Česká potravina aneb Jak obalamutit spotřebitele

29. září 2016 četba na 5 minut
Definici české potraviny už známe, teď se řeší, aby měla 80procentní podíl v obchodech.

Definici české potraviny už známe, teď se řeší, aby měla 80procentní podíl v obchodech.

Foto: Shutterstock

Co je česká potravina, nově definuje přímo zákon. Pravidla sice jsou, ale jistota, že spotřebitel nebude dál podváděn, nikoli. Potravinářští inspektoři se totiž na ověřování „českosti" nijak nechystají. Vlaječka pro českou potravinu tedy bude jen dalším z mnoha symbolů, kterých jsou zákazníci už beztak přejedení.

Trvalo to dva roky, než ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) dotáhl slibovanou definici české potraviny do zákona. V praxi začne platit 1. ledna příštího roku. Doposud nebylo jasně dané, co se může vydávat za potravinu s přídomkem česká. Nyní je to ze zákona zřejmé: stoprocentně tuzemský produkt v případě nezpracovaných potravin. Salámy, klobásy, jogurty a další výrobky musí být alespoň ze tří čtvrtin z českých surovin, aby mohly být ocejchovány jako „česká potravina".

Toto vymezení ze zákona znamená novinku pro výrobce i pro dozorové orgány. Veterináři a potravinářská inspekce ovšem překvapivě tvrdí, že se pro ně nic nemění. Nepřibudou kontroloři, kteří by pravost českých produktů prověřovali.

Víc než o ochranu spotřebitelů před klamáním jde spíš o ochranu potravinářského průmyslu a tažení proti dovozům.

„Značení potravin včetně odpovídajícího označení země původu je již nyní zcela standardní součástí našich kontrol. K žádnému personálnímu posílení se inspekce nechystá," uvedl pro Dotyk mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

Na legislativní novinku se nepřipravuje ani Státní veterinární správa. „Z našeho pohledu se nic nemění. Klamání spotřebitele jsme vždycky dozorovali. Novela zákona o potravinách pouze transparentně stanovila podmínky a nám tím usnadnila práci," tvrdí mluvčí veterinární správy Petr Majer. Jak dodává, výrobci budou muset doložit, že splnili zákonné požadavky, když označili potravinu jako českou.

Komu to ale budou dokládat, když systémová kontrola se nechystá? „Pokud stát vyhlašuje nějaký systém, musí ho i garantovat. Neříkám, že se má kontrolovat každá potravina. Stát ale musí zaručit, že se označení, zakotvené v zákoně, nezneužívá," upozorňuje agrární ekonom Tomáš Doucha.

Co je česká potravina

Maso, mléko, ovoce, zelenina, víno a další nezpracované produkty se jako česká potravina mohou označit v případě, pokud jsou stoprocentně tuzemského původu.
U zpracovaných potravin, které tvoří více složek, musí být nejméně 75 procent suroviny z Česka.

Víc než o ochranu spotřebitelů před klamáním jde pak spíš o ochranu potravinářského průmyslu a tažení proti dovozům. Logo Česká potravina podložené zákonem o potravinách je první krok jak nahrát tuzemským výrobcům. Už zbývá jen druhý krok, který teď tlačí potravinářská lobby. A sice nařídit obchodním řetězcům, že 80 procent potravin na jejich pultech musí být českých.

Rumunský vzor

Ministr zemědělství Jurečka na tento požadavek šéfa Agrární a Potravinářské komory Miroslava Tomana reagoval zprvu opatrně. Chce napřed zjistit, jaký je podíl českého zboží v obchodech už nyní. Česko by s protežováním domácích potravin a porušováním pravidel jednotného trhu Evropské unie nebylo jediné. Jak Jurečka už dříve zmínil, v Rumunsku je nyní podíl povinného tamního zboží v řetězcích na 50 procentech.

Tomanův požadavek na 80procentní zastoupení českého zboží ale nezapadl. Myšlenka diktovat obchodům, co mají prodávat, se na ministerstvu podle informací Dotyku začíná rozvíjet. Politici a úředníci chtějí rozhodovat o tom, co bude v regálech supermarketů.

S mléčnými výrobky by nemusel být problém, mléka se v Česku vyrobí skoro o 20 procent víc, než se spotřebuje. Zato u vepřového masa je soběstačnost kolem 50 procent. Čili buď bude na trhu chybět, nebo se udělá výjimka. Tak daleko ale snad regulace prodeje potravin nedojde.

Řezník, který není z masa a kostí

Česká potravina získala definici pod záminkou, aby spotřebitelé nebyli klamáni. Jejich balamucení typu Vocílka se však toleruje dál. Zákazníky, kteří si Vocílku přiřadí k řezníkovi z masa a kostí, ale může zmást. Tato značka je čistě marketingový produkt řetězce Billa. Má garantovat původ masa z českých chovů a poctivou kvalitu. Plně ji však negarantuje.

Jinak by se nemohlo stát, že kuřecí stehna Vocílka obsahují víc vody, než povoluje limit daný obchodní normou pro drůbeží maso. Zboží dodala Vodňanská drůbež, fabrika Andreje Babiše, která pro tento výrobek a asi třicítku dalších může používat značku Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou. Za používání značky musí výrobce komoře platit. Nová vlaječka Česká potravina od státu bude zadarmo. A stejně tak bez záruky.