Historie

Špinavý Rolls. Zakladatel slavné značky měl od mládí zálibu v motorech

27. srpen 2017 četba na 9 minut
socha Charlese Rollse v Monmouthu

socha Charlese Rollse v Monmouthu

Foto: volné dílo

Kdysi dávno se kdesi za horami, řekami, ba i za kouskem moře setkal gentleman z dobré rodiny s mužem, který se musel životem tvrdě protloukat. Zní vám to jako pohádka, která nás opět poučí, že chudoba cti netratí? Inu, skoro pohádkový příběh to je. Tím mladým mužem byl Charles Rolls, tím druhým Henry Royce. Toto je příběh prvního z nich. Průkopník automobilismu, letectví a spoluzakladatel slavné značky se nedožil ani Kristových let, ale stihl toho dost.  

Charles Stewart Rolls se narodil před 140 lety, 27. srpna 1877 v Londýně, jako třetí syn barona Llangattocka a Lady Llangattockové. Přes svůj londýnský původ měl silné vztahy s domovem svého dětství – Hendre, blízko Monmouthu ve Walesu. Charlesův otec byl, mimo jiné, úspěšným zemědělcem. Krátce po jeho narození koupil vilu v Knightsbridge v Londýně a hodlal synovi zajistit co možná nejlepší vzdělání. Po základní škole v Berkshire navštěvoval Charles prestižní Eton College, kde si pro svůj zájem v motorech vysloužil přezdívku „špinavý Rolls“. Rodina nic neponechala náhodě, a tak mladý Charles bral soukromé doučovací hodiny, aby si zajistil přijetí na rovněž věhlasnou Trinity College v Cambridgi. Zde studoval mechaniku a užité vědy.

První auto v osmnácti
V osmnácti letech odjel Charles Rolls do Francie, kde si koupil své první auto – Peugeot Phaeton – a vstoupil do Francouzského automobilového klubu. Rollsův peugeot byl zřejmě prvním automobilem v Cambridgi a třetím autem vlastněným ve Walesu. Ve svém počátečním motoristickém nadšení se Rolls stal také členem Společnosti samohybné dopravy, která vedla kampaň proti restrikcím uvaleným na motorová vozidla v rámci tzv. Locomotive Act. Rolls byl i mezi prvními členy Automobilového klubu Velké Británie, kam vstoupil v roce 1897.

FOTOGALERIE

Charles Stewart Rolls Rolls ve voze Mors, na kterém dosáhl rychlosti přes 136 km/h tragická havárie Rollsova upraveného Flyeru

Aristokrat a technický nadšenec měl sportovní srdce. Fandil i cyklistice a na Cambridgi závodil na kole. V roce 1896 Rolls vyhrál univerzitní závody a rok na to byl zvolen kapitánem univerzitního cyklistického klubu. V roce 1898 završil studium na univerzitě a začal pracovat na parní jachtě Santa Maria. Později byl zaměstnaný u Londýnské a Severozápadní dráhy v Crewe.

Rollsův talent však tkvěl spíš v motoristickém průkopnictví a v obchodě, než v praktickém inženýrství. V roce 1903 si od otce půjčil 6600 liber a otevřel jedno z prvních automobilových dealerství v Británii. Jeho firma. C. S. Rolls & Co. ve Fullhamu dovážela a prodávala francouzské vozy Peugeot a belgické stroje Minerva.

Rollsovo aristokratické vystupování umocňovala i jeho výška – měřil okolo 195 centimetrů. Měl cit pro rozpoznání obchodních příležitostí a uměl si lidi získat svou výřečností. Přesto v něm rodina i vrstevníci viděli poněkud zvláštního chlapíka, který se odlišoval od standardního profilu příslušníka „upper class“. On sám neměl rád, když byl s touto společností spojován. Jiskření, k němuž občas docházelo, bylo prý patrné zejména při Rollsových setkáních s matčinými přáteli. Charles Rolls také často navštěvoval viktoriánská zábavná představení, takzvaná music halls, a pak je dlouze popisoval a s výstižnou mimikou předváděl pasáže her.

Charles Rolls byl neklidné a těkavé povahy (skutečnost, že vystudoval prestižní školu tak získává ještě víc na ceně), ale když se na něco zaměřil, chtěl toho dosáhnout. V kombinaci s jeho neposedností a duší dobrodruha tedy nepřekvapí, že se dal na vzduchoplavbu. S balónem podnikl 170 vzletů a stál u zrodu Královského aeroklubu (1903). Byl druhým člověkem v Británii, který s jeho licencí mohl létat. V roce 1903 získal Zlatou medaili Gordona Bennetta za nejdelší sólový let.

Historické setkání
Henry Edmunds, Rollsův přítel z Královského automobilového klubu, byl zároveň ředitelem Royce Ltd., která vyráběla dynama a elektromotory.  Historickou schůzku mezi Charlesem Rollsem a Henry Roycem domluvil na 4. května 1904 v hotelu Midland v Manchesteru. Rolls sice preferoval tří- a čtyřválcová auta, ale dvouválcový Royce 10 na něho udělal velký dojem a na následující schůzce 23. prosince téhož roku souhlasil s podporou výroby všech vozů, které Royce vytvořil. Šlo o dvou-, tří-, čtyř- a šestiválce. Auta měla nést znak Rolls-Royce.

První auto představené na autosalonu v Paříži byl Rolls-Royce 10. Zpočátku stálo Rollsovo jméno v popředí, ale v roce 1906 se oba společníci dohodli a své partnerství stvrdili vytvořením Rolls-Royce Limited.  Rolls se stal technickým ředitelem s platem 750 liber ročně a se čtyřmi procenty ze zisku nad 10 000 liber. Rolls poskytoval finanční podporu a svůj obchodní a propagační um, čímž doplňoval Royceho technické nadání a houževnatost. V roce 1907 Rolls- Royce Limited koupila dealerství C. S. Rolls & Co.

Charles Rolls také usilovně propagoval tichost a pohodlí vozů společné značky a na konci roku 1906 odjel do USA promovat nová auta. Společnost v roce 1907 získala ceny za kvalitu a spolehlivost svých vozů. O dva roky později však Rollsův zájem o obchod s auty zeslábl, Rolls rezignoval na post technického ředitele a zůstal jen společníkem firmy.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/2
DALŠÍ ČÁST