víta Klusáka, kde se před zahraničními diplomaty nepřímo přiznal k vlastnictví Čapího hnízda (ačkoliv sebe oficiálně označoval jen za strategického partnera), což se kvůli přijetí padesátimilionové evropské dotace pro malé a střední podnikatele stalo nakonec předmětem policejního vyšetřování i prověrky ze strany evropského úřadu proti podvodům OLAF. Na výsledky se stále čeká.

„Nevede sem dálnice, takže se teď s kolegy z vlády snažím především investovat do infrastruktury,“ posteskl si majitel Agrofertu ve zmíněném dokumentárním snímku, když hostům Čapí hnízdo představoval.

Faktem je, že obchvat Olbramovic by nejspíše vůbec nemusel být budován, kdyby se s dostavbou středočeského úseku D3 skutečně začalo. Myslí si to i starosta Olbramovic Ivan Novák. Ale jedním dechem dodává, že tato část dálnice bude postavena nejdříve za 15 let, protože se například ani nezačalo s výkupem pozemků.

Přitom půjde i technicky o velmi složitou stavbu, s několika tunely. „Ministr Ťok sice říká, že stavba středočeské D3 začne v roce 2024 a v roce 2028 bude hotovo, ale já tomu nevěřím,“ uvádí olbramovický starosta pro magazín Dotyk.

Poslední čtyři, co neprodali

Výkup pozemků je i další z překážek, která dlouhá léta brzdí i olbramovický obchvat, byť největší vlastník – Andrej Babiš – nakonec prodal. Teď už je podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové vykoupeno 95 % pozemků. Zbývají k „vyřešení“ poslední čtyři vlastníci.

Podle místních zdrojů je asi nejvytrvalejším odpůrcem Václav Houdek, obyvatel osady Městečko, který se – v souladu s názory svých předků – mimo jiné obává odříznutí od Olbramovic a znehodnocení rodinného nemovitého majetku.

Vypadá to, že stát nakonec ve všech případech přistoupí k vyvlastňování pozemků.

„V lednu letošního roku byla vydána tři rozhodnutí o odnětí vlastnického práva. Ke všem vydaným rozhodnutím přišla vyvlastňovacímu úřadu ve Voticích odvolání, která jsou v současné době řešena příslušnými úřady,“ uvedla na začátku července mluvčí ŘSD Ledvinová, přičemž dodala, že se čtvrtým vlastníkem pozemků probíhají jednání o jeho podmínkách k prodeji.

Oním čtvrtým vlastníkem, který byl připraven se s ŘSD domluvit, má být podnikatel David Vojtěch, majitel firmy Davo Car, který na kraji Olbramovic (na místě někdejšího zemědělského areálu, který odkoupil od Andreje Babiše) vybudoval velký autobazar propojený a dalšími službami pro motoristy. Přes Vojtěchovy pozemky v sousedství areálu má přitom vést nová spojnice mezi Olbramovicemi a mimoúrovňovou křižovatkou na novém obchvatu. Podle informací Vladimíra Skaláka patrně i v tomto případě vše skončí vyvlastněním „ve veřejném zájmu“, protože údajně ani majitel firmy Davo Car společnou řeč s ŘSD nenašel.

Za koho vlastně mluví?

Jestli je ale na přípravě olbramovického obchvatu něco celostátně zajímavého, tak je to hlavně prolínání veřejného zájmu s těmi soukromými.

Olbramovičtí se nevzdávají. „Jednali jsme asi před měsícem s poslankyní za hnutí ANO Ivanou Dobešovou. Slíbila nám, že by mohla kvůli obchvatu dojednat po prázdninách osobní schůzku s pány ministry Babišem i Ťokem,“ dělá si naděje předseda Občanského spolku Olbramovice Vladimír Skalák.

Je třeba dodat, že Dobešová, kromě toho, že je poslankyní, je i dlouholetou ředitelkou Vyšší odborné školy a Střední zemědělské školy v Benešově, která úzce spolupracuje s Babišovým Agrofertem. Žáci „její“ školy kromě jiného praktikují na Čapím hnízdě.

Není tak snadné odhadnout, co očekávané setkání s ústavními činiteli může lidem z Olbramovic přinést.

„Nás už pan Babiš zajímá jen jako vlivný člen vlády. Co se týče jeho pozemků a Čapího hnízda, to je naštěstí vyřešeno,“ domnívá se olbramovický aktivista Vladimír Skalák.

Parametry olbramovického obchvatu:

- Výstavba obchvatu se připravuje už od roku 1987.
- Celková délka bude 3420 metrů.
- Obec Olbramovice obejde jihovýchodně ve vzdálenosti 50 až 100 metrů od zastavěného území.
- Součástí stavby je i jedna mimoúrovňová křižovatka a 7 mostních objektů.
- Kolem komunikace budou protihlukové stěny v délce 1198 metrů.
- Předpokládaná délka výstavby je 30 měsíců.
- Předpokládaná hodnota zakázky je 390 milionů Kč bez DPH.