Doprava

Dálniční známka v Německu? Díky vysokým mzdám se vyplatí

6. únor 2017 četba na 3 minuty
Německé dálnice mají zavádět mýtné

Německé dálnice mají zavádět mýtné

Foto: ČTK/DPA/Peter Kneffel

Zhruba padesát minut trvá cesta z Ústí nad Labem do německého Radebeulu poblíž Drážďan po dálnici D8. Z Ústeckého kraje po ní jezdí za prací do místního hotelu recepční Petra Šubrtová i kuchař Jiří Zázvorka. Nyní si oba stejně jako další čeští řidiči za cestu zřejmě připlatí. Německá vláda schválila návrh na zavedení mýtného pro osobní auta.

Pokud záměr posvětí parlament, budou si řidiči muset přilepit dálniční známku na sklo již od příštího roku. Pracovníci radebeulského hotelu si raději připlatí, než aby se sunuli po „okreskách".

FOTOGALERIE

Projeďte se s námi po dokončovaném úseku dálnice D8. Projeďte se s námi po dokončovaném úseku dálnice D8. Projeďte se s námi po dokončovaném úseku dálnice D8.

„Po dálnici je to rychlejší a pohodlnější," říká Šubrtová, která alespoň jednou měsíčně jezdí za rodinou do Bíliny. „Je lepší tady bydlet, než neustále pendlovat mezi Českem a Německem. Mít dálniční známku mi dnes přijde naprosto normální," přizvukuje Zázvorka, který se nechce trmácet přes malé vesničky.

Šéfová jejich hotelu Sylvia Richter se úbytku českých hostů v souvislosti s placením za použití dálnice neobává. „Určitě v tom hrají roli i peníze," myslí si Sylvia, která však očekává, že cesta oklikou přes vesnice vyjde řidiče ještě dráž než pořízení dálničního kuponu.

Poplatek za desetidenní dálniční známku by se měl pohybovat v závislosti na objemu motoru a dle emisní normy v rozmezí v přepočtu od 70 až do 680 korun. Za celoroční dálniční známku pak řidiči zaplatí až 3500 korun.

Zřejmě tak učiní i zdravotní sestřička Ema z Neštěmic, která právě nastupuje do nového zaměstnání poblíž Drážďan a za rodinou do Čech se hodlá denně vracet. Spočítala si, že se jí to i přes placení za dálnici vyplatí. Cenu známky bohatě pokryje slušný příjem od německého zaměstnavatele. „Mám-li být upřímná, v porovnání s výší poplatku za českou nekvalitní dálniční síť se mi možná zdá až směšná," poznamenala.

„Dokud budu v Německu pracovat, za využití dálnice si bez jakéhokoliv problému zaplatím," hlásí také Jiří Draxal, jenž k našim západním sousedům jezdí pracovat z Tachova. „Chápu, že lidem, kteří například jedou pouze na nákupy, by to mohlo vadit. V tomto případě jsou zde ale stále neplacené úseky," doporučuje.

Také lidé, kteří k sousedům jezdí jen občas na nákupy, zpoplatnění dálnic chápou. „Uvažoval jsem, že si pořídím roční známku, ale ta je celkem drahá, takže budu využívat jednodenní známky. Ty by měly být cenově přijatelné," doufá Zdeněk Černý, jenž je z Tachova.

Pokud Německo cenu dálniční známky nenastaví příliš vysoko, neobává se změny ani náměstek pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek. „Pokud bude v rozumné výši odpovídající mýtnému v okolních státech, tak si myslím, že to dopad nebude mít žádný. Spíše se naskýtá otázka, jestli neudělat jakousi evropskou dálniční známku," myslí si Komínek.

Naopak mírný pesimismus neskrývá dopravní expert BESIPu Jan Pešout. „Lidé, kteří ze severních Čech jezdí za nákupy do Drážďan, tak bohužel přestanou jezdit po dálnici a začnou využívat staré známé trasy, když ještě dálnice nebyla," obává se.