Od ledna do dubna se v dopravě spotřebovalo 90 tisíc tun bionafty (metylesterů mastných kyselin), kterou firmy musí přimíchávat do pohonných hmot. Za nárůstem je vyšší spotřeba motorové nafty. Zdaleka ale nenabrala takové tempo jako u bionafty. Během prvních čtyř měsíců tohoto roku řidiči v tuzemsku natankovali 1440 tisíc tun nafty, což je jen o 2,3 procenta meziročně více. Vyplývá to z údajů o spotřebě pohonných hmot, které zveřejnil Český statistický úřad.

„Rozhodně to není z pilnosti, aby někdo přimíchával víc, než musí. Biosložka zdražuje pohonné hmoty. Nikdo jí proto nedává víc, než je povinné ze zákona,“ říká šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Spotřeba motorové nafty zdaleka neroste takovým tempem jako u bionafty.

Podle statistiky ministerstva průmyslu a obchodu se spotřeba bionafty prudce zvýšila už v lednu v porovnání s loňským lednem. Indráček to přičítá doprodejům biopaliva uvolněného z daňových skladů na sklonku roku. „Firmy, které za rok 2015 nestíhaly plnit povinnost přimíchávat 6 procent biosložky do motorové nafty, to rychle musely napravit v prosinci. Část metylesteru se tak dostala do prodeje v lednu,“ vysvětluje petrolejář.

S biopalivy zamíchala nová pravidla

Vyšší spotřebu bionafty nejspíš ovlivňují i nová pravidla. Dodavatelé pohonných hmot už nemohou plnit povinnost přimíchávat stanovený podíl biosložky i započtením čistých a vysokoprocentních biopaliv, která jsou daňově zvýhodněná. Evropská unie kombinaci obou způsobů uplatnění biopaliv zakazuje. Česko by jinak porušovalo pokyny pro státní podporu v oblasti životního prostředí a energetiky, které jsou od letoška závazné pro všechny státní podpory.

Letošní novinkou je dále povinnost čtvrtletně podávat hlášení o tom, jak firmy plní daný podíl biopaliv. Dosud tak musely činit za celý rok.

Čistá a vysokoprocentní biopaliva už ke splnění povinného podílu nepomohou.

„Vloni ještě nebyla povinnost dávat biosložku do každého litru fosilních paliv. Teď to sice zákon přímo neříká, ale dodavatele k tomu nutí,“ poznamenává Indráček.

Loňský rok byl s jedinou výjimkou (rok 1998) za dvacetiletou éru první, kdy dovoz bionafty předčil tuzemskou produkci. Stalo se tak poté, co skončil jeden ze dvou největších producentů – fabrika v Ústí nad Labem, která dojela na zásah daňové Kobry. Lovosický Preol ze skupiny Agrofert tím přišel o jediného tuzemského konkurenta. Dovoz tudíž převažuje nad tuzemskými dodávkami i letos.

U bioetanolu je tomu jinak. Ač jeho spotřeba v prvních čtyřech měsících v porovnání se stejným obdobím minulého roku téměř stagnovala, u biosložky uvádí ČSÚ čtvrtinový pokles. Statistika ministerstva průmyslu a obchodu za první čtvrtletí pak uvádí, že tuzemská produkce bioetanolu meziročně poklesla o 8 procent. Dovoz naopak rekordně stoupl – o více než 80 procent.